2.10.2025
Lahden kaupunki, henkilöstöpalvelut, Lahti

"Mikä kestää?" -työnantajakuvakampanja

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Kaupungin strategiassa on linjattu, että kaupunki on houkutteleva työnantaja, jossa johtaminen on erinomaista ja henkilöstö on innostunutta sekä motivoitunutta. Tätä linjausta on lähdetty toteuttamaan Houkutteleva työyhteisö -kärkihankkeen alla. Tavoitteena on ollut kehittää ja vahvistaa Lahden työnantajamielikuvaa luomalla työnantajalupaus ja rekrytointikampanja uusien osaajien houkuttelemiseksi.
Ratkaisu
Työnantajalupausta ja rekrytointikampanjaa lähdettiin luonnostelemaan yhteistyössä luovan toimiston kanssa järjestämällä työpaja, johon kutsuttiin henkilöstöä eri puolilta organisaatiota. Osallistujia oli johtajarooleista sekä asiantuntijarooleista. Työpajassa selvitettiin osallistujien kokemuksia, millainen työnantaja Lahden kaupunki on ja näkemyksiä, millaisena työnantajana haluaisimme näyttäytyä.

Työpajan annin myötä luova toimisto hahmotteli erilaisia vaihtoehtoja työnantajalupaukseksi sekä erilaisia rekrytointikampanjakonsepteja. Viestintäpalvelut ja henkilöstöpalvelut työstivät vaihtoehtoja yhdessä eteenpäin, jotta saimme muodostettua parhaiten kaupunkia työnantajana kuvaavan kampanjan: Mikä kestää?

Kampanjan suunnittelutyötä ohjasi kaksi näkökulmaa.. Haluamme näyttäytyä kilpailukykyisenä työnantajana potentiaalisille työnhakijoille, mutta samalla haluamme nostaa esille kaupungilla tehtävää tärkeää työtä ja omia työntekijöitämme.

Kampanjassa nostamme esille oikeasti tärkeitä ihmisiä, kaupungin työntekijöitä, ihmisiä, joiden työ todella merkitsee. Keulakuvina ovat luokanopettaja Esa, tapahtumasuunnittelija Tea, varhaiskasvatuksen opettaja Jukka ja ympäristökoordinaattori Jenni. Työntekijöistämme tehtiin antiikin patsaita, sillä ne ovat kestäneet aikaa - aivan kuten kaupungin asiantuntijoiden lahtelaisten hyväksi tekemän työn vaikutukset – varhaiskasvatuksen antamat eväät elämään – koulusta saadut oppimisen ja työnteon taidot – tapahtumaelämykset, jotka luodaan ympäristö edellä – kestävien valintojen positiivinen vaikutus elinvoimaan.

Kampanja näkyy eri rekrytointikanavissa ja sosiaalisen median kohdennetuissa sisällöissä. Lisäksi Lahti on näyttäytynyt ulkomainospinnoilla muissa kaupungeissa kuten Helsingissä, Tampereella, Raumalla, Joensuussa, Turussa ja Jyväskylässä pääasiassa oppilaitosten kampusalueilla ja niiden läheisyydessä. Kampanjan keulakuvista tehtiin myös työntekijätarinat, jotka ovat luettavissa nettisivuillamme. Keväällä kannustimme koko henkilöstöämme kertomaan arvokkaasta työstään somessa.
Tulokset
Mikä kestää? -rekrytointikampanja tuo esiin Lahden kaupungin työnantajalupauksen Palkitsevia töitä kestävässä kaupungissa ja vahvistaa kaupungin työnantajakuvaa. Samalla voimme vahvistaa yleisesti mielikuvaa kaikkien kuntatyönantajien tärkeistä töistä. Kampanjamateriaalia on helppo hyödyntää jatkossakin työnantajakuvaviestinnässämme.

Mikä kestää? -kysymykseen vastauksena: Kaupungin työt kestävät. Se, mitä teemme ihmisten hyväksi ja miten se heissä vaikuttaa, kantaa vuosien jopa vuosikymmenien päähän.
Linkit
https://www.lahti.fi/tyo-ja-yrittaminen/lahti-tyonantajana/tyontekijatarinoita/
Liitteet
Mikä kestää_patsaat.pdf

Yhteyshenkilöt

Mira Oksanen
mira.oksanen(ät)lahti.fi
henkilöstöpäällikkö
Lahden kaupunki
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta