2.10.2025
Kajaanin kaupunki, tietohallintopalvelut,
Kajaani
Palaverivapaa perjantai
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Tietohallintotiimiläisten kalenterit olivat täynnä palavereja, eikä työn suunnittelulle ja tekemiselle jäänyt aikaa. Asiaan haluttiin saada muutosta; tarvittiin työaikaa ja -rauhaa. Tavoitteeksi asetettiin luoda yhteisesti sovittu toimintamalli. Alkuviikko tehdään tiiviisti töitä yhdessä tiimin ja sidosryhmien kanssa. Perjantai valikoitui kaikille sopivaksi palaverivapaaksi päiväksi. Tavoitteena on, että perjantaipäivät pyhitetään oman työn suunnittelulle ja tekemiselle sekä osaamisen kehittämiseen. Perjantaisin tehdään viikon aikana sovittuja tehtäviä ja suunnitellaan tulevaa viikkoa. Monet hyödyntävät etätyömahdollisuutta perjantaisin, jolloin työrauha on varmempi ja on mahdollista keskittyä. Aikaa voi käyttää myös ammattitaidon kehittämiseen esim. koulutusten avulla. Olemme pitäneet yhteisiä koulutuksia ja työpajoja perjantaisin.
Ratkaisu
Asiasta keskusteltiin ja sovittiin yhdessä tiimiläisten kanssa. Entisiä toimintamalleja muutettiin siten, että emme enää itse varaa tai ehdota kokouksia perjantaipäiville. Toimintamallista on tiedotettu sisäisiä sidosryhmiä. Tiimiläiset ovat merkinneet kalentereissaan perjantait lukituiksi, ja kalenterit ovat kaikkien nähtävillä. Ulkopuolelta tulleisiin kokouspyyntöihin pyrimme löytämään vaihtoehtoisen ajan.
Tulokset
Kokeilu on todettu onnistuneeksi, ja sitä jatketaan ja tarvittaessa kehitetään edelleen. Kokeilu on lisännyt tiimiläisten jaksamista ja motivaatiota sekä parantanut työhyvinvointia. Palaverivapaa perjantai selkeyttää työn tekemistä. Kun perjantaina saa tehtyä viikon aikana sovitut tehtävät ja suunniteltua seuraavaa viikkoa, voi huoletta jäädä viikonlopun viettoon.
Yhteyshenkilöt
Katja Moilanen
katja.moilanen(ät)kajaani.fi
Kajaanin kaupunki
katja.moilanen(ät)kajaani.fi
Kajaanin kaupunki
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
toimijoiden verkosto
Toimialat
Teemat
Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Palvelu- ja kumppaniverkoston kehittäminen Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Työelämän laatu kokonaisuudessaan Työhyvinvoinnin parantaminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä