12.9.2025
Oulun kaupunki/Sivistys- ja kulttuuripalvelut,
Oulu
Matalan kynnyksen liikuntaneuvonnan kehittäminen kouluilla
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Hallitusohjelman Suomi liikkeelle -ohjelman tavoitteena on lisätä liikettä kaikissa ikäryhmissä vuosina 2023–2027. Yksi mahdollinen keino on yksilöllinen liikuntaneuvonta, jota voidaan tarjota peruskoulun laajojen terveystarkastusten yhteydessä oppilaan Move!-mittausten pohjalta. Move!-mittaukset kertovat, millä tasolla oppilaiden fyysinen toimintakyky on ja tuovat esiin ne oppilaat, jotka hyötyvät eniten lisätuesta. Aiemmin Move!-mittausten jälkeen oppilas ei välttämättä saanut konkreettista palautetta tai neuvoja oman toimintakykynsä vahvistamiseksi, eikä opettajilla ollut selkeää tietoa siitä, mihin tukea tarvitsevat oppilaat voisi ohjata tuen saamiseksi.
Tavoite 1. Parantunut Move!-prosessin laatu Oulun peruskouluissa: prosessi yhtenäinen, tuloksia hyödynnetään systemaattisesti sekä koulun arjen että kaupungin palveluissa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tavoite 2. Kaupungille syntyy selkeä ja yhtenäinen toimintamalli, jonka avulla voidaan tarjota lapsille ja nuorille kohdennettua liikuntaneuvontaa Move!-tulosten pohjalta.
Tavoite 3. Saadaan käytännön kokemusta ja palautetta Move!-liikuntaneuvontapalvelun toimivuudesta kouluissa, mikä tukee sen jatkokehittämistä ja juurruttamista kouluarkeen.
Ratkaisu
Oulussa jatkokehitettiin perusopetuksen Move!-prosessia, jonka jatkotoimenpiteenä oppilaalla on nyt mahdollisuus saada yksilöllistä liikuntaneuvontaa – aivan kuten koulussa voidaan tarjota tukea lukemisessa tai matemaattisten taitojen vahvistamisessa. Kehittämäämme Move!-liikuntaneuvontapalvelua pilotoitiin ensimmäisenä toimintavuotena neljällä alakoululla ja vuonna 2025 palvelua laajennettiin viiteen alakouluun. Koulut valikoituivat pilottikouluiksi poikkihallinnollisen työryhmän päätöksellä tarveperusteisesti ja päätöksessä hyödynnettiin edellisvuoden koulukohtaisia Move!-mittaustuloksia.
Lukuvuonna 2025-2026 yksilöllistä Move!-liikuntaneuvontaa on tarjolla Rajakylän, Merituulen, Paulaharjun, Maikkulan ja Yli-Iin kouluilla, mutta myös muiden koulun oppilailla on mahdollisuus saada yksilöllistä liikuntaneuvontaa. Tällöin palvelun tuottamisesta vastaa Oulun kaupungin liikuntapalvelut.
Pilottikouluilla toteutuva Move!-liikuntaneuvonta on osa koulupäivää, mikä tekee tuesta saavutettavampaa ja vähentää myös perheiden kuormitusta etsiä neuvontaa koulupäivän ulkopuolelta. Myös kouluterveydenhoitajilla ja opettajilla on mahdollisuus ohjata oppilaita suoraan liikuntaneuvonnan pariin esimerkiksi Move!-mittaustulosten perusteella.
Move!-mittaustuloksia hyödynnetään erityisesti tilanteissa, joissa kokonaispisteet jäävät alle yhdeksän, mittauksiin ei osallistuta tai yksittäisten osioiden tulokset ovat heikkoja. Lisäksi ohjautumiskriteereinä huomioidaan muun muassa vähäinen liikkuminen, jaksamisen ongelmat, fyysisen tai psyykkisen hyvinvoinnin haasteet sekä liikuntakaverin puuttuminen. Liikuntaneuvonta on siten avointa kaikille pilottikoulujen oppilaille.
Move!-liikuntaneuvonta projekti on Hyvinvointia kOuluun-hankkeen osaprojekti, jota rahoittaa Oulun kaupunki sekä Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Keskeiset toimenpiteet:
1. Oulun kaupungin Move!-prosessin kehittäminen, kuvaaminen ja käyttöönotto: Prosessissa on kuvattu jokainen mittauksiin liittyvä vaihe, jokaisen toimijan rooli ja oppilaan jatko-ohjautumismahdollisuudet yhteystietoineen.
Koulukohtaisten Move!-prosessien kehittämistyötä varten toteutettiin Move!-käytänteitä kartoittava ryhmähaastattelu yhteensä yhdeksässätoista koulussa. Kussakin koulussa haastatteluun kutsuttiin koulun oppilashuoltoryhmän edustajat. Tavoitteena oli saada Move!-prosessi toimivammaksi. Haastatteluissa käytettiin etukäteen laadittua puolistrukturoitua kysymyspatteristoa, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä.
Suljettujen kysymyksien määrälliset vastaukset analysoitiin tilastollisesti ja kuvattiin frekvensseinä ja prosenttiosuuksina. Avoimiin kysymyksiin annetut vastaukset analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysillä, jonka avulla tunnistettiin keskeisiä teemoja, haasteita ja vaihtelua koulujen välillä.
Menetelmä yhdisti määrällisen ja laadullisen tarkastelun ja mahdollisti monipuolisen kuvan Move!-käytänteistä eri kouluissa. Näihin haasteisiin pyrittiin vastaamaan mahdollisimman laaja-alaisesti jo ensimmäisen toimintavuoden aikana, ja niiden ratkaisemiseksi toteutettiin useita konkreettisia toimenpiteitä (kts. osaamisen vahvistaminen ja monialainen yhteistyö).
2. Move!-liikuntaneuvontakonseptin luominen: suunnitelmallinen ja vaiheittainen prosessi, jossa liikunnanohjaaja tukee oppilasta kohti aktiivisempaa arkea ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Ensitapaamisessa käsitellään oppilaan hyvinvointia (uni, ravitsemus, ruutuaika, liikunta, paikallaanolo, mieliala ja sosiaaliset suhteet) ja asetetaan tavoitteet yhdessä.
Oppilasta autetaan tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja löytämään hänelle sopivia tapoja liikkua. Neuvonta järjestetään pääosin koululla koulupäivän aikana, mutta myös lähiliikuntapaikoilla. Tapaamisia on tyypillisesti 3–10 noin kahden viikon välein, ja perheitä kannustetaan mukaan. Oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla eri liikuntamuotoja (esim. padel, kiipeily, uinti, ratsastus), ja heille esitellään koulun, kaupungin ja muiden toimijoiden tarjoamia ryhmiä ja palveluja.
3. Move!-liikuntaneuvonnan palveluketjun rakentaminen: palveluketju etenee vaiheittain tunnistamisesta ohjauksen ja neuvonnan kautta kohti omatoimista liikkumista. Se sisältää myös ohjautumisen kriteerit ja selkeän liikuntaneuvonnan prosessikuvauksen.
4. Move!-liikuntaneuvontapalvelun pilotointi alakouluissa (1. toimintakausi: Oulujoen, Maikkulan, Rajakylän ja Merituulen kouluissa ja 2. toimintakausi: Maikkulan, Rajakylän, Merituulen, Paulaharjun ja Yli-Iin kouluissa). Lisäksi tehdään yhteistyötä Oulun kaupungin liikuntapalveluiden kanssa: jos oppilas ei kuulu pilottikouluun, hän voi saada yksilöllistä liikuntaneuvontaa liikuntapalveluiden kautta.
5. Move!-liikuntaneuvonnan vaikutusten arviointimenetelmien kehittäminen:
1. toimintakausi: Move!-liikuntaneuvonnan vaikutuksien arvioimiseksi kehitettiin alku- ja loppukyselyt oppilaille ja huoltajille, jotka pohjautuivat aiemmin validoituihin ja tieteellisissä tutkimuksissa käytettyihin mittareihin. Kysymykset valittiin siten, että ne kattavat keskeiset vaikutuksien ulottuvuudet: fyysisen aktiivisuuden määrä ja laatu, paikallaanolon ja unen määrä, liikkumisen esteet, koettu fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi, liikunnallinen pätevyys, motivaatio sekä mahdolliset muutokset asenteissa ja käyttäytymisessä.
Vaikutusten arvioinnissa huomioimme myös liikuntaneuvonnan prosessiarvioinnin: toteutuuko liikuntaneuvonta niin kuin sen on tarkoitus toteutua. Näin varmistettiin, että kyselyt perustuvat tutkittuun tietoon ja tuottavat luotettavaa ja käyttökelpoista aineistoa vaikutuksien arviointiin ja palvelun jatkokehittämiseen.
6. Osaamisen vahvistaminen: järjestetään Move!-koulutusta koulun henkilöstölle ja terveydenhuollon ammattilaisille, tuotetaan Move!-mittausten organisointia helpottavia materiaaleja sekä välituntileikki- ja taukojumppamateriaaleja sekä tarjotaan vinkkejä liikkumisen puheeksi ottamiseen. Opettajien kuormitus helpottuu saadessaan konkreettista apua oppilaiden liikuttamiseen sekä välituntitoiminnan ideointiin ja toteuttamiseen.
1. toimintakausi: tuotimme mm. Move!-treeni tuntimallin, Miten treenaan MOVEEN?-vihkon sekä Move!-mittauksiin ja prosessiin liittyvät työohjeet sekä opettajille että kouluterveydenhoitajille. Kokosimme kaikki oleelliset Move!-materiaalit opettajien Teams-kanavalle.
7. Moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön vahvistaminen: mukana ovat opettajat, kouluterveydenhuolto, kuraattorit, fysioterapeutit, kaupungin liikuntapalvelut, harraste- ja seuratoimijat sekä muut hyvinvointialueen hyvinvointiasiantuntijat.
1. toimintakausi: palkkasimme kouluterveydenhoitajan Move!-prosessin kehittämistyöhön. Tuotimme päivitetyn Move!-työohjeen terveydenhoitajien perehdyttämiskansioon.
Kokosimme kaikkien Oulun koulujen Move!-mittaustulokset yhteen kouluittain ja alueittain sekä esittelimme tulokset kaupungin johtoryhmälle sekä alueellisille toimijoille.
8. Koulujen liikunnallisen toimintakulttuurin vahvistaminen: hankitaan pilottikouluille liikuntavälineitä, toteutetaan liikunnallista toimintaa välitunneilla ja tapahtumissa, autetaan koulujen omissa liikuntatapahtumissa, osallistutaan liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämiseen ja ollaan läsnä oppilaiden arjessa.
Tulokset
Ensimmäisen toimintakauden aikana yksilölliseen liikuntaneuvontaprosessiin ehti osallistua yhteensä 39 oppilasta ja yksilöohjauskäyntejä kertyi yhteensä 171. Yksikään oppilas ei keskeyttänyt Move!-liikuntaneuvontaprosessia. Luotu liikuntaneuvontaprosessi on osoittautunut toimivaksi konseptiksi, joka on jo tuottanut myönteisiä muutoksia oppilaiden liikkumisessa ja hyvinvoinnissa varsin lyhyessä ajassa.Oppilailta saadun palautteen mukaan:
- Oppilaiden liikunnallinen pätevyys ja fyysinen kunto ovat kohentuneet, ja mieliala on parantunut.
- Ennen liikuntaneuvontaa osa oppilaista ei liikkunut lainkaan; nyt 54 % täyttää päivittäisen liikuntasuosituksen, ja loput liikkuvat 2–5 kertaa viikossa tunnin ajan.
- 73 % oppilaista on löytänyt itselleen uuden liikunnallisen harrastuksen.
- Rasittavan liikunnan määrä on lisääntynyt: ennen liikuntaneuvontaa 14 oppilaalla ei ollut rasittavaa liikuntaa, nyt vain kahdella.
- Oppilaiden itsearvioinnin mukaan 73 % kokee liikkumisen lisääntyneen.
- Kaikki liikuntaneuvontaan osallistuneet oppilaat ovat tyytyväisiä palveluun.
Huoltajilta saadun palautteen mukaan:
- 63 % kokee palvelun hyödylliseksi ja 37 % jonkin verran hyödylliseksi.
- 85 % on havainnut myönteisiä muutoksia lapsensa liikkumisessa tai hyvinvoinnissa prosessin aikana.
- 29 % kokee, että palvelu on vaikuttanut myös heidän omaan käytökseensä tai asenteisiinsa myönteisesti.
Kyselyjen ja haastattelun mukaan opettajat ja kouluterveydenhoitajat pitävät palvelua erittäin hyödyllisenä:
- Liikuntaneuvonta on koettu konkreettiseksi ja näkyväksi tueksi oppilaiden liikkumisen lisäämisessä ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä.
- Palvelu madaltaa kynnystä ohjata oppilaita mukaan ja helpottaa terveydenhoitajien työtä.
- Opettajat toivovat yksilöllisen liikuntaneuvonnan laajentamista useammille kouluille.
Move!-prosessin kehittämistyö ja Move!-liikuntaneuvontapalvelun tuottaminen ja sisältöjen jatkokehittäminen kouluilla jatkuu edelleen. Oppilaiden osallisuutta tullaa lisäämään toiminnan sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa mm. erätaukokeskustelujen ja kyselyjen muodossa. Liikuntaneuvonnan vaikuttavuutta arvioidaan systemaattisesti alku-, loppu- ja seurantakyselyillä. Tuloksia hyödynnetään toiminnan kehittämisessä ja jatkon perusteluissa. Lisäksi jatketaan Move!-liikuntaneuvonnan kustannusvaikuttavuuden mittaamiseen liittyvää tiedonkeruuta ja asiantuntijatyöryhmän työskentelyä mittariston kehittämiseksi.
Yhteyshenkilöt
Anna-Kaisa Karppanen
anna-kaisa.karppanen(ät)ouka.fi
Projektikoordinaattori, Move!-liikuntaneuvonta
Oulun kaupunki
anna-kaisa.karppanen(ät)ouka.fi
Projektikoordinaattori, Move!-liikuntaneuvonta
Oulun kaupunki
Vili-Petteri Helenius
vili-petteri.helenius(ät)ouka.fi
Projektityöntekijä, Move!-liikuntaneuvonya
Oulun kaupunki
vili-petteri.helenius(ät)ouka.fi
Projektityöntekijä, Move!-liikuntaneuvonya
Oulun kaupunki
Henna Havenius
henna.havenius(ät)ouka.fi
Projektityöntekijä, Move!-liikuntaneuvonta
Oulun kaupunki
henna.havenius(ät)ouka.fi
Projektityöntekijä, Move!-liikuntaneuvonta
Oulun kaupunki
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät