1.10.2025
Kuopion kaupunki, Kasvun ja oppimisen palvelualue, perusopetus ja lukiokoulutus,
Kuopio
Yhteisöllisen opiskeluhuollon vahvistaminen
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Yhteisöllinen opiskeluhuolto on koulun tai oppilaitoksen toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, vuorovaikutusta, osallisuutta, ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta sekä esteettömyyttä. Kuopion kaupungin peruskouluissa ja lukioissa lähdettiin vahvistamaan yhteisöllisen opiskeluhuollon tasalaatuisuutta, koulujen toimintakulttuuria ja henkilöstön osaamista sekä tukemaan hyvinvointialueen ja kuntien toimijoiden yhteistyötä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella keväällä 2023. Kehittämistyötä tehtiin eri toimijoiden yhteistyönä ja kahden hanketyöntekijän koordinoimana vuodet 2023–2025.
Hankkeen alkuvaiheessa havaittiin, että yhteisöllisen opiskeluhuollon laaja kokonaisuus ja sen koordinoiminen koettiin haastaviksi ja toimijoiden roolit kaipasivat selkeyttä. Myös oppilaiden, opiskelijoiden ja huoltajien osallisuuden vahvistamiseen toivottiin ideoita. Kohderyhmien tarpeita selvitettäessä työn punaiseksi langaksi muodostui yläkoululaisen kommentti: “Oishan se kiva tietää, mikä homma?!” Eri toimijoilla oli yhteinen tarve lisätä tietoisuutta ja työtä tukevia rakenteita.
Ratkaisu
Hanketyö käynnistettiin koulukohtaisesti yhteisöllisten opiskeluhuoltoryhmien kanssa ja ryhmien yhteisellä koulutuksella.Rakenteiden vahvistaminen aloitettiin juurruttamalla kouluille yhteisöllisen opiskeluhuollon vuosikello. Koulukohtaisen vuosikellotyöskentelyn tueksi koottiin esimerkkikelloja ja koulujen toiveesta check-lista siitä, mitä yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö pitää sisällään. Vuosikello helpottaa ja selkeyttää hyvinvointityön koordinointia, seurantaa ja toiminnan arviointia. Se on lisäksi hyvä apu toimintojen synkronointiin oppilas- ja opiskelijakuntien, vanhempainyhdistysten ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Koulun vuosikello auttaa ryhmiä ennakoimaan ja ajoittamaan toimintaansa niin, että heille jää riittävästi aikaa esimerkiksi kokouksiin valmistautumiseen. Jokainen Kuopion kaupungin koulu tekee oman yhteisöllisen opiskeluhuollon vuosikellon. Perusopetuksessa tämä velvoite on kirjattu opiskeluhuoltosuunnitelmaan.
Tavoitteellinen, suunnitelmallinen ja pitkäjänteinen opiskeluhuoltotyö perustuu työn ja sen tulosten jatkuvaan arviointiin. Koulukohtaisen arviointityön tueksi tehtiin opiskeluhuoltoryhmille kohdennettu, yhteiseen arviointi- ja kehittämiskeskusteluun kannustava kyselylomake. Arvioinnissa on tärkeää muistaa palaute myös niiltä kaikkein tärkeimmiltä - oppilailta, opiskelijoilta ja huoltajilta. Tähän kouluilla on käytössä esimerkkikysely, minkä voi muokata itselle sopivaksi.
Koulujen ja oppilaitosten moniammatillisen työn tueksi avattiin kaupunkitasoiset yhteisöllisen opiskeluhuollon toimijoiden roolit ja tehtiin työkalu koulukohtaiseen lukuvuosittaiseen roolien tarkentamiseen. Roolit avattiin yhdessä perusopetuksen, lukiokoulutuksen, hyvinvointialueen ja nuorisopalveluiden toimijoiden kanssa. Roolit -työkalu on tarkoitettu koulun sisäisen työnjaon selkeyttämiseksi ja sitä työstetään koulun yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä. Tavoitteena on lisätä sujuvaa yhteistyötä ja vähentää päällekkäistä tekemistä. Sekä roolityöskentely, että oppilas-, opiskelija-, huoltajapalautteen kerääminen ja arviointityö sijoitetaan vuosikellossa sopiviin ajankohtiin.
Osallisuuden vahvistaminen aloitettiin olemassa olevien rakenteiden, opiskeluhuoltoryhmien ja osallisuusryhmien toiminnan kautta. Oppilaille, opiskelijoille ja huoltajille tehtiin heidän kanssaan yhdessä Mikä Homma?! Yhteisöllisen opiskeluhuollon oppaat avaamaan tätä kokonaisuutta ja heidän rooliaan siinä. Oppaat toimivat tietolähteenä myös koulujen henkilöstölle. Tiedottamisen tueksi tehtiin Mikä Homma?! Yhteisöllisen opiskeluhuollon–video.
Lukuvuoden 2024-2025 ajan hankkeessa toimi kolme yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön kouluvalmentajaa kahdeksalla yläkoululla. Heidän työnsä keskiössä oli tunneilla tapahtuvan jatkuvan ryhmäyttämisen ja välituntitoimintojen kehittäminen nivoen toimintoihin ja vieden arjen rakenteisiin yhteisöllisen opiskeluhuollon teemoja yhdessä oppilaiden kanssa. Esimerkkinä talvikisailu aiheeseen liittyvine pohdintatehtävineen teemalla “Vedä pulkkaa, älä vapea!” Kouluvalmentajien kokeiluista ja toiminnoista koottiin materiaaleja koulujen käyttöön.
Hankerahoitus mahdollisti koko hankekaudelle kahden hanketyöntekijän ja yhdelle lukuvuodelle kolmen kouluvalmentajan palkkaamisen, ulkopuolisten kouluttajien käyttämisen mm. opettajille kohdennettuihin koulutuksiin sekä tiedotusmateriaalin tuottamisen. Olennaisinta kehittämistyössä oli kuitenkin yhdessä tekeminen. Asioita valmisteltiin ja tehtiin yhdessä johdon, henkilöstön, oppilaiden, opiskelijoiden ja huoltajien kanssa. Hankkeen tapahtumat ja koulutukset järjestettiin perusopetukselle ja lukiokoulutukselle, kunnan ja hyvinvointialueen työntekijöille yhteisinä. Roolikuvaukset tehtiin toiminnallisissa työpajoissa yhteisöllisen opiskeluhuollon toimijoiden kanssa. Arviointikysely pilotoitiin koulujen opiskeluhuoltoryhmien kanssa. Oppilaiden, opiskelijoiden ja huoltajien Mikä homma?!-oppaiden tekstien muokkaamisessa olivat mukana kummikoulujen oppilas- ja opiskelijakuntien sekä Kuopion Vanhemmat ry:n edustajat. Henkilöstölle kohdennetut yhteisöllisen opiskeluhuollon infotilaisuudet valmisteltiin ja pidettiin yhdessä koulun rehtorin kanssa. Osallistamalla sekä koulujen että hyvinvointialueen vakituinen henkilöstö kehittämistyöhön vahvistettiin asioiden siirtymistä käyttöön.
Tulokset
Koulut saivat käyttöönsä yhteisöllisen opiskeluhuollon materiaalipankin: https://tunnejaturvataitokello.kuopio.fi/yhteisollinen-opiskeluhuolto/
Tuloksia arjesta:
“Selkeät esimerkit vuosikellosta, rooleista ja työskentelystä auttoivat paljon. Koen, että saimme koulullemme konkreettisia parannuksia hankkeen myötä. Koulutukset olivat myös hyödyllisiä ja sisällöllisesti hyvin suunniteltuja.”
“Tämä on selkeyttänyt toimintatapoja ja käsitteiden käyttöä omassa työssä yksilö- ja yhteisötasolla. Tämä antaa potkua ja selkänojaa käyttää aikaa ja resursseja yhteisöllisyyden eteen kaiken muun koulutyön kanssa!”
Vuosikellosta: “Hankkeen myötä saimme rakennettua koululle opiskeluhuollon vuosikellon ja pääsimme kokeilemaan uusia rakenteita (esim. ns. arkiOHR työskentely), jotka toivottavasti parantavat palveluita ja lisää yhteisöllisyyttä. Vuosikello on hyvä runko vuoden suunnittelulle sekä tekee opiskeluhuoltotyötä näkyväksi.”
Arviointikyselystä: “Arviointikysely oli hyvä ja napakka kysely ja auttoi jäsentämään isoa kokonaisuutta.”
Roolikuvauksista: “Me on käytetty Roolit-työkalua ja se on auttanut selkeyttämään roolejamme, erityisesti nyt, kun osa porukasta on hyvinvointialueelta.”
Mikä homma?! -oppaista: “Saatiin vinkkiä, miten otetaan oppilaat mukaan yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön.”, “Saatiin vinkkiä, että vanhempainyhdistykselle annetaan yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoontumisen asialista ennakkoon, jotta aiheita ehditään käsitellä vanhempainyhdistyksessä ennen ohr-kokousta.”
Linkit
https://tunnejaturvataitokello.kuopio.fi/yhteisollinen-opiskeluhuolto/Yhteyshenkilöt
Tarja Ärväs
tarja.arvas(ät)kuopio.fi
Hanketyöntekijä
Kuopion kaupunki
tarja.arvas(ät)kuopio.fi
Hanketyöntekijä
Kuopion kaupunki
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät