22.9.2025
Kangasalan kaupunki, Kangasalan lukio,
Kangasala
Oppimisen tuen ja hyvinvoinnin vahvistaminen Kangasalan lukiossa
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Kangasalan lukiossa käynnistyi syksyllä 2024 hanke, jonka tavoitteena oli vahvistaa opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Halusimme vastata kasvavaan tarpeeseen tunnistaa oppimisen haasteita ajoissa, tukea opiskelijoita yksilöllisesti ja kehittää yhteisiä toimintamalleja, jotka tukevat sekä opettajien että opiskelijoiden arkea. Idea syntyi arjen havainnoista ja tarpeesta vastata opiskelijoiden moninaisiin tilanteisiin. Opettajat kohtaavat yhä enemmän opiskelijoita, joilla on oppimisen tai hyvinvoinnin haasteita ja erityisiä tuen tarpeita. Tarvittiin yhteisiä rakenteita ja toimintamalleja, jotka mahdollistavat ennakoivan ja aktiivisen tukemisen. Myös positiivisen pedagogiikan mahdollisuudet haluttiin tuoda osaksi lukion toimintakulttuuria.
Hankkeen tavoitteet:
- Vahvistaa henkilöstön osaamista oppimisen haasteiden tunnistamisessa ja opiskelutaitojen opettamisessa.
- Kehittää yhteisiä toimintamalleja eri oppiaineisiin ja tuen jalkauttamiseen.
- Tukea aktiivisesti erilaisia oppijoita ja opiskelijoita erilaisissa elämäntilanteissa.
- Vahvistaa oppimista tukevia hyvinvointitaitoja positiivisen pedagogiikan keinoin.
Ratkaisu
Alkuvaiheessa järjestettiin koulutuksia ja työpajoja, joissa opettajat syvensivät osaamistaan oppimisen haasteiden tunnistamisessa ja positiivisen pedagogiikan hyödyntämisessä. Samalla kehitettiin yhteisiä toimintamalleja, jotka tukevat opiskelijoita eri oppiaineissa ja erilaisissa elämäntilanteissa.Toimintamalleja ja työvälineitä pilotoitiin käytännössä seuraavasti:
- Hyvinvointitaidoista tarjottiin opetusta ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille osana ryhmänohjausta ja opinto-ohjausta.
- Käynnistettiin erityisopettajan vetämä Oppimisen olohuone, jossa opiskelijat saavat matalan kynnyksen tukea opiskeluun (3krt/vko). Erityisopettaja jalkautui välillä myös oppitunneille.
- Opiskelijoille tarjottiin välitunneilla tuen teemoihin liittyvää pajatoimintaa (Korupajoja, joissa pystyi tekemään itselleen keskittymistä tukevan rannekorun; Abitehdas, jossa sai ohjausta lukusuunnitelman tekemiseen; Keskittymispaja, jossa sai tietoa keskittymiseen liittyvistä asioista).
- Näiden lisäksi kokeiltiin erilaisia pedagogisia ratkaisuja esimerkiksi matematiikassa ja kielissä.
- Laadittiin oppimisen ja opiskelun tuen pedagoginen käsikirja opettajien tueksi.
- Yhteisöllisyyden vahvistamiseksi käynnistyi myös säännöllinen välituntitoiminta, jonka suunnittelussa ja toteutuksessa opiskelijat ja opettajat toimivat yhdessä.
Kehittämistyöhön osallistui laajasti koko lukion henkilökunta; aineenopettajat, ryhmänohjaajat, opinto-ohjaajat, erityisopettajat ja opiskeluhuollon edustajat sekä opiskelijat. Johto oli mukana tukemassa hanketta strategisesti.
Hankkeeseen saatiin rahoitusta Opetushallitukselta, minkä vuoksi voitiin esimerkiksi hankkia materiaaleja sekä saada lisää erityisopetusresurssia lukiolle.
Tulokset
Hankkeen myötä Kangasalan lukiossa on saavutettu merkittäviä hyötyjä niin opiskelijoiden hyvinvoinnin kuin oppimisen tukemisessa. Opettajien osaaminen oppimisen haasteiden tunnistamisessa ja opiskelutekniikoiden opettamisessa on vahvistunut ja yhteiset toimintamallit ovat selkeyttäneet tuen tarjoamista arjessa. Erityisopettajan jalkautuminen oppitunneille on tuonut konkreettista apua oppimisen tueksi ja erilaiset uudenlaiset tukimuodot ovat vahvistaneet opiskelijoiden motivaatiota ja opiskelutaitoja.Tuutorointi ja säännöllinen välituntitoiminta ovat lisänneet yhteisöllisyyttä ja vahvistaneet opiskelijoiden osallisuutta. Välituntitoiminta on osoittautunut tärkeäksi keinoksi lisätä viihtyvyyttä ja tukea sosiaalista hyvinvointia koulupäivän aikana. Opiskelijat ovat olleet aktiivisesti mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa, mikä on vahvistanut heidän kokemustaan kuulluksi tulemisesta ja vaikuttamisesta.
Oppimisen ja opiskelun tuen pedagoginen käsikirja ja lukion oma hyvinvointisuunnitelma ovat tuoneet rakenteita ja jatkuvuutta kehittämistyöhön. Ne toimivat jatkossa työvälineinä, jotka tukevat opettajien työtä ja varmistavat, että hyvät käytännöt säilyvät ja kehittyvät edelleen.
Kehittämistyö on vaikuttanut myönteisesti yhteistyöhön eri toimijoiden välillä. Opettajien välinen yhteistyö on lisääntynyt ja opiskeluhuollon kanssa tehtävä työ on entistä tiiviimpää ja tavoitteellisempaa. Tämä on parantanut palvelujen vaikuttavuutta ja mahdollistanut opiskelijoiden tukemisen entistä ennakoivammin.
Vaikka hankkeen päätavoitteena ei ollut taloudellisten säästöjen saavuttaminen, voidaan sanoa, että ennaltaehkäisevä ja varhainen tuki toivottavasti vähentää raskaampien tukitoimien tarvetta. Tämä näkyy tulevaisuudessa esimerkiksi opiskelijoiden jaksamisessa ja opintojen etenemisessä.
Kehittämistyö ei tule päättymään hankkeen loppuessa, vaan se on juurtunut osaksi lukion toimintakulttuuria. Hankkeen aikana aloitetut toimintamallit tulevat jatkumaan ja niitä myös kehitetään koko ajan. Uusia ideoita myös syntyy opettajien ja opiskelijoiden tehdessä yhteistyötä. Hankkeen myötä on syntynyt vahva pohja, jolle voidaan rakentaa tulevaisuuden lukio, jossa oppiminen ja hyvinvointi kulkevat käsi kädessä.
Yhteyshenkilöt
Linda Kuusjärvi
linda.kuusjarvi(ät)kangasala.fi
erityisopettaja
Kangasalan lukio
linda.kuusjarvi(ät)kangasala.fi
erityisopettaja
Kangasalan lukio
Anna Korkama
anna.korkama(ät)kangasala.fi
rehtori
Kangasalan lukio
anna.korkama(ät)kangasala.fi
rehtori
Kangasalan lukio
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät