3.10.2025
Kanta-Hämeen hyvinvointialue , Hämeenlinna

Työhön ja koulutukseen suuntaava digipolku

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Digipolut ovat digitaalisia palvelukokonaisuuksia, jotka tarjoavat asiakkaille tukea, ohjausta ja osallisuuden lisäämistä oman polun varrelle - oli kyseessä sitten terveyteen tai muuhun elämäntilanteeseen liittyvä polku. Oma Hämeessä aloitettiin digipolkujen työstäminen vuonna 2024 terveydenhuollon toimialalle painottuen. Idea digipolkujen hyödyntämisestä nousi myös sosiaalihuollosta, ja päädyimme kehittämään Suomen ensimmäisen sosiaalihuollon tarpeisiin kehitetyn digipolun Oma Hämeen sähköiselle asiointialustalle.

Tavoitteeksi asetettiin, että digipolku tukee sosiaalipalveluiden työttömiä asiakkaita työllistymisessä ja koulutukseen hakeutumisessa, sekä lisää osallisuutta oman edistymisen seurantaan.
Ratkaisu
Digipolku rakennettiin 12 viikon mittaiseksi kokonaisuudeksi, jossa asiakas etenee viikkotehtävien avulla kohti työelämää tai opintoja. Digipolku suunniteltiin vaiheittain: viikoilla 1–2 keskityttiin itsetuntemukseen, 3–4 osaamisidentiteettiin, 5 tulevaisuuden pohdintaan, 6–8 toimintaympäristön tuntemiseen, 9–10 vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön, 11–12 tulevaisuuden hahmottamiseen. Viikolla 7 painotettiin hyvinvointia. Tehtävät sisältävät videoita, podcasteja, linkkejä ja omia pohdintatehtäviä, jotka asiakas palauttaa digipolun viestitoiminnon kautta ohjaajalle. Pilotointi ja käyttöönotto toteutettiin kuntouttavan työtoiminnan asiakkailla Forssassa kesä/syksy 2025.

Kehitettiin uusi digitaalinen palvelupolku, joka tukee asiakkaan omaa aktiivisuutta ja suunnitelmallisuutta. Työn tekemisen tapoja uudistettiin: ohjaaja avaa digipolun asiakkaalle ja seuraa etenemistä, mutta asiakas tekee tehtävät pääosin itsenäisesti. Palveluun sisältyy monipuolisia digitaalisia materiaaleja ja viestintämahdollisuus ohjaajan kanssa.

Kehittämisessä olivat mukana sosiaalipalveluiden ammattilaiset (esim. sosiaalityöntekijät ja ohjaajat), jotka pilotoivat ja ohjasivat asiakkaita digipolulla. Asiakkaat osallistuivat pilotointiin ja antoivat palautetta, jonka perusteella palvelua kehitettiin edelleen.

Ammattilaisille on oma työpöytänäkymä ja mahdollisuus liittää asiakkaita digipolulle sekä seurata etenemistä.
Tulokset
Palvelun vaikuttavuuden odotetaan kuitenkin kasvavan ja prosessin nopeutuvan, mikä voi tuoda säästöjä pitkällä aikavälillä.

Yhteyshenkilöt

Jenni Ylisaari
jenni.ylisaari(ät)omahame.fi
Projektipäällikkö
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta