25.9.2025
Vantan ja keravan hyvinvointialue, Vammaisten työvalmennus Virtaamo, Vantaa

Uusi suunta työllistymiselle - vammaisten työvalmennus valloittaa uuden kaupungin

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Vuonna 2023 Virtaamon työvalmennuspalvelu laajeni Vantaan kaupungin palvelusta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluksi. Koska Keravalla ei ollut aiemmin vastaavaa palvelua, kehittämistyö aloitettiin alusta.

Tavoitteena oli rakentaa laadukas ja yhdenmukainen palvelukokonaisuus, joka tavoittaa alueen vammaispalvelun asukkaat. Keskeisenä tavoitteena oli tukea asiakkaita kohti työelämää ja avoimia työmarkkinoita.
Palvelun juurruttaminen käynnistettiin yhteistyöllä ammattilaisverkostojen kanssa. Tavoitteena oli tiedottaa palvelun sisällöstä ja kohderyhmästä Keravan verkostoihin, jotta ammattilaiset osaisivat ohjata asiakkaita palvelun piiriin. Tavoitteena oli myös kontaktoida ja esitellä palvelua Keravan yrittäjille, jotta Keravan alueelta löytyisi sopivia työmahdollisuuksia asiakkaille.
Ratkaisu
Palvelun laajentaminen Keravalle käynnistettiin vuonna 2023 vaiheittain ja suunnitelmallisesti. Ensimmäinen kontakti tehtiin Keravan työkeskukseen, jossa työvalmennuspalvelua esiteltiin sekä henkilökunnalle että asiakkaille. Tämän jälkeen palvelua esiteltiin Keravan työllisyyspalveluissa työllisyysasiantuntijoille, jotta he osaisivat ohjata sopivia asiakkaita palvelun piiriin.

Ensimmäiset asiakkaat ohjautuivat palveluun Keravan työkeskuksen kautta, ja pian myös työllisyyspalveluista alkoi tulla asiakkaita mukaan. Työllisyyspalveluissa tavattiin asiakkaita henkilökohtaisesti ja kerrottiin heille palvelun sisällöstä ja mahdollisuuksista.

Työvalmennukseen osallistuneita asiakkaita tavattiin säännöllisesti. Heidän kanssaan tehtiin aktiivista työnhakua, osallistuttiin työhaastatteluihin ja tarjottiin tukea työsuhteen aloituksessa. Tuki jatkui myös työsuhteen aikana tukikäyntien muodossa. Lisäksi asiakkaita autettiin viranomaisasioinnissa ja työnhakuasiakirjojen päivittämisessä.

Keskeisessä roolissa oli myös keravalaisten yritysten kontaktointi ja työpaikkojen etsiminen asiakkaille. Yrityksiä lähestyttiin monikanavaisesti: puhelimitse, sähköpostitse, jalkautumalla sekä tekemällä kylmäkäyntejä. Lisäksi hyödynnettiin Virtaamon yhteistä kirjekampanjaa, jonka kautta saatiin Keravalta konkreettinen työpaikka asiakkaalle.

Työvalmentajat tukivat työnantajia koko työllistymisprosessin ajan. Tuki sisälsi muun muassa ohjeistusta tukien hakemisessa sekä työpaikan henkilökunnan informoinnissa. Yrittäjille tarjottu tuki oli jatkuvaa ja tarpeen mukaan räätälöityä.
Tulokset
Virtaamossa kehitettiin asiakaslähtöinen palvelumalli, jossa asiakkaat ohjautuvat sujuvasti oikean palvelun piiriin ensisijaisen palvelutahonsa kautta. Tämä on mahdollistanut tehokkaan ja tarkoituksenmukaisen palveluun pääsyn ilman turhia välikäsiä.

Yhteistyö ammatillisten verkostojen kanssa on ollut keskeisessä roolissa. Sen myötä on syntynyt toimiva ja asiakaslähtöinen palvelukokonaisuus, joka on vakiintunut osaksi asiakkaiden palveluverkostoa ja toimii edelleen aktiivisesti.

Yksi kehittämistyön keskeisistä tavoitteista oli lisätä keravalaisten yrittäjien tietoisuutta täsmätyökykyisten henkilöiden työllistämismahdollisuuksista. Erityisesti pyrittiin tuomaan esiin, miten erilaisia tukimuotoja hyödyntämällä työnantajat voivat työllistää osaavaa työvoimaa. Tavoitteena oli vaikuttaa asenteisiin ja lisätä ymmärrystä täsmätyökykyisten henkilöiden potentiaalista työelämässä.

Palvelun kehittämiseen osallistui koko Virtaamon tiimi sekä esihenkilö. Kehitystyö toteutettiin ilman ulkopuolista rahoitusta tai yhteistyötä muiden organisaatioiden kanssa.
Työkeskuksen asiakkaiden työllistyminen avoimille työmarkkinoille työvalmentajan tuella on vapauttanut paikkoja uusille asiakkaille työkeskukseen, mikä on tehostanut resurssien käyttöä ja mahdollistanut palvelun laajentamisen uusille asiakasryhmille.

Syyskuussa 2025 Keravalla on vammaisten työvalmennuspalvelussa yhteensä 33 asiakasta, joista 21 on työsuhteessa, 2 työkokeilussa ja 3 tuetussa työtoiminnassa.
Vammaisten henkilöiden työllistämisen kustannukset suhteessa työtoiminnan kustannuksiin ovat selkeästi pienemmät. Työllistäminen on pitkällä aikavälillä kustannustehokkaampaa ja yhteiskunnallisesti vaikuttavampaa kuin pelkkä työtoiminta.
Erään hyvinvointialueen laskelman mukaan palkkatyössä olevan, työvalmennuksen asiakkaan vuosikustannukset ovat 24200 euroa pienemmät kuin työkeskuksessa olevan asiakkaan kustannukset. Kehittämisteolla on siis saatu aikaan myös merkittäviä säästöjä.

Yhteyshenkilöt

Pirjo Sjölund
pirjo.sjolund(ät)vakehyva.fi
Työ- ja päivätoiminnan esimies
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta