4.10.2019
Keski-Uudenmaan sote, Suun terveydenhuolto,
Järvenpää
Rautalangasta vääntäjät - hammashoidon prosessien tehostaminen
Tykätty
0
kertaa.
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Potilaita on hammashoidon oikomisessa enemmän kuin resursseja. Uudet tilat vähän paransivat käytännön asioita, mutta kuitenkin edelleen ongelmana henkilökunnan vähäisyys, aika sekä se, että hoitoajat eivät riittäneet.Jokaisella käynnillä pitäisi saada tehtyä se mitä on suunniteltu, ettei turhia käyntejä tulisi lisää eli hoitoaikojakaan ei ollut järkevää lyhentää. Ongelmana on myös se, että aikataulu ei pidä ja hoito ei etene, jos tarvittavia asioita ei ehdi tehdä, jolloin myös hoitokokonaisuus venyy.
Haluttiin saada enemmän aikoja, mutta samalla tehdä työ hyvin.
Ensimmäinen ongelma oli kymmenet post-it-laput, joihin kirjoitin, millaisia aikoja potilas tarvitsisi. Ne hävisivät vihkon välistä, joskus niin, että oli suunnitelma mitä tehdään, mutta ei potilaan nimeä---kenen lappu?
Ratkaisu
Teimme alkuun kiinteäkojepotilaille tiimin 2:n huoneeseen, ajat näille potilaille 6-8 viikon välein. Eli erikoishammaslääkäri (oikoja) käy kahdessa huoneessa, joissa kummassakin hoitaja /suuhygienisti. Ajat ovat kirjalla 15 min välein, potilas tarvitsee 30 min. ajan.Hoitaja ottaa potilaan sisään, kyselee onko ollut ongelmia, irronneita kojeita tms. ja katsoo seuraavat ajat potilaalle. Hoitaja ottaa myös kiinteistä kojeista ligatuurat pois, tarvittavat välineet esille, koneelta hoitotiedot esille, rtg-kuvat sekä mahdollisesti jo jotain kirjauksiakin. Erikoishammaslääkäri tulee paikalle tekemään tarvittavat kaarenvaihdot, muokkaukset,jatkosuunnitelman jne. ja kirjaa tehdyt toimenpiteet. Näin tekemällä ennen aamupäivän aikana hoidettiin 8 potilasta nyt 16,ja kuitenkin niin, että potilas on huoneessa n. 30min. Erikoishammaslääkäri tekee vain sen mikä hänen pitää tehdä, hoitaja pystyy tekemään tausta/oheistyötä paljon etukäteen ja lääkärin aika ei mene näihin
Potilaat ovat tottuneet, että ollaan "tiimihuoneissa" ja että, lääkäri tulee paikalle hetken päästä.
Post-it lapun tilalle, tulostetaan potilaan perustietolomake, jossa nimi, hetu, osoite ja A4:n kok.lapulle helppo kirjoittaa, millaisia aikoja potilas tarvitsee. Näin tulee oikealle potilaalla oikeat asiat.
Tulokset
Tiimeissä on kiva olla vaikka tahti on reipas. Hoitajakin pääsee tekemään osin itsenäistä työtä ja työ sujuu. Välillä aikataulu ei mene ihan nappiin, mutta kun välillä on helpompia asioita tehtävänä, niin "vetoketju" toimii ja saadaan taas aikataulusta kiinni. Myös potilas tyytyväinen, kun pääsee jo huoneeseen, vaikka varsinaista hoitotilannetta ei pystykään heti aloittamaan. Nyt kehitetty myös kontrollitiimi ja seulontatiimi, 2:ssa huoneessa 10 min.välein, toimii!
Myös apuoikoja hoitajan kanssa on erittäin tehokas pari. Erikoishammaslääkäri antaa ohjeet ja apuoikoja toteuttaa.
Kaiken kaikkiaan oikomisessa 11 huipputyyppiä, joilla erilaisia vastuualueita. Kaikki ovat sitoutuneita ja tyytyväisiä toimenkuvaansa. Keusoten myötä meille on tullut valtava määrä potilaita lisää. Sitä työstetään nyt, miten se kaaos saadaan hoidettua entisten lisäksi. Jaetaan töitä sen mukaan mitä suuhygienisti tai hoitaja voi tehdä ja ketkä potilaat ohjataan lääkärille.
Potilaita on valtavat määrät verrattuna perushoidon puolelle, mutta silti tiimiläiset eivät valita ja tekevät työnsä mielellään, kun työ on mielekästä ja homma toimii. Seulatiimissä voi olla aamupäivän klo 8-12 aikana n. 25 potilasta, kun peruspuolella potilaita on keskimäärin n. 10/ koko päivä.
Yhteyshenkilöt
Sari Junnilainen
sari.junnilainen(ät)keusote.fi
Hammashoitaja
Keski-Uudenmaan sote, Suun terveydenhuolto, Järvenpään terveyskeskus
sari.junnilainen(ät)keusote.fi
Hammashoitaja
Keski-Uudenmaan sote, Suun terveydenhuolto, Järvenpään terveyskeskus
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö