29.8.2022
Limingan kunta, Tuomiaron päiväkoti/ Tupos,
Liminka
Sydämellinen palaute
Tykätty
3
kertaa.
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Tuomiaron päiväkodissa on ollut positiivinen pedagogiikka osana arkea jo pitkään, kuten muissakin Limingan päiväkodeissa. Uusia ideoita positiivisen pedagogiikan näkyväksi tekemiseen jaetaan varhaiskasvatuksen opettajien pedagogiikkapalavereissa ja päiväkotiarjen keskellä. Yli 3-vuotiaille ideoita usein riittää, mutta pienten ryhmissä käytännön konkreettiset teot, jotka pieni lapsikin ymmärtää, pohdituttaa enemmän: kehut ja lempeä suhtautuminen ovat itsestäänselvyyksiä, mutta miten osoittaa sanojen lisäksi pienellekin lapselle, että hän on tärkeä ja erityinen?
Ratkaisu
Tuomiaron päiväkodin alle 3-vuotiaiden Käpysten ryhmässä on viime kaudella otettu käyttöön ihana käytäntö: positiivisen palautteen sydämet. Käytännössä pienten ryhmän aikuiset kirjaavat ylös viikoittain sen, mitä lapsi on oppinut, mistä hän on ollut erityisen ilahtunut tai missä hän on onnistunut. Havainnot kirjataan sydämeen ja sydän asetetaan näkyvälle paikalle lapsen omalle lokeropaikalle, ajoittain mukana on myös kuva lapsesta kyseisen puuhan äärellä. Sydämet ilmestyvät lokeroille nukkariaikaan ja mikä riemu syntyykään lapsen löytäessä oman, uuden sydämen herättyään päivälevolta! Sydämen saa viedä mukanaan kotiin, jolloin myös huoltajille konkretisoituu kyseisen viikon tähtihetket. Valokuvat ovat muutenkin tiivis osa käpysten positiivista pedagogiikkaa mm. lasten lemmikit ovat olleet kuvana kaikkien nähtävillä eikä joukosta ole unohdettu lapsia, joilla elävää lemmikkiä kotona ei ollut – sitten tuotiin kuva rakkaimmasta pehmoeläimestä, jota tutkittiin yhtä tarkasti kuin muitakin lemmikkien kuvia.Tulokset
Huoltajilta on saatu positiivista palautetta ja lapset ilahtuvat kerta toisensa jälkeen uudesta sydämestä. Ne ovat osa ryhmän pedagogista dokumentointia.
Yhteyshenkilöt
Annemari Tieva
annemari.tieva(ät)liminka.fi
vastaava varhaiskasvatuksen opettaja
varhaiskasvatus
annemari.tieva(ät)liminka.fi
vastaava varhaiskasvatuksen opettaja
varhaiskasvatus
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö