1.10.2025
Heinolan kaupunki,
Heinola
Oppilaitosten lukuvuosikertomuspohjan uudelleenjäsentely
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Opetuksen järjestäjällä on lakisääteinen velvollisuus seurata omaa toimintaansa eli esimerkiksi oppilaitosten toimintaa kokonaisuudessaan. Opetus- ja koulutuspuolella on jokaisessa yksikössä koulun toiminnan laadun arvioinnista vastaava henkilö, jotka muodostavat laatuvastaavien joukon (entinen arviointivastaavat). Lukuvuoden lopussa laatuvastaavat ovat arvioineet sovitusti erillisen itsearviointikertomuspohjan kautta omissa yksiköissään eri teemojen toteutumista kyseisenä lukuvuonna. Tämä arviointi tapahtuu lukuvuoden aikana kerätyn datan avulla sekä koko henkilöstö arviointiin osallistaen. Itsearvioinnin välineenä on toiminut CAF-järjestelmä (Common Assessment Framework - Yhteinen arviointimalli), joka on EU:n julkisen sektorin laadun arviointiin ja kehittämiseen tarkoitettu työkalu. Siinä arviointi pohjautuu yhdeksään eri arviointialueeseen, joita ovat mm. johtajuus, strategiat ja toiminnan suunnittelu, kumppanuudet ja resurssit sekä prosessit.Tämän lisäksi koulut ovat täyttäneet Wilman lukuvuosikertomuksen arvioimalla lukuvuosisuunnitelman toteutumista. Näiden arviointien pohjalta oppilaitokset ovat päättäneet seuraavan lukuvuoden kehittämiskohteensa.
Oppilaitosten toimintaa on siis arvioitu kahden, osittain päällekkäisen toimintatavan avulla.
Tavoitteena oli vähentää turhaa työtä ja suorittaa oppilaitoskohtainen arviointi kertaalleen sellaisten kriteerien pohjalta, jotka vastaavat toimintaamme.
Ratkaisu
Laatuvastaavat tarkastelivat keväällä 2025 sekä lukuvuosikertomuksen (Wilma), että itsearviointikertomuksen (CAF-malli) sisältöjä etsien niistä eroja ja yhtäläisyyksiä. Näiden pohjalta koottiin yhtenäinen kokonaisuus siitä, mitä asioita oppilaitoksissa on syytä lukuvuotta arvioitaessa käsitellä ja mitä apukysymyksiä sekä suunnitelman luomiseksi, että arvioinnin helpottamiseksi voidaan käyttää. Tämän pohjalta lukuvuosisuunnitelmaa ja sen pohjalta lukuvuoden päätteeksi tehtävää lukuvuosikertomuksen arviointiohjeita täsmennettiin vastaamaan paremmin oppilaitoksissa tapahtuvaa toimintaa. Lukuvuosikertomuksessa eli oppilaitosten toiminnan arvioinnissa huomioidaan selkeämmin johtajuuden, toiminnan ja tavoitteiden lisäksi mm. yhteistyötahojen ja lukuvuoden aikana kerättyjen kyselyiden tulosten (esim. kouluterveyskysely, Kevan henkilöstökysely) vaikutusta lukuvuoteen.Tänä syksynä oppilaitokset kirjasivat jo lukuvuosisuunnitelmaa uutta ohjeistusta käyttäen ja arviointi ensi keväänä tehdään vain Wilman lukuvuosikertomukseen.
Kehittämistyö tehtiin Heinolan kaupungin oppilaitosten laatuvastaavien kesken ilman ulkopuolista asiantuntija-apua.
Tulokset
Uusi toimintamalli poistaa turhaa työtä, kun arviointia ei tarvitse tehdä kahden eri arviointipohjan avulla. Tarkastelun jälkeen lukuvuosisuunnitelman pohjalta tehtävä lukuvuosikertomus vastaa selkeämmin koulun toimintaa. Laatuvastaavien tekemät kuvaukset ja tarkennukset ohjeistukseen lisäävät arvioitavien kohteiden ymmärrettävyyttä ja mahdollistavat sen, että eri oppilaitoksissa arviointityötä tehdään samoin kriteerein.
Yhteyshenkilöt
Petra Ylönen
petra.ylonen(ät)edu.heinola.fi
Laatuvastaava, Jyrängön koulu, Heinolan kaupunki
Heinolan kaupunki, opetus- ja koulutuspalvelut
petra.ylonen(ät)edu.heinola.fi
Laatuvastaava, Jyrängön koulu, Heinolan kaupunki
Heinolan kaupunki, opetus- ja koulutuspalvelut
Jani Alatalo
jani.alatalo(ät)edu.heinola.fi
Heinolan laatuvastaava (maakunnallinen ohjausryhmä), Lyseomäen koulu
Heinolan kaupunki, opetus- ja koulutuspalvelut
jani.alatalo(ät)edu.heinola.fi
Heinolan laatuvastaava (maakunnallinen ohjausryhmä), Lyseomäen koulu
Heinolan kaupunki, opetus- ja koulutuspalvelut
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
toimijoiden verkosto