26.9.2025
Iin kunta, Ateria- ja puhtauspalvelut,
Ii
Vastuullisuus Iin kunnan ateria-ja puhtauspalveluissa
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Idea Iin ateria- ja puhtauspalvelujen oman vastuullisuus ohjelman luonnille syntyi siitä, että meillä on useissa eri paikoissa ja asiakirjoissa omaa toimintaamme koskevia toimintamalleja. Perehdytettäessä uusia työntekijöitä asioita saa hakea useasta eri lähteestä, sillä tiedot ovat hajallaan. Tavoitteeksi on asetettu oman ateria- ja puhtauspalvelun vastuullisuusasiakirjan kokoaminen, johon kirjataan keskeiset työyhteisömme vastuullisuusasiat, ja joka olisi tulevaisuudessa kehittämisen ja talousarvion suunnittelun välineenä.
Ratkaisu
Vastuullisuusasiakirjan kokoaminen on vielä kesken. Vastuullisuusohjelmanne ohjenuorana on YK:n vuonna 2015 julkaisema globaali toimintaohjelma Agenda 2030 tavoitteet ja EU:n yritysvastuullisuusdirektiivi soveltuvin osin. Kuntien avainroolit YK:n Agenda2030:n kestävän kehityksen tavoitteiden toimeenpanossa ovat:
- Talous on hyvinvointia edistävää,
- Osaaminen on kestävää,
- Ruokajärjestelmä on hyvinvointia edistävää,
- Toiminta on hiili- neutraaliutta ja kestävää energiajärjestelmää edistävää.
Ateria- ja puhtauspalvelun vastuullisuuden toimintaohjelma ottaa tasavertaisesti huomioon kaiken toiminnan, budjetoinnin, päätöksenteon, se huomioi ihmiset, ympäristöön, talouteen ja teknologiaan liittyvät asiat.
Vastuullisuusohjelmia on käytössä useissa organisaatioissa ja me edellytämme yhteistyökumppaneiltamme erilaisia vastuullisuuden osa-alueita.
Iin kunta on kestävän kehityksen edelläkävijänä ja edistyksellinen ilmasto-asioiden kehittämistyössä, joten haluamme olla edistyksellinen myös tässä asiassa.
Tiedossani ei ole, että kunnissa olisi tehty omia toimialan sisäisiä vastuullisuusohjelmia, haluamme luoda mallin miten vastuullisuutta voidaan edistää myös kunnan omalla ruoka- ja puhtauspalvelun toimialueella ilman, että se olisi liikelaitos tai yhtiö.
Asiassa on edetty esittelemällä se toukokuussa yhdyskuntalautakunnalle, jossa lautakunta asetti tavoitteeksi saada asiakirja valmiiksi ja hyväksytyksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Samassa yhteydessä päätettiin lautakunnan osallistumisesta ja työpajasta.
Lautakunnan hyväksyttyä asian, se esiteltiin toukokuun lopussa ateria- ja puhtauspalvelun henkilöstölle ja sovittiin henkilöstön osallistamisesta.
Vastuullisuusasiakirjan tekemisen pohjaksi otettiin Maa- ja metsätalousministeriön VARUKE-hankkeessa tehdyt ruokapalvelun oman toiminnan itsearvioinnin lomakkeistot ja niistä muokattiin omat kokonaisuudet puhtauspalvelulle sopivaksi.
Vastuullisuusohjelman tekemisessä on edetty toteuttamalla arviointeja työpajoissa. Lautakunta arvioi työpajassaan strategisten tavoitteiden toteutumista. Henkilöstölle järjestettiin kaksi yhteistä työpajaa toimintatavoista ja henkilöstöasioiden hoitamisesta. Puhtauspalvelut on järjestänyt tiimipalaverin yhteydessä omaa toimintaansa koskevat arvioinnit ja esihenkilöiden työpajassa keskitytään hallinnon, hankintojen ja johtamisen arviointeihin. Ateriapalvelun henkilöstö arvioi ateriapalvelun tuottamisen näkökulmasta.
Asiakkaat osallistuivat keväällä antamalla oman palautteensa asiakaskyselyissä ja kuntalaisia osallistettiin järjestämällä kysely yhden koulun vanhemmille. Asiakkaille ja kuntalaisille osoitetuissa kyselyissä arviointi toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselyjen yhteydessä. Yhden pienen koulun henkilöstö ja lapset arvioivat keväällä suunnatun VARUKE-lomakkeiston avulla palvelukokonaisuutta ja sen toteutumista.
Arvioinnit on tavoitteena toteuttaa lokakuun loppuun mennessä, jonka jälkeen koostetaan olemassa olevien ja jo käytännössä toteutettavien toimintatapojemme ja arviointien kautta saatujen tietojen pohjalta asiakirja, jossa näkyvät vastuullisen toiminnan eri näkökulmat.
Tavoitteena on muuttaa ja kehittää toimintaprosesseja, osallistaa asiakkaitamme ja kehittää palvelujamme asiakkaan tarpeisiin.
Tälle hankkeelle ei ole asetettu erillistä budjettia, se tehdään omana työnä ja nykyisen budjetin puitteissa.
Tulokset
Minkä odotamme muuttuvan, vastuullisuusasiakirja on yksi osa ateria- ja puhtauspalvelun toiminnan kehittämistä ja strategisten tavoitteiden asetantaa. Siinä on linjauksia mm. hankintojen toteuttamiseen, henkilöstön kehittämiseen ja rekrytointiin, asiakasyhteistyöhön ja yhteistyöverkostojen kanssa tehtävän yhteistyön tueksi. Tulevaisuuden säästöt syntyvät hankintojen kautta, ei pelkästään säästöt vaan myös mahdollisesti kunnan elinvoiman kehittyminen yhteistyökuvioiden avulla.
Paikallisten elinkeinonharjoittajien kanssa tehtävä yhteistyön tiivistyminen mahdollistaa myös huoltovarmuuden ja pitää maaseudun elinvoimaisena.
Kehittämistyötä on tarkoitus jatkaa, tämä asiakirja on ensimmäinen versio, jota on tarkoitus jalostaa aikaa kestäväksi, päivittää ja tarkastella vähintään kerran vuodessa.
Yhteyshenkilöt
Anne Hautamäki
anne.hautamaki(ät)ii.fi
Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö/hankintakoordinaattori
Iin kunta, ateria- ja puhtauspalvelut
anne.hautamaki(ät)ii.fi
Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö/hankintakoordinaattori
Iin kunta, ateria- ja puhtauspalvelut
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät