21.11.2024
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä kotiin vietävät palvelut,
Mikkeli
Työhyvinvoinnin yhteyshenkilöverkosto kotihoidossa
Yhteistyössä: Pieksämäki
Tykätty
0
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Vetovoimainen kotihoito - tehdään hyvä arki yhdessä -hanke lainasi tyhy-yhteyshenkilöverkoston ideaa Lähi-Tapiolasta, jossa malli on toiminut vuosia. Tavoitteina:
- Saada aikaan keskustelua ja sitä kautta muutosta
- Työyhteisön vahvempi tuki työntekijöille
- Työssä viihtyminen paranee
- Kotihoidon työn houkuttelevuus nousee - veto- ja pitovoima
- Jokainen ymmärtää oman vastuunsa työilmapiirin luomisessa
- Esimies saa tukea henkilöstöstä, joka haluaa sitoutua työhyvinvoinnin kehittämiseen - näkyvä yhteistyö
- Sairauspoissaolojen ja eläkemaksuluokan laskeminen
- Vaikuttavuus, sitoutuminen
- Asiakasnäkökulma – hyvinvoiva työntekijä näkyy asiakkaille ja työtovereille
Ratkaisu
Pohjaksi otettiin organisaatiossa teetetty TTL:n Mitä kuuluu -kysely. Jokaisen kotihoidon alueen tulokset esiteltiin erikseen tämän alueen työntekijöille infotilaisuuksissa. Tulosten pohjalta jokaiselle alueelle järjestettiin työpaja, joissa työntekijät saivat ehdottaa ratkaisuja omalla alueella esiin nousseisiin haasteisiin. Samoissa työpajoissa äänestettiin auttavaa työkaveria. Äänestysten perusteella syntyi tyhy-yhteyshenkilöverkosto. Verkoston kehittäminen on edennyt nyt siihen vaiheeseen, että ensimmäinen yhteinen koulutus pidetään lokakuun alussa. Yhteyshenkilöiden tehtävät:
- Olla oma positiivinen itsensä ja jakaa hyvää asennetta työyhteisöön
- Seurata työyhteisön sisällä, miten työyhteisöissä sovitut toimenpiteet edistyvät
- Toimia herkkänä tuntosarvena työyhteisössä ja tunnistaa esiin nousevat asiat. Viestinnän väylä molempiin suuntiin esimiehen ja työyhteisön välillä.
- Toimia esimiehen työparina ja tukena työhyvinvointiin liittyvissä asioissa
- Toimia yhteyshenkilönä järjestelmässä, joka nostaa esille työyhteisön onnistumisia ja erinomaista toimintaa
- Käydä jatkossa läpi Mitä kuuluu-kyselyn aluekohtaiset tulokset esimiehen kanssa ja viedä aiheita työyhteisön kanssa keskusteltaviksi
Työntekijät ovat olleet ensisijaisessa asemassa työhyvinvointiin liittyvien asioiden kehittämisessä. Myös vanhus- ja vammaispalvelujen johto ja palveluesimiehet ovat olleet omalta osaltaan mukana.
Jatkossa tyhy-yhteyshenkilöt kehittävät toimintaa esimiehen ja työyhteisön tuella omannäköiseksi.
Malli juurrutetaan organisaatioon esim. Essoten yhteisen työhyvinvoinnin vuosikellon ja siinä säännöllisesti sovittujen toimien avulla. Työyhteisöistä esiin nousevat asiat viedään säännöllisesti esimiesten kautta johtoryhmän kuultaviksi.
Mallin avulla kehitetään työhyvinvointia, joka on vallitsevassa työvoimatilanteessa erityisen tärkeä osa-alue. Mallin kehittämisessä ovat olleet mukana myös Xamkin työhyvinvoinnin asiantuntijat sekä ulkopuolinen kouluttaja.
Hankkeen rahoitus: Etelä-Savon ELY-keskus ja Euroopan sosiaalirahasto sekä hanketoteuttajat:
Päätoteuttaja Essote, osatoteuttajina Xamk, Diak ja Esedu.
Tulokset
Kehittäminen on vielä kesken. 10-jäseniselle verkostolle etsitään organisaatiosta yhteyshenkilö, joka on verkoston tukena ja pitää huolta toiminnan jatkumisesta.
Liitteet
Malli .pdfYhteyshenkilöt
Mari Virta
mari.virta(ät)essote.fi
Kehittäjä
Essote
mari.virta(ät)essote.fi
Kehittäjä
Essote
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät