30.9.2025
Oulun kaupunki, Sivistys -ja kulttuuripalvelut, Liikuntapalvelut,
Oulu
Ossaakko nää uija? Oulussa tehdään vedestä turvallinen elementti!
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Oulun kaupungilla olemme lähteneet kehittää uinninopetussuunnitelmaa, jonka tavoitteena on parantaa uimataitoa kokonaisvaltaisesti esikouluikäisestä - alakoulun loppuun. Uinninopetussuunnitelman kehittämisessä avain asiana on ollut tuoda lapsille myös vesipätevyys taitoja esikoulu -ja koulu-uinteihin. Kehittämistyö on saanut alkunsa tarpeesta varmistaa, että lapsilla olisi mahdollisuus oppia uimataito sekä siihen liittyvät vesiturvallisuustaidot laadukkaasti ja turvallisesti.
Ratkaisu
Kehittämistyö lähti liikkeelle tarpeesta yhtenäistää esikoulu -ja koulu-uintien sisältöä ja varmistaa, että jokainen oppilas saa taitotasoon sopivaa ja tavoitteellista opetusta. Kehittämiseen on osallistunut uimaopettajia sekä lähiesimies.Kehittämisen vaiheet ja toimenpiteet:
Jokaisen vuoden uimataitotason kartoitus - Selvitettiin tämän hetkinen taitotaso tilastoista, nyky hetken tarpeet ja mitä voisimme tuoda lisää opetussuunnitelmaan.
Tavoitteiden määrittely - Asetimme yhteiset tavoitteet jokaiselle luokka-asteelle.
Opetussuunnitelman päivittäminen - Suunnitelmassa on luotu jokaiselle tunnille runko jokaiselle luokka-asteelle, mistä uimaopettajat näkevät opetettavat asiat koko viikolle jokaiselle tunnille. Opetussuunnitelmassa on myös painotettu opettajien ammattitaitoa katsoa yksilöllisesti luokan taitotaso ja painottaa niitä asioita viikon aikana enemmän, missä mahdollisesti luokalla on tarvetta.
Pelastusuinnin ja pelastustaitojen lisääminen - Olemme sisällyttäneet eri luokka-asteille vesipelastustaitojen opettelua - sekä vesipätevyyden vahvistamista. Esikouluikäisille olemme sisällyttäneet pelastusliiveihin tutustumisen sekä uimisen, kuudesluokkalaisille sisältyy yksi kokonainen tunti vesipelastustaitoja johon mm. sisältyy vaatteet päällä uintia, erilaisiin pelastusvälineisiin tutustumista ja vedessä kuljettamista.
Lisäopetuksen antaminen - Oulun kaupunki mahdollistaa maksutonta lisäopetusta sitä tarvitseville. Opetussuunnitelman kehittämisen myötä uimaopettajien on helpompi tarjota lisäopetusta oppilaille kun jokaisen luokka-asteen tavoitteet on selkeät.
Oulun kaupunki on hankkinut vesipelastustaitojen kehittämiseen erilaisia välineitä kuten pelastusvälineistöä.
Tulokset
Kehittämisen myötä esikoulu -ja koulu-uintien sisältö ja toteutuksen laatu parantui, monipuolistui ja selkeytyi. Opetussuunnitelman kehittäminen on selkeyttänyt uimaopettajien työtä ja yhtenäistänyt opetusta jokaisella luokka-asteella.Työssä kehittämisteko näkyy siten, että opettajilla on selkeä rakenne opetuksen toteutukseen. Taitotasojen jatkuva tilastointi, huomioiminen ja pelastusuinnin sisällyttäminen vahvistavat turvallisuutta.
Kehittämistyötä tullaan jatkamaan joka vuosi kehittämällä opetussuunnitelmaa ja reagoimalla aina Oulun koulujen uimataidon muutoksiin sekä tarpeisiin vuosittain.
Tavoitteenamme on jatkuva kehittäminen, jotta opetuksen laatu ja turvallisuus pysyvät ajan tasalla.
Linkit
Liitteet
UUSI UINNINOPETUKSEN OPS.pdfYhteyshenkilöt
Oona Laukkanen
oona.laukkanen(ät)ouka.fi
Uimaopettaja
Oulun kaupunki
oona.laukkanen(ät)ouka.fi
Uimaopettaja
Oulun kaupunki
Erkko Korpela
erkko.korpela(ät)ouka.fi
Uimahallivastaava
Oulun kaupunki, Liikuntapalvelut
erkko.korpela(ät)ouka.fi
Uimahallivastaava
Oulun kaupunki, Liikuntapalvelut
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö