11.10.2024
Helsingin työllisyyspalvelut - Työyhteisöviestinnän tiimi,
Helsinki
TyöllisyysTV nostaa esille työllisyyden edistämisen tekijöitä!
Tykätty
4
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Suomeen tulee 1.1.2025 yhteensä 45 työllisyysaluetta tai kuntaa, jotka vastaavat työvoimapalveluiden järjestämisestä. Tähän porukkaan kuuluu myös Helsingin kaupunki, joka valmistautuu ottamaan vastaan lukuisia uusia työkavereita eri työkulttuureista ja monenlaisella uudella osaamisella.Isossa muutoksessa tarvitaan työyhteisön voimaa ja vahvaa, kuuntelevaa ja kuulevaa työyhteisöviestintää. Tarvitaan positiivisten mutta myös haastavien asioiden ajantasaista ja avointa keskustelua. Työyhteisössä on tärkeää nostaa esille etenkin sellaisen työn tekijöitä, jotka puurtavat arjessa ehkä niitä näkymättömimpiä asioita, joiden tekemistä ilman organisaatio ei pystyisi onnistumaan.
Muun muassa näiden seikkojen takia Helsingin työllisyyspalveluissa alettiin pitkäjänteisesti harjoittelemaan oman TV-kanavan rakentamista. Tavoitteenamme oli yrittää oppia rakentamaan yhdessä juuri meille sopiva viestintäkanava, joka toimisi samalla yhteisen pysähtymisen ja keskustelun alustana. Lähetyksiä on ollut jo kahdeksan ja nyt niiden lisäksi
juhlimme jo järjestyksessään toista ihan kaikille työllisyyden teemoista kiinnostuneille avoinna olevaa julkista lähetystä. Nostamme esille työllisyyden teemoja ja tekijöitä niiden takana ja puhumme avoimesti haasteista, yhteistyön voimasta ja esimerkiksi jaksamisesta.
Näiden lisäksi olemme TyöllisyysTV:n ohella toteuttaneet Työllisyysradiota, joka on podcastin tyyppinen työllisyyden teemoja ajankohtaisesti nostava radiokanava työllisyyspalveluissa.
Tähän lähetykseen myös sinä olet lämpimästi tervetullut!
Ratkaisu
Koska oman TV-kanavan tekeminen pitää sisällään paljon uutta oppimista, päätettiin tehdä asia itse ja lähteä liikkeelle pikkuhiljaa lisäten uusia elementtejä tekemiseemme. Tarkoituksena oli oppia työyhteisönä ja samalla kasvattaa organisaation osaamista.Alusta asti oli selvää, että nyt on hyvä paikka sekä oppia ja opettaa aivan uudenlaista työyhteisöviestinnän tekemistä, sillä oman tv-lähetyksen tekeminen syntyy vain pitkän harjoittelun kautta. Tarvittiin siis kehittämishenkeä ja nopean mokailun kulttuuria. Työyhteisöviestinnässä monille prosessi tarjosi hyppyä tuntemattomalle maaperälle audiovisuaalisen ilmaisun pariin.
Livelähetysten tuotanto kokonaisuudessaan vaatii kuitenkin myös kokemusta ja ammattitaitoa, jotta ne palvelevat kohderyhmää ja tuottavat rauhallisen ja rennon katseluhetken katsojille.
Ihan alussa tekemisestä otti kopin Susanna Snellman, joka oli tullut työllisyyspalveluihin tekemään sisäistä viestintää ja hänellä oli jo osaaminen livelähetysten käsikirjoittamisesta, tuottamisesta ja juonnoista. Mukaan tekniseksi tuottajaksi ja visuaaliseen tuotantoon saatiin myös Anna Räisänen. Työparina he olivat jo aikaisemmin toteuttaneet Helsingin kaupungin esihenkilöiden oman Johdossa!-lähetyskonseptin, joka edelleen on käynnissä. Nyt piti vaan alkaa toteuttaa asiaa niin, että uuden oppiminen olisi mahdollisimman laajaa koko työyhteisölle. Lisäksi mukana oli myös Johanna Sorila, joka toteutti mm. lähetyksen sisällön viestintää työyhteisölle.
Perustimme ensin oman radiokanavan, jonka nimeksi tuli Työllisyysradio. Lähetiessämme liikkeelle pelkkää ääntä sisältävästä konseptista saimme helpommin mukaan myös työllisyyspalveluiden henkilökuntaa. Pelkkänä äänenä oli ehkä aluksi helpompi kertoa omasta työkentästä, omasta asiantuntijuudesta ja ajatuksista. Lisäksi ääni oli konseptina helpompi toteuttaa yhteistyössä Virittämön nuorten teknisellä tuella. Tämä tarkoitti myös sitä, että Työllisyysradiota alettiin tekemään työllisyyspalveluiden omien, nuorten asiakkaiden kanssa ja tämä tuntui oikein hyvältä, eettiseltä ja tarkoituksenmukaiselta aloitukselta tekemiseen.
Radiolähetysten rinnalle alkoi pikkuhiljaa tulla varsin kotikutoisia ja sympaattisia, suoria ja videomuotoisia livelähetyksiä Virittämön kanssa. Koko ajan paransimme ja opimme lisää ja nyt vuoden päästä lähetykset ovat laadukkaan ajankohtaisohjelman tasoa. Virittämön nuoret ovat jatkaneet toisiin tehtäviin, joten teemme TyöllisyysTV:tä ammattistudiolta (Stremia Oy) käsin kuitenkin edelleen itse vastaten tuotannosta, käsikirjoituksesta ja kaikesta sisällöstä itsenäisesti.
Ikäänkuin työllisyyspalveluiden työyhteisöviestinnässä olisi oma pieni ja pippurinen inhouse-tuotantotoimisto.
Lähetyksissä keskustellaan, niissä visaillaan, äänestetään ja vahvistetaan yhteistä me-henkeä, joka on tässä muutoksen tilassa kovin tärkeää. Lähetyksissä keskustellaan mahdollisimman välittömästi ja aidosti ja niissä pyritään luomaan yhteistä ymmärrystä tuomalla samaan keskusteluun henkilöitä kaikilta tekemisen lentokorkeuksilta. Keskustelu syntyy tarkan käsikirjoituksen ja ajolistan mukaisesti haastattelumuotoisesti, mutta haastateltavat itse ovat joka kerta oman äänensä takana: omasta työstään saa ja pitääkin kertoa ihan omin sanoin.
TyöllisyysTV on "koko työllisyyskansan kanava" ja suunnattu sekä työllisyyspalveluiden työntekijöille omana kokonaisuutenaan sekä laajemmin työllisyyden edistämisen teemoista kiinnostuneille. Se tuo näkyväksi työllisyyden edistämisen laajaa teemoitusta ja sen strategisia tavoitteita myös niille, joita esimerkiksi kiinnostaa ura aiheen parissa.
Ulkopuolista rahaa konseptointiin tai tuotannon kehittämiseen on käytetty 0 euroa! Yhtään käsikirjoituksen osaa tai konseptin palaa ei ole ostettu ulkopuolelta käsin.
Mukana on ollut koko työyhteisö. Joka kerta vieraaksi kutsutaan työntekijöitä, jotka astuvat aivan uudenlaiseen tilanteeseen studiovieraan asemassa ja kertovat omasta työstään ja kokemuksistaan. Tämä on ollut työyhteisölle yhteinen ja tärkeä asia, jota me TyöllisyysTV:n tekijät haluaisimme nostaa, kiittää ja juhlia! Konsepti on yhteinen ja yhdessä tehty.
Laitamme kehittämisteon liitteeksi viimeisimmän TyöllisyysTV:n jakson katsottavaksi.
Tulokset
TyöllisyysTV saa seuraavassa lähetyksessään ensimmäistä kertaa vieraakseen kunnan ulkopuolisen yhteistyökumppanin, kun lähetyksessä viritetään yhteistyökeskustelua Vantaan työllisyyspalveluiden kanssa. Tästä lähtee aivan uudenlainen matka kohti työllisyyden edistämisen isompaa kokonaisuutta, jossa voidaan tukea ja auttaa sekä tuoda yhteen saman teeman ympärillä työskenteleviä asiantuntujoita ympäri Suomen. Mutta tämä on ehkä konseptissa uudenlainen kirsikka kakun päällä.Pääsääntöisesti nimittäin TyöllisyysTV:n tarkoitus on toimia Helsingin työllisyyspalveluiden oman väen yhteisenä kohtaamispaikkana, jossa keskitytään oleelliseen ja tuetaan organisaatiota muutoksessa ja muutokseen liittyvässä työyhteisöviestinnässä.
Kehittämistyö jatkuu ainakin vuoden 2024 loppuun saakka.
Hyötyjä on syntynyt jo useita:
- yhteisen osaamisen kehittäminen
- keskustelukulttuurin ylläpitäminen
- yhteinen viestintäkanava
- ajankohtaisen keskustelun harjoitteleminen ja tuominen näkyväksi
- esiintymistaitojen harjoitteleminen sekä johdolle että työntekijöille
- yhteenkuuluvuus ja me-henki vahvistuu
- yhteisesti kehitetty aivan oma ja uniikki TV-kanava.
Linkit
https://www.helsinkikanava.fi/fi_FI/web/helsinkikanava/player/event/view?eventId=312502769&assetId=314493054Yhteyshenkilöt
Susanna Snellman
susanna.snellman(ät)hel.fi
Johtava asiantuntija - osaamisen kehittäminen ja työyhteisöviestintä
Helsingin työllisyyspalvelut
susanna.snellman(ät)hel.fi
Johtava asiantuntija - osaamisen kehittäminen ja työyhteisöviestintä
Helsingin työllisyyspalvelut
Annukka Sorjonen
annukka.sorjonen(ät)hel.fi
Työllisyysjohtaja
Helsingin työllisyyspalvelut
annukka.sorjonen(ät)hel.fi
Työllisyysjohtaja
Helsingin työllisyyspalvelut
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Esihenkilötyö ja johtaminen Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Henkilöstön pysyvyyden edistäminen Mielenterveyden tukeminen työssä Monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus Palvelu- tai tuotantoinnovaatiot Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Perehdytys ja perehdyttäminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Tuottavuuden parantaminen Työelämän laatu kokonaisuudessaan Työn imu ja innostus Työnantajamielikuvan kehittäminen Uuden teknologian hyödyntäminen ja digitalisaatio Viestinnän kehittäminen Yhteiskehittäminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä Yhteistyö yli yksikkörajojen