8.9.2025
				
				
					Keski-Suomen hyvinvointialue sairaala Nova päivystys,
					Jyväskylä
				
				Jatkuvan parantamisen taulu päivystyksessä
					Käynnissä
				
			Tarve ja tavoitteet
				Sairaala Novan päivystyksessä on käytössä Jatkuvan parantamisen taulu,. Sen tavoitteena oli lisätä henkilöstön vaikuttamismahdollisuuksia omaan työhön, hukan poistaminen, sujuvan työnteon edistäminen ja kehittämisen näkyväksi tekeminen. 
				Ratkaisu
				Sairaala Novan päivystyksessä on käytössä Jatkuvan parantamisen taulu, jonka avulla henkilöstö voi tuoda esille sujuvan työnteon esteitä ja edistäviä tekijöitä. Taulu sijaitsee fyysisesti henkilöstön taukohuoneessa ja siinä näkyvät kaikille uudet ideat, käsitellyt asiat sekä niiden edistyminen. Taulussa olevat asiat käydään läpi osastokokouksissa ja sille nostettuja asioita käsitellään pienryhmissä, joita esihenkilö vetää. Jatkuvan parantamisen taulun taustalla on Lean ajattelu ja siihen liittyvät erilaiset menetelmät, joita käytetään Jatkuvan parantamisen taululle nostettavien asioiden käsittelyyn.
Osa taulua on myös vaikuttamisen kehä, jonka avulla saadaan seulottua esiin juuri ne asiat, joihin on mahdollisuuksia vaikuttaa. Asioita viedään myös eteenpäin ylemmälle tasolle, mikäli niihin ei ole yksikkötasolla mahdollisuutta vaikuttaa.
Jatkuvan parantamisen taulun avulla voidaan kehittää mitä vain: prosesseja, työvaiheita, työolosuhteita, toimintamalleja tai vaikkapa työn kuormittavuuteen liittyviä asioita. Malli on varsin yksinkertainen ja monistettavissa erilaisiin toimintaympäristöihin ja yksiköihin.
Tulokset
				Jatkuvan parantamisen taulu on systemaattiseen kehittämiseen PDSA mallilla (Plan, Do, Study, Act) tarkoitettu työväline, joka on tullut jäädäkseen päivystyksen käyttöön. Se mahdollistaa hyvien ideoiden jakamisen, erilaiset uusien toimintatapojen kokeilut ja ylipäätään yhteisen kehittämisen suuressa työyksikössä. Päivystyksessä työskentelee yli 125 hoitotyöntekijää monivuorotyössä, joten Jatkuvan parantamisen taulu tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa ja kehittää kaikille työntekijöille.
Taulun kautta on tehty pieniä ja isoja parannuksia. Esimerkiksi on järjestetty apuvälineet lähemmäs tarvepaikkaa, tietyille haavanhoitotuotteille oma kori, parannettu turvallisuutta lasten päivystyksessä ja ensiarviossa, järjestetty lasten päivystyksen työtiloja toimivammaksi, hankittu jumppavälineitä taukoliikunta hetkiä varten, parannettu potilaiden viihtyvyyttä odotusauloissa, uudistettu työvuorosuunnittelua toimintalähtöiseksi tasaamaan työkuorman jakautumista sekä sovittu toimenpiteitä melun, hälyn ja työnkeskeytysten vähentämiseksi.
Parannetut ja kehitettävät asiat ovat siis kokoluokaltaan erilaisia, mutta käytännön läheisiä ja työntekijöistä lähtöisin. Näiden ohella on mietitty työntekoa edistäviä asioita ja pyritty vaalimaan niitä. Säästöjä on syntynyt hukan poistamisesta (esim. haavanhoitotuotteet, turhan työajan käyttö apuvälineiden etsimiseen) sekä lisääntyneenä työhyvinvointina vaikutusmahdollisuuksien parantamiseksi. Kehittämistyötä taulun äärellä jatketaan edelleen ja seuraavaksi taulua kehitetään lisäämällä sen oheen mittaritaulu. Tehtyä kehittämistyötä myös seurataan säännöllisesti.
Liitteet
																								Jatkuvan parantamisen taulun periaatteet.pdfYhteyshenkilöt
								Mia Niskanen
mia.niskanen(ät)hyvaks.fi
osastonhoitaja
Keski-Suomen hyvinvointialue sairaala Nova päivystys
							
						mia.niskanen(ät)hyvaks.fi
osastonhoitaja
Keski-Suomen hyvinvointialue sairaala Nova päivystys
									Mia Niskanen
mia.niskanen(ät)hyvaks.fi
osastonhoitaja
Keski-Suomen hyvinvointialue sairaala Nova päivystys
								
							mia.niskanen(ät)hyvaks.fi
osastonhoitaja
Keski-Suomen hyvinvointialue sairaala Nova päivystys
							Kehittämiseen ovat osallistuneet
						
						
							Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
					ja henkilöstö
Toimialat
Toiminnot
Teemat
					Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Henkilöstön pysyvyyden edistäminen Luottamuksen vahvistaminen Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Tuottavuuden parantaminen Työelämän laatu kokonaisuudessaan Työhyvinvoinnin parantaminen Työn imu ja innostus Työntekijäkokemuksen kehittäminen Työturvallisuuden ja työympäristön parantaminen Yhteiskehittäminen
				
			