26.9.2022
Kangasalan kaupunki/Terveyskeskuspäivystys, Kangasala

Päivystyksen ohjeellinen ajanvaraus ja sairaanhoitajan kiirevastaanotto

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Päivystyksessä kertyi ylityötä hoitajille. Asiakkailta tuli palautetta päivystyksen ruuhkista ja pitkistä odotusajoista. Kiireaikoja oli vähän saatavilla. Potilaat eivät saaneet puhelimitse yhteyttä.
Ratkaisu
Marraskuussa 2021 perustettiin keskusterveysasemalle sairaanhoitajan kiirevastaanotto, missä on lääkärin konsultaatiomahdollisuus. Lisäksi tammikuussa 2022 aloitettiin ohjeellinen ajanvaraus päivystykseen, jolloin potilaan tulisi soittaa päivystykseen ja hänelle annetaan ohjeellinen aika. Tällöin saadaan ruuhkia vähennettyä kun potilaat tulevat tasaisesti päivän mittaan. Kiirevastaanotolle ja päivystykseen saatiin molempiin lisäresurssia toiminnan aloittamiseksi ja turvaamiseksi.

Henkilökunta oli kehittämisessä mukana ja päävastuussa toiminnasta olivat osastonhoitaja Krista Kuusela ja vs ylilääkäri Heli Yli-Rämi. Kehityskokonaisuus toteutettiin osana TEKE-kurssia. (Terveyskeskusten kehittäjäkoulutus)
Tulokset
Kiirevastaanoton myötä saatiin lisää kiireaikoja, jotka voidaan jakaa saman päivän aamuna. Jokaiselle päivälle saatiin 10 kiireaikaa lisää. Kiirehoitoon pääsy sujuvoitui huomattavasti. Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella kiirevastaanoton toimintaan ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Jonotusajat lyhenivät päivystyksessä.

Ohjeellinen ajanvaraus toimii osittain, mutta vaatii kehittämistä edelleen. Osittain ruuhkia on saatu tasoitettua, mutta osa tulee edelleen ilman ajanvarausta.

Yhteyshenkilöt

Krista Kuusela
krista.kuusela(ät)kangasala.fi
Osastonhoitaja
Kangasalan kaupunki
Heli Yli-Rämi
heli.yli-rami(ät)kangasala.fi
Kehittämisen aikana vs ylilääkäri. Tällä hetkellä terveyskeskuslääkäri.
Kangasalan kaupunki
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta