29.9.2022
Asikkalan kunta / Vääksyn Yhteiskoulu,
Asikkala
Lukionsa aloittaneiden kirjoittamistaitojen kehittäminen
Tykätty
1
kertaa.
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Työkseni ja vapaa-ajallani kannan huolta nykynuorten luku- ja kirjoitustaidoista. Haluan, että Asikkalan lukio – Vääksyn Yhteiskoulun lukio – on maineikas (kaikkien muiden erinomaisten piirteidensä lisäksi), koska siellä opiskelevat ovat itsevarmoja kirjoittajia, osaavia kynäilynmestareita ja lyömättömän sanavalmiita tilanteessa kuin tilanteessa. Mahtipontista, kenties. Mutta pitäähän elämässä tavoitteita olla!Äidinkieli ja kirjallisuus on lukiossa kaikille yhteinen oppiaine – erityinen ja pakollinen myös ylioppilaskirjoituksissa. Nykylukiolaisten kirjoittajajoukko on värikäs: joukossa on erityisen hyviä, myös suomi toisena kielenä -taustaisia sekä useita monin eri tavoin sekä opettajan että opiskelijan omaa kehitystyötä edellyttäviä kirjoittajia.
Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, lukemaan lukemalla! Oma ”pedagoginen filosofiani” perustuu toiston voimaan, harjoittelun määrään ja tuttuihin toimintamalleihin. Huippu-urheilijatkin tekevät kokonaisvaltaisesti töitä ja monipuolisia harjoituksia yltääkseen tavoitteeseensa. Ei kirjoittaminen huippu-urheilua kummempaa ole! Ajatus sopiikin Suomen liikkuvimman kunnan strategiaan erinomaisesti.
Ratkaisu
Filosofiaani pohjaten loin ja koostin kirjoittamista ohjaavia, helpottavia ja tukevia strategioita sekä konkreettisia toimintamalleja lukionsa aloittaville. Nämä toimintamallit työstin oppimateriaalimaiseen muotoon, joka on visuaalisesti yhdenmukainen ja selkeä. Tämä omille oppitunneilleni tarkoitettu materiaali tulee opiskelijoille näyttäytymään suunnilleen samanlaisena ja tuttuna aina lukiopolun päähän asti. Sen jälkeen he jatkavat kukin eri suuntaansa mukanaan voittamaton ase: ajattelun ja kirjoittamisen taito.Työstin opiskelijoiden yksilöllisistä tarpeista kumpuavia kirjoittamisen kaavoja lukutaidon ja kirjoitustaidon vastauksia varten. Mallinsin esimerkiksi luetelmamuotoisen vastauksen kaavan ja ohjeen runoanalyysia varten. Laadin erilaisia luovan kirjoittamisen tehtäviä sekä työkaluja opiskelijoille, joilla on haasteita tekstin tuottamisessa. Nämä kaikki koostin opetus/-oppimateriaaliksi. Tässä työssä minua auttoivat kollegat ja opiskelijat itse.
Tulokset
Kliseinen motto sammaloitumattomasta kivestä kuvaa minua hyvin. Olen aina liikkeessä ja kaikenlainen kehittäminen on minulle luontevaa. Jos elämänkuvaani (vs. työn toimenkuva) tulee jokin tyhjiö, täytän sen pian uudella toiminnalla tai puuhalla.Opetan äidinkieltä, kirjallisuutta ja draamaa Vääksyn Yhteiskoulussa – yläkoulussa ja lukiossa. Vapaa-ajallani toimin äidinkielen opetukseen liittyvissä järjestöissä ja vaikutan myös politiikassa – sivistysaiheiden äärellä sielläkin. Olen kehittäjänä väsymätön ja monin tavoin tulevaisuusorientoitunut: haluan, että kaikki toiminta on sujuvaa, arjessa miellyttävää ja näkyvästi tuloksellista.
Kehittämisessä tavoittelen jonkinlaista positiivista ja mahdollisimman kokonaisvaltaista eri toimintojen ja työtehtävien selkiytymistä. Kun perustyö helpottuu, voidaan ja jaksetaan yksilö- ja työyhteistötasolla kehittyä entistä paremmiksi.
Elinikäisen oppimisen filosofia ohjaa minua; ymmärrän, etten minä tai maailma ympärilläni voi koskaan olla valmis. Toivon silti kehittämisen olevan aina hedelmällistä, jotta se parantaa kuormittamatta työn ja tekemisen laatua.
Yhteyshenkilöt
Teresa Rautapää
teresa.rautapaa(ät)asikkala.fi
äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Vääksyn Yhteiskoulu
teresa.rautapaa(ät)asikkala.fi
äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Vääksyn Yhteiskoulu
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät