25.9.2025
Järvenpään kaupunki, opetus ja kasvatus, Järvenpää

Osallisuuden oppitunnit

Yhteistyössä: Tuusula
Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Järvenpään kaupungin ja Tuusulan kunnan yhteiseen hankkeeseen palkattiin osallisuuspedagogeja vuosille 2022-2023.
Hankkeen aikana kouluissa havaittiin vajetta osallisuuden ymmärtämiselle, ja tavoitteiksi asetettiin osallisuuden tukeminen kolmen päälauseen avulla: Minä voin vaikuttaa, saan osallistua ja olen tärkeä osa yhteisöä.
Koottiin kahden kunnan, Tuusulan ja Järvenpään, osallisuusasiantuntijat yhteen. Suunniteltiin osallisuuden oppitunteja kahdesta eri näkökulmasta: alakouluille tai kohdennetusti 5-6 luokkalaisille.
Ensimmäiset tunnit pidettiin keväällä 2023.

Ratkaisu
Kehityshankkeen päättyessä keväällä 2023, tunteja oli pidetty jo 250 lapselle. Nopeimmin toimivat Harjulan, Kartanon ja Järvenpään yhteiskoulun opettajat, jotka varasivat tunteja kevään 2023 aikana.
Toukokuussa 2023 kuntien yhteisessä reflektiossa todettiin, että osallisuusoppitunti on miltei jo konseptoitunut tai helpohko vakiinnuttaa pysyväksi tarjonnaksi kouluille.

Järvenpään ja Tuusulan menetelmät erosivat toisistaan, Tuusulassa se oli tiedollisempi ja Järvenpäässä leikillisempi ja toiminnallisempi. Järvenpään oppitunneille alkoi olla luontaista kysyntää, ja niitä saatiin jatkamaan osallisuuspedagogin työsuhteen päätyttyä, koulun vakituista väkeä - konsultoiva erityisopettaja oli hyvin aktiivinen näiden edistämisessä.

Työhön saatiin johdon tuki, joka antoi työaikaa konsultoivalle erityisopettajalle sekä kouluvalmentajille osallistua oppituntien kehittämiseen, markkinoimiseen ja oppituntien vetämiseen. Osallisuuden erityisasiantuntija oli kehittämishankkeen vetäjä. Ulkopuolista rahoitusta ei enää tässä vaiheessa ollut, vaan työ toteutettiin omin resurssein. Näin saatiin ujutettua osallisuuden oppitunnit osaksi koulussa työskentelevien kouluvalmentajien, yhteisöohjaajien ja konsultoivan erityisopettajan ennaltaehkäisevää työtä.

Kun oma verkosto syntyi, lähdettiin yhdessä pohtimaan oppituntien sisältöjä lukuvuosikohtaisesti. Oppitunneissa haluttiin säilyttää alussa kehitetty pelillisyys ja leikillisyys. Halusimme vastata ajankohtaisiin ilmiöihin, muun muassa kuntavaalikeväänä 2025 osallisuuden oppitunteja tarjottiin sekä satukuntavaaleja ja vaikuttamispelinä.

Tulokset
Osallisuuden oppitunnit ovat vakiintuneet osaksi perusopetuksen toimintaa. Järvenpään kaupungin valmentavan johtamisen ja yhteisöohjautuvuuden periaate ovat mahdollistaneet sen, että tällainen innovaatio on jäänyt Järvenpäässä elämään. Meillä suhtaudutaan myönteisesti kehittämiseen alhaalta ylöspäin, mikä perinteisemmässä johtamistyylissä ei onnistuisi.
Nyt toiminnan halutaan jatkuvan, vaikka taloudellinen tilanne Järvenpäässäkin vaatii tasapainottamista. Oppitunnit ovat tavoittaneet joka vuosi enemmän tilauksia ja oppilaita, niistä on tullut suosittuja.

Opettajat ovat oppineet varaamaan oppitunteja luokalleen, ja niitä suosittavat myös opiskeluhuoltoryhmät. Tiimissä olevat kouluvalmentajat ja konsultoiva erityisopettaja kiertävät kouluilla, ja osaavat arvioida ja tarjota lähikouluista ne luokat, joille erityisesti oppitunteja kannattaa kohdentaa. Tiimissä on nyt seitsemän henkeä, 1 konsultoiva erityisopettaja, 1 osallisuuden erityisasiantuntija ja 5 kouluvalmentajaa.

Osallisuuden oppitunti on malliesimerkki ennaltaehkäisevästä työstä. Se on tilaajille maksuton, kaupungin omaa tuotantoa ja tilattavissa lähikoulujen tueksi. Vaikka kouluissakin pyritään aina ennaltaehkäisevään työhön, on tosiasia, että kiireen takia monesti tehdään kuitenkin korjaavaa työtä. Osallisuus tutkitusti kytkeytyy ihmiseen perustarpeeseen voida hyvin ja hyvinvoinnin edistäminen on aina ollutkin kunnan perustehtävä.

Osallisuuden oppituntien juju onkin siinä, että siinä hyödynnetään osallistujien omaa kokemusta ja eläytymistä osana tiedontuotantoa jostakin ilmiöstä. Olemme onnistuneet tavoittavaan myös vaativan tuen oppilaita, joille voidaan tuntia räätälöidä.
Kehitystyö on tuottanut materiaaleja ja toiminnallisia menetelmiä:
• Vaikuttamispelin
• Satukuntavaalisabluunan minkä tahansa vaalien käyttöön
• Järvenpään turvallisemman tilan ja tilaisuuden periaatteet selkeäkielisesti ja kuvallisesti
• Arviointimenetelmiä ja työtapoja lasten ja opettajien käyttöön.

Oppilaita on kahden ja puolen vuoden aikana tavoitettu 1 572 henkeä (1.1.2023-23.9.2025).

2026 lukuvuodelle suunnittelemme prosessidraamaa kouluvalmentajien esiin nostamasta ilmiöstä, rasismista ja kiusaamisesta.

Linkit
https://www.jarvenpaamedia.fi/jarvenpaatarina/tulevaisuuden-vaikuttajat
https://www.jarvenpaamedia.fi/jarvenpaatarina/osallisuuspedagogi-laura-manninen-vahvistaa-yhdessa-toimimisen-kulttuuria-jarvenpaan-kouluissa
Liitteet
Satukuntavaalit_keskiuusimaalehti_kuntekomateriaali.pdf
Raportti osallisuuden oppitunti kuntekomateriaali.pdf

Yhteyshenkilöt

Pilvi Kallio-Meriläinen
pilvi.kallio-merilainen(ät)jarvenpaa.fi
osallisuuden erityisasiantuntija
Järvenpään kaupungin konsernipalvelut
Marianne Tuulkari-Honkanen
marianne.tuulkari-honkanen(ät)jarvenpaa.fi
konsultoiva erityisopettaja
Järvenpään kaupungin opetuksen ja kasvatuksen palvelualue
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta