26.8.2025
Heinolan kaupunki/Kettukallion päiväkoti/Kailaan päiväkoti,
Heinola
Varhaiskasvatuksen pedagoginen perehdytys Introon
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Varhaiskasvatuksen henkilöstön suuri määrä ja vaihtuvuus on asettanut haasteita perehdytykselle. Perehdytysmateriaalien ajantasalla pitäminen on ollut työlästä. Perehdytykset eivät ole toteutuneet parhaalla mahdollisella tavalla, vaikka niiden merkitys on tunnistettu. Tavoitteena oli tuottaa perehdytysmuoto, joka sisällöltään ja toteutustavaltaan tukee varhaiskasvatuksen hektistä arkea antaen uudelle työntekijälle kattavat tiedot työnsä tueksi.
Ratkaisu
Syksyllä 2024 varhaiskasvatuksen uusille työntekijöille esitetty pedagogisen perehdytyksen materiaali vietiin kaupungin käytössä olevaan sisäiseen Intro -järjestelmään. Kaupungin yleisperehdytyksen rinnalle rakennettiin varhaiskasvatuksen pedagoginen perehdytys. Työ tehtiin henkilöstöpalvelujen ja varhaiskasvatuksen johdon yhteistyönä työajan puitteissa. Pedagogisen perehdytyksen sisältö jaoteltiin ajanjaksoille ennen työsuhteen alkua/ensimmäinen päivä/ensimmäinen viikko/ensimmäinen kuukausi/+24 viikkoa (ennen perehdytyksen päättymistä). Teemoina olivat mm. rikosrekisteriote & lääkärintodistus ja varhaiskasvatuksen järjestelmien tunnukset, päiväkodin yleiset asiat, huoltajille esittäytyminen, ryhmän lapset ja tuen tarve, sovellusten käytön opastus, viestintä, varhaiskasvatuksen ammattiryhmät (paikalliset nimikkeet) sekä ilmoitusvelvollisuus, tukipalvelut ja turvallisuus. Myöhemmässä vaiheessa perehdytys tarjosi tietoa mm. varhaiskasvatuksen arvoista, ohjaavista asiakirjoista (linkkeineen asiakirjoihin), HVA-yhteistyöstä, paikallisesti päätetyistä pedagogisista painopistealueista, varhaiskasvatuksen erityisopetuksesta sekä yksiköistä. Perehdytyksestä löytyy tietoa myös vuorohoidosta ja avoimesta varhaiskasvatuksesta, varhaiskasvatuksen meneillään olevista projekteista sekä sosiaalisen median käytänteistä. Perehdytykseen on koottu paljon sellaista tietoa, joka tukee organisaatioon ja omiin tehtäviin sitoutumista, jota ei kuitenkaan kahden keskisessä "perus" perehdytyksessä muisteta aina jakaa. Moniin asioihin työntekijä voi tutustua itsenäisesti ja palata teemoihin vielä myöhemmin.
Introon vietävää pedagogista perehdytystä pilotoitiin Kettukallion päiväkodissa, jonne luotiin arjen rakenteet perehdytyksen läpikäymiselle uusille/pitkään työstä poissaolleille (esim. perhevapaat) työntekijöille.
Tulokset
Kevään 2025 KEVA-kyselyssä (pilotoitu alue) väittämä: työyhteisössämme panostetaan perehdytykseen nousi +0,9 yksikköä arviointiasteikolla 1-5 edelliseen vuoteen nähden ollen myös selkeästi paras tulos koko varhaiskasvatuksen yksiköistä.Suullinen palaute perehdytyksestä oli positiivinen. Uudet työntekijät/pitkältä poissaololta (esim. vanhempainvapaa) palaavat saivat kattavasti tietoa. Samaan aikaan muulta työyhteisöltä sekä johtajalta säästyi työaikaa. Yhdessä esihenkilön kanssa käytävien osioiden osalta perehdytys oli suunnitelmallista ja ennakoitavaa, joka helpotti perehdytyksen toteutumista varhaiskasvatuksen arjessa. Seuraavaksi pedagoginen perehdytys jalkautetaan kaikkiin varhaiskasvatuksen yksiköihin.
Onnistunut perehdytys lisää työyhteisön hyvinvointia, vahvistaa uuden työntekijän työhön sitoutumista sekä työnantajakuvaa. Kaupungin arvojen mukaisesti välitämme työntekijöistämme ja arvostamme heidän osaamistaan ollen siten valmiita luomaan uusia rakenteita ja toimintatapoja perehdytyksen edistämiseksi lisäten samalla työyhteisön tuloksellisuutta.
Sähköinen toteutus on edistyksellinen erityisesti varhaiskasvatuksen toimialalla, jossa on totuttu käyttämään mm. perehdytyskansioita. Sähköisen materiaalin, joka ei ole sidoksissa esihenkilön tai muun työyhteisön työaikaan, vaikutukset ovat nähtävissä myös aktiivisen perehdytyksen jälkeen materiaalin jäädessä työntekijän käyttöön. Tämä vahvistaa henkilöstön osallisuutta ja tiedonhankintakykyä.
Yhteyshenkilöt
Johanna Sompi
johanna.sompi(ät)heinola.fi
päiväkodin johtaja
Heinolan kaupunki
johanna.sompi(ät)heinola.fi
päiväkodin johtaja
Heinolan kaupunki
Heidi Lindström
heidi.lindstrom(ät)heinola.fi
päiväkodin apulaisjohtaja
Heinolan kaupunki
heidi.lindstrom(ät)heinola.fi
päiväkodin apulaisjohtaja
Heinolan kaupunki
Anna-Kaisa Liikanen
anna-kaisa.liikanen(ät)heinola.fi
hr-asiantuntija
Heinolan kaupunki
anna-kaisa.liikanen(ät)heinola.fi
hr-asiantuntija
Heinolan kaupunki
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
toimijoiden verkosto
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Henkilöstön pysyvyyden edistäminen Perehdyttäminen Perehdytys ja perehdyttäminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Tuottavuuden parantaminen Työelämän laatu kokonaisuudessaan Työhyvinvoinnin parantaminen Työn imu ja innostus Työnantajamielikuvan kehittäminen Työntekijäkokemuksen kehittäminen