29.9.2025
Kanta-Hämeen hyvinvointialue, OmaHämeen kotihoito/ etä- ja digikeskus, Hämeenlinna

Mentoroinnilla lisää asiakkaita etäkotihoitoon

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Keväällä 2025 OmaHämeen kotihoidossa haluttiin lisätä etähoidon määrää ja tuoda sen mahdollisuuksia laajemmin kotihoidon asiakkaiden arkeen. Tarkistelimme asiakasprosessia kokonaisuutena ja totesimme, että kehittäminen tulee kohdistaa kotihoidon arviointijakson asiakkuuksiin. Näin etähoito tulisi asiakkaille tutuksi heti asiakkuuden alussa.

Tavoitteeksi asetettiin jokaisen asiakkaan etähoitoon soveltuvuuden kartoitus ja etähoidon aloittaminen mahdollisimman monelle asiakkaalle arviointijakson aikana.
Ratkaisu
Arviointitiimien tueksi kehitettiin mentorointimalli huhtikuussa 2025. Etähoidosta osoitettiin hoitajaresurssia arviointitiimien viikoittaisiin asiakaspalavereihin, joissa arviointitiimi lähijohtajansa tukemana aloitti asiakkaiden etähoitoon soveltuvuuden arvioinnin. Etähoidon hoitaja toi mentorina asiakaspalavereihin kokemusperäiset ja käytännönläheiset tiedot sekä vastaukset etähoitoon liittyen suoraan hoitajakollegoilleen.

Etähoidon aloittamiseen arviointijaksolla kehitettiin lomake, jonka avulla etähoidon aloitus jäsentyi omaksi työmallikseen. Asiakkaille tehtiin esite etäkotihoidosta heti ensikäynnillä jaettavaksi. Kehitys kohdistui uuden toimintamallin luomiseen ja käyttöönottoon. Hoitajat pyrittiin sitouttamaan siihen osallisuuden kokemuksella, kuulluksi tulemisella ja vertaispalautteella.

Mentorointimallin tavoitteena oli, että jokaiselle arviointitiimin hoitajalle kehittyy kyky arvioida asiakkaan soveltuvuus etähoitoon. Kehitystyö ei aiheuttanut kustannuksia ja se toteutettiin arviointitiimin ja kotihoidon etä- ja digikeskuksen välisessä tiiviissä yhteistyössä lähijohtajavetoisesti.
Tulokset
Kehittämistyön alkaessa arviointijaksoilla ei aloitettu etähoitoa osana asiakkaiden hoitoa ja sen tunnistettiin hankaloittavan merkittävästi etähoidon aloitusta asiakkuuden myöhemmässä vaiheessa. Mentorointimallin käyttöönoton jälkeen etähoidon määrä osana arviointijakson hoitoa on kasvanut merkittävästi. Tällä hetkellä arviointijakson käynneistä jo noin 8-10 % toteutetaan etähoitojärjestelmällä. Kokonaisuudessaan kotihoidon etähoitokontaktien määrä hyvinvointialueellamme on kasvanut touko-elokuu välillä noin 30% ja arviointijaksojen etähoidon käynnit muodostavat tästä kasvusta merkittävän osan.

Kehittämisen myötä työntekijöiden osaaminen ja varmuus etähoidon käytössä lisääntyi, asiakkaiden etähoitoon soveltuvuuden tunnistaminen tehostui ja yhteistyö tiimien välillä vahvistui. Etähoito on kustannustehokas tapa tuottaa kotihoidon palveluita, joten sen lisääminen on myös taloudellisesti vaikuttavaa.

Mentorointimallin tuloksista innostuneena jatkoimme kehittämistyötä. Elokuussa käynnistyi kotihoidossa etähoidon työparimalli. Etähoidosta ja kotihoidon aluetiimeistä nimettiin yhteyshenkilöt, joiden tehtävänä on käydä aluetiimien asiakkuudet säännöllisesti yhdessä läpi etähoidon ja kotihoidon teknologisten ratkaisujen näkökulmasta. Näin tavoitamme jatkossa myös kotihoidon käynnissä olevat asiakkuudet ja arvioimme heidän palveluntarvettaan suhteessa etähoidon mahdollisuuksiin.
Vertaistyöskentely on osoittautunut tässäkin mallissa jo hyvin tulokselliseksi. Kun etähoidon työntekijä sanoittaa ja ohjaa kentällä työskentelevää kollegaansa, on näkökulmien vaihtaminen ja uuden oppiminen luontevaa. Tätä työtapaa johdetaan ja sen vaikuttavuutta seurataan kotihoidon etä- ja digikeskuksesta. Työparityöskentelyn tavoitteena on niin ikään kasvattaa etähoidon osuutta säännöllisen kotihoidon tuottamisessa joten sen tehokas hyödyntäminen tuottaa myös taloudellista vaikuttavuutta.

Aiomme ehdottomasti jatkaa kehittämistyötä näiden uusien työskentelytapojen äärellä. Pyrimme lisäämään yhteistyötä etähoidon ja aluetiimien välillä ja jalkauttamaan ymmärrystä ja osaamista etähoidon teknologisiin ratkaisuihin aktiivisesti koko kotihoidon tulosalueella. Mielestäni sopivalla hetkellä ja määrätietoisesti tehdyillä pienilläkin muutoksilla voidaan saada merkittäviä vaikutuksia aikaan. Parasta on nähdä tehtäviinsä ja tavoitteisiinsa sitoutuneet hoitajat matkalla kohti yhteistä päämäärää.
Liitteet
ESITE Etäkotihoito asiakasesite.pdf

Yhteyshenkilöt

Katri Saartila
katri.saartila(ät)omahame.fi
Lähijohtaja
Kanta-Hämeen hyvinvointialue, OmaHämeen kotihoito
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta