12.10.2022
Limingan kunta/varhaiskasvatus,
Liminka
Poppanen-rekrytointikampanja varhaiskasvatukseen
Tykätty
7
kertaa.
Palkittu
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Tiedettiin, että tulevana syksynä on runsaasti tarvetta ammattitaitoisille varhaiskasvatuksen osaajille ja vakinaisia työpaikkoja oli tulossa paljon auki. Rekrytointia itsessään pitäisi saada houkuttelevammaksi ja kiinnostavammaksi. Tavoitteena oli, että saataisiin paljon hakijoita liikkeelle; hakemaan juuri Liminkaan varhaiskasvatuksen pariin töihin ja saataisiin palkattua päteviä työntekijöitä. Halusimme myös tuoda positiivista näkyvyyttä varhaiskasvatuksen työstä ja nostaa työn tärkeyttä ja merkityksellisyyttä esille. Varhaiskasvatuksen työssä on paljon hyvää, joka on ollut jäämässä negatiivisen julkisuuskuvan alle.
"Limingan kunta vastaa varhaiskasvatuksen rekrytointihaasteeseen pussillisella poppaskonsteja! Sadun Maija Poppanen on melkoinen persoona, mutta ennen kaikkea aivan erinomainen lasten kanssa. Poppaskonsteja-kampanja ammentaa iloa ja väriä rekrytointiprosessiin."
Ratkaisu
Asiaa lähdettiin miettimään moniammatillisen työryhmän kautta; varhaiskasvatuksen työntekijöitä ja -johtoa sekä -harjottelijoita, kunnan hallintojohtaja ja viestintä- ja tapahtuma-asiantuntija.Tarvitsimme houkuttelevan rekrytoinnin ja sen ympärille rakennetun teeman. Idea Maija Poppasesta ja Poppaskonsteista tuli kunnan omalta viestintä- ja tapahtuma-asiantuntijalta. Teema herätti runsaasti keskustelua puolesta ja vastaan. Päädyimme kuitenkin siihen, että valitaan Poppanen-teema ja lähdettiin miettimään mitä kaikkea rekrytointiin uudistetaan.
Teemaan ja rekrytointiin liitettiin uudenlaiset tekstit sekä Sydämeltäsi Poppanen? -kuva rekrytointi-ilmoituksiin, My Day -videot ja tekstit, jossa varhaiskasvatuksen rautaiset ammattilaiset kertovat omasta työpäivästään, Poppaskonsteja-sivu kunnan varhaiskasvatuksen nettisivuille, hakuaikana pidetty info Limingan varhaiskasvatuksesta sekä tietenkin myös täysin erilainen työhaastattelutilanne.
Prosessi itsessään sai meidät ajattelemaan rekrytointia ja työhakijoita sekä koko alaa uudesta näkökulmasta. Prosessin aikana pedagogiikka, ammattitaito ja osaaminen nousivat keskiöön.
Haastattelutilanteessa haastateltavat ja haastattelijat heittäytyivät Poppas-tunnelmaan, ja sitä taitoa kaikki alan ammattilaiset tarvitsevat työssään lasten kanssa.
Tulokset
Kampanjamme sai runsaasti kiinnostusta ja kehuja somessa ja jopa paikallislehdessä oltiin kiinnostuneita ja sinne tehtiin juttu. Varhaiskasvatusjohtajan somevideo teemaan liittyen sai myös huomiota. Hakemuksia tuli todella paljon eteläistä Suomea myöten ja saimme palkattua huipputyyppejä meille töihin! Jatkamme tällä teemalla rekrytointeja edelleen.Opimme myös itsestämme ja ammattiryhmistämme uuden tavan toimia ja tehdä työtämme näkyväksi.
Liitteet
Poppanen.pngYhteyshenkilöt
Maria Vierimaa
maria.vierimaa(ät)liminka.fi
Varhaiskasvatuksen palveluohjaaja
Limingan kunta
maria.vierimaa(ät)liminka.fi
Varhaiskasvatuksen palveluohjaaja
Limingan kunta
Sari Supperi
sari.supperi(ät)liminka.fi
Varhaiskasvatusjohtaja
Limingan kunta
sari.supperi(ät)liminka.fi
Varhaiskasvatusjohtaja
Limingan kunta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö