9.10.2024
Asikkalan kunta, varhaiskasvatus, Asikkala

Yhteisökasvattajan ja Vikken Pehmokoiran työ varhaiskasvatuksessa

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Idea Vikkenistä syntyi 2,5 vuotta sitten oman ammatillisen kehittymisen, kokemuksen ja tietopohjan myötä. Tarvittiin kohtaamiseen ja erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin esteetön, helposti lähestyttävä hahmo, joka tukee erilaisten persoonien, tunteiden ja vaikeiden tilanteiden esilletuloa. Vikken on saanut nimensä lasten kanssa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa, sen persoona muodostuu tilanteista, sen läsnäolo saa aikaan hymyjä ja kynnys haastavampaankin keskusteluun madaltuu. Vikkenin kanssa voi viettää aikaa, olla hiljaa, sitä voi halata, ja sen kanssa myös kerhoillaan. Kerhoissa mietitään erilaisia vuorovaikutustilanteita, miten pyydetään vaikka anteeksi, sekä miten erilaisia ja yhtä aikaa ainutlaatuisen ihania me kaikki ollaan. Vikkeniä ei ole sukupuolitettu eikä sen ikää ole päätetty. Se on kaikkien kaveri ja sen kavereita saavat kaikki olla. Tavoitteena oli luoda helposti samaistuttavissa oleva hahmo.
Ratkaisu
Vikken kehittyy reaaliaikaisesti lasten, perheiden ja henkilöstön kanssa vuorovaikutuksessa, yhteisökasvattajan työssä. Kun huomattiin että lapset tarvitsevat tukea esim. puheen oppimiseen, tehtiin kuvakortit, joissa on eläimiä ja muita hahmoja. Niiden ja ääntelyn avulla opetellaan mitä vaikkapa koira tai kana sanoo. Kun huomattiin että lapsilla ja aikuisilla on ennakkoluuloja erilaisuuteen liittyen, tehtiin kortit jotka kuvastavat moninaisuutta ja tunteita.

Vikkenillä on erilaisia vaatteita, se käyttää suojatievahtina heijastinliiviä sekä pyöräilykausina tarvittaessa vaikka pyöräilykypärää. Lisäksi sillä on käytössä tarvittaessa kuulosuojaimet.
Vikken muistuttaa aikuisia lasten maailmasta, sen tärkeydestä sekä mielikuvituksesta. Viimeisimpänä Vikkenille loi sosionomiopiskelija omana kehittämistyönään numero- ja kirjainkortit puheen ja numeroiden oppimisvalmiuksien ja oppimisen tueksi. Kustannukset muodostuvat vain kuvakorteista, jotka on tulostettu ja laminoitu. Vaatteet on kierrätettyjä. Koira-hahmo on hankittu omakustanteisesti.
Tulokset
Vuorovaikutustilanteet on helpottuneet, niihin ryhtyminen on madaltunut, kosketus hyvällä tavalla on lisääntynyt, lasten maailma on tullut lähemmäs aikuisia. Vikken-kerhot ovat tukeneet erilaisia haastavampiakin sosiaalisia tilanteita sekä auttaneet lapsia tunnistamaan ja sanoittamaan tunteita. Jo nyt on todettu, että lasten tunnetaidot on kehittyneet ja he puhuvat matalammalla kynnyksellä mm. tunteistaan, pohtivat turvataitoja ja erilaisia haasteita vuorovaikutustilanteissa. Lapset osaavat paremmin sanoittaa ja paikallistaa tunteitaan ja esim. syitä vihaisuuteensa. Myös aikuisten maailmaa lähemmäs ovat tulleet erilaiset tunteet ja niistä puhuminen. Jokainen ratkennut vuorovaikutustilanne ja ns. kasvojen säilyttäminen tuo säästöjä jatkossa. Vuorovaikutustilanteiden tukemisella ehkäistään myös kiusaamista sekä tuetaan persoonien itsetuntemusta ja -luottamusta.

Vikken tunnetaan jo sen verran pitkältä ajalta, että sitä toivotaan vierailijaksi esim. koulun puolelle, jotta turvallisuuden tunne ja varmuus koulun aloituksessa lisääntyisi. Kehittämistyö jatkuu koko ajan, koska myös lapset, aikuiset ja yhteisöt sekä ympärillä oleva maailma muuttuu.
Liitteet
Vehmiksen pienten lattialla.jpg
Vikken Pehmokoira.jpg
Vikken ja Sanna.jpg
Kortit.jpg

Yhteyshenkilöt

Sanna Kangas
sanna.kangas(ät)asikkala.fi
Yhteisökasvattaja
Asikkalan kunta
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta