11.10.2023
Kouvolan kaupunki, varhaiskasvatus, avoin varhaiskasvatus, Kouvola

Avoimen varhaiskasvatuksen palautekahvit

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Lähtötilanteessa haasteena oli, että avoimen varhaiskasvatuksen palautekyselyihin vastasi vain murto-osa asiakkaista. Aloimme pohtia miten saisimme osallistettua asiakkaat palvelumme kehittämiseen ja motivoitua heitä antamaan palautetta kirjallisesti. Syntyi idea palautekahveista.

Palautekahvien tavoitteena oli kohdata asiakas henkilökohtaisesti kahvikupin äärellä, ja kerätä näin meille tärkeää tietoa asiakkaiden sen hetkisistä toiveista ja tarpeista toimintamme arvioinnin ja kehittämisen tueksi.
Ratkaisu
Laadimme Kouvolan avoimen varhaiskasvatuksen johtotiimissä palautekyselyn, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa esimerkiksi siitä, mistä perheet olivat saaneet kuulla palveluistamme, kuinka usein he käyttivät palveluitamme ja mitä he saivat palveluistamme. Samalla kerättiin ideoita avoimen varhaiskasvatuksen palvelujen kehittämiseen ja arviointiin.

Huomasimme kuitenkin nopeasti, että asiakkaiden osallisuus ei toteutunut riittävän hyvin palautekyselyssämme, joten kehitimme kyselyä. Tällä hetkellä asiakkaiden on mahdollisuus vaikuttaa tulevan toiminnan aiheisiin ja sisältöihin entistä paremmin. Lisäksi heillä on halutessaan mahdollisuus jakaa omaa osaamistaan toiminnassamme.

Palautekahveja järjestetään kahden kuukauden välein toimipisteissä sekä sosiaalisessa mediassa. Palautekyselyyn voi palautekahveilla vastata usealla eri tavalla eli paperilomakkeella, linkin tai QR-koodin avulla. Palautekyselyn päätyttyä palautteet käydään läpi henkilöstön kanssa, ja sitä kautta arvioimme ja kehitämme toimintaa asiakastarpeita vastaavaksi. Koonti saadusta palautteesta julkaistaan sosiaalisessa medassa asiakkaille näkyväksi.
Tulokset
Avoimen varhaiskasvatuksen asiakaskyselyn vastausprosentti on parantunut huomattavasti. Aiemmin vastaajia oli noin 20, kun palautekahvien avulla kyselyyn on saatu noin 70 vastausta. Näin ollen perheiden osallisuus ja vaikuttaminen palvelujen sisältöön on kasvanut merkittävästi.

Palautekahvit on otettu hyvin vastaan. Niistä on tullut osa palvelujemme jatkuvaa arviointia ja kehittämistä. Kouvolan avoimen varhaiskasvatuksen palvelu on asiakastarpeita vastaavaa ja palautekyselyn ansioista voimme reagoida nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja toiveisiin.

Yhteyshenkilöt

Jaana Sihvola
jaana.sihvola(ät)kouvola.fi
varhaiskasvatusyksikön johtaja
Kouvolan kaupunki, varhaiskasvatus
Anu Peltola
anu.m.peltola(ät)kouvola.fi
varhaiskasvatusyksikön apulaisjohtaja
Kouvolan kaupunki, varhaiskasvatus,avoin varhaiskasvatus
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta