23.9.2025
Helsingin kaupunki/Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, Helsinki

Monialainen hyvinvointia ja terveyttä edistävä asiakas- ja palveluohjaus

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Helsingissä väestöryhmien välillä on suuria ja melko pysyviltä vaikuttavia eroja terveyteen toimintakykyyn, hyvinvointiin ja elintapoihin liittyen, joita nähdään muun muassa sukupuolen, siviilisäädyn, äidinkielen ja sosioekonomisen aseman mukaan. Koronapandemia syvensi väestöryhmien ja alueiden välisiä hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä eroja siten, että jo valmiiksi hyvinvointihaasteiden kanssa kamppailleiden tilanne hankaloitui ja heidän syrjäytymisriskinsä korostui.

Monialaisen yhteistyön tavoitteena on vahvistaa ennaltaehkäisevää työotetta ja lisätä kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Toimintamallin avulla entistä useampi helsinkiläinen voi löytää palveluja ja toimintaa oman arkensa ja hyvinvointinsa tueksi.

Hyte-palvelukonsepti tarjoaa kaupunkiyhteisen vision ja ratkaisuja havaittuihin haasteisiin helsinkiläisten hyvinvoinnissa ja palveluihin pääsyssä. Hyte-palvelukonseptin osa-alueita kehittämällä voidaan vahvistaa palveluiden löydettävyyttä ja saavutettavuutta. Vaikuttava hyte-työ edellyttää hyvää yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Hyte-palvelukonsepti on kehitetty Helsingin toimintaympäristöön sopivaksi osana kansallista Kestävän kasvun hanketta (2023–2025).
Ratkaisu
Helsingin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin kehittämistyötä on tehty THL:n ohjauksessa osana Suomen kestävän kasvun (RRP) -ohjelmaa (2023-2025). Kestävän kasvun ohjelma on rahoitettu EU:n kertaluontoisesta elpymisvälineestä NextGenerationEU. Helsingissä kehittämistä suuntaa kansallisten tavoitteiden lisäksi kaupunkiyhteinen Helsingin hyvinvointisuunnitelma (2022-2025), jonka toimenpiteitä on yhteensovitettu soveltuvin osin osaksi hanketta. Hyte-palvelukonseptin ja Helsingin hyvinvointisuunnitelman yhteisiä tavoitteita ovat erityisesti ennaltaehkäisyn vahvistaminen ja hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen.

Kehittämistyö toteutettiin toimialarajat ylittävässä yhteistyössä, osatoteuttajana hankkeessa oli myös järjestökentän edustajana Hyte ry.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialainen palvelukonsepti (hyte-palvelukonsepti) kuvaa keskeisiä toimijoita, tehtäviä, työkaluja ja tietorakenteita, joiden avulla entistä useampi helsinkiläinen voi löytää soveltuvia palveluja ja toimintaa oman arkensa ja hyvinvointinsa tueksi. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin käyttöönotto Helsingissä toteutetaan vaiheittain.

Asiakas- ja ammattilaisymmärrystä on kerätty kehittämisprosessin kaikissa vaiheissa. Hankkeessa kehitetyt toimintamallit ja työvälineet on rakennettu hyödyntäen asiakas- ja ammattilaisymmärrystä. Työvälineistä on kerätty palautetta ja niitä on arvioitu vaiheittain yhdessä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa hankkeen edetessä.

Hankkeessa luotiin monialaisen hyte-palveluohjauksen uusia mahdollisuuksia ja työkaluja.

Hyte-palveluohjauksen toimintamalli: Malli havainnollistaa arjen hyvinvoinnin puheeksioton ja sitä tukevan asiakaslähtöisen palveluohjauksen vaiheita ja keinoja, joilla ammattilainen voi tukea asiakasta löytämään hänelle sopivaa kaupungin ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita tai toimintaa hyvinvointinsa tueksi osana palveluiden kokonaisuutta.

Puheeksioton ja palveluohjauksen mallit ja työkalut: Liikkumisen edistämisen mini-interventiomalli, kulttuurihyvinvoinnin puheeksioton malli, hyvinvointilähete ikääntyneille, tukikysymyksiä arjen hyvinvoinnista, liikuntalähete sekä saavutettavuuden kehä.

Hyvinvoiva Helsinki-sivusto toimii Helsingin hyte-palvelutarjottimena. Sivusto kokoaa Helsingin kaupungin, muun julkisen sektorin ja kolmannen sektorin toimijoiden hyvinvointia edistävät palvelut löydettäväksi yhdestä tietolähteestä.
Tulokset
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen käyttöön on otettu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen puheeksioton ja palveluohjauksen toimintamalleja sekä digitaalinen hyte-palvelutarjotin. Ammattilaisten osaamista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä sekä tietoisuutta Helsingin kaupungin ja kolmannen sektorin hyte-palveluista on lisätty.

Hyvinvointilähete-malli ikääntyneille on vakiintunut hyvin käyttöön, ja ajalla helmikuu 2024-elokuu 2025 on toteutettu yhteensä 358 lähetettä, joista 94 % oli uusia palvelukeskusten palveluiden käyttäjiä. Liikkumisen edistämisen mini-interventioita on kirjattu asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apottiin 1361 kappaletta kesäkuuhun 2025 mennessä.

Järjestöyhteistyö on vahvistunut osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelujärjestelmää, ja järjestöjen palvelut ovat tulleet näkyvämmiksi kaupungin verkkosivuilla. Kaupungin henkilöstön tietoisuus järjestöjen hyte-toiminnasta on kasvanut koulutusten kautta.

Hyvinvoiva Helsinki -sivustolla on ollut 7323 käyntiä ajalla 13.2.–23.9.2025. Sivuston tekninen ja sisällöllinen omistajuus on linjattu hankekauden jälkeen Helsingin kaupungin Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle hyvinvoinnin edistämisen palveluun.

Helsingin Sotepen johto on sitoutunut hyte-palvelukonseptin käyttöönottoon ja edistämiseen. Ensivaiheen käyttöönottoon osallistuu yhteensä 80 tiimiä/työyhteisöä, joka käsittää noin 850 työntekijää esihenkilöineen. Näitä palveluita koskee sitova tavoite, että 80 % pilotoivien palvelujen työyhteisöistä perehtyy konseptiin ja osallistuu koulutuksiin vuoden 2025 aikana.

Hyte-palvelukonseptin jalkauttaminen on vahvistanut hyte-työotetta sotepe-ammattilaisten keskuudessa. Vuoden 2025 kesäkuuhun mennessä on järjestetty 28 koulutusta ja tilaisuutta hyvinvointia ja terveyttä edistävän monialaisen palvelukonseptin ja siihen liittyvien menetelmien osalta. Koulutuksiin on osallistunut 1401 henkilöä. Koulutuksista saaduissa palautteissa osallistujien yleisarvosana koulutustilaisuuksista on ollut verrattain hyvä, 4,23-4,69/ 5. Sotepen intrassa sijaitsevalla hyte-palveluohjauksen työpöydän etusivulla oli kesäkuuhun 2025 mennessä 4 429 käyntiä.
Linkit
https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/monialainen-asiakas-ja-palveluohjaus-helsingin-kaupunki-rrp-p4-i2-ja-i4

Yhteyshenkilöt

Elli Koskivirta
elli.koskivirta(ät)hel.fi
projektipäällikkö
Helsingin kaupunki, Kulttuuri ja vapaa-aika, Hyvinvoinnin edistämisen palvelu
Tia Luoto
tia.luoto(ät)hel.fi
projektipäällikkö
Helsingin kaupunki, Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, Terveys ja päihdepalvelut
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta