14.10.2022
Limingan kunta perhekeskus,
Liminka
Matalan kynnyksen sähköinen yhteydenottokanava: Pyydä Neuvoa -nappi
Tykätty
2
kertaa.
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Perhekeskuksen kehittämisen myötä syntyi ajatus matalan kynnyksen sähköisen yhteydenottokanavan kehittämisestä. Tavoitteena on, että lapsi, nuori tai perhe pystyy kysymään neuvoa asiaansa nimellään tai nimettömästi mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ajatuksena on yhden yhteydenoton periaate eli se, että asiakas saa avun yhdellä yhteydenotolla ja työntekijä auttaa asiakasta löytämään tämän tarvitsemat palvelut. Napin kautta tulleisiin viesteihin pyritään vastaamaan muutaman arkipäivän kuluessa.
Ratkaisu
Kunnan nettisivuille avattiin oranssi Pyydä Neuvoa -nappi 11/21. Pyydä Neuvoa nimeen päädyttiin siksi, että sen tarkoituksena antaa asiakkaalle mahdollisuus kysyä pienistäkin asioista kynnyksettömästi. Myöhemmin (08/22) napin väri vaihdettiin vihreäksi, jotta napin väri sointuisi paremmin yhteen ajatuksena ennaltaehkäisevänä ja matalan kynnyksen palveluna.Palvelua markkinoitiin laajasti asiakkaille ja ammattilaisille eri viestintäkanavien kautta: ilmoitustaulut, Wilma, info-tv:t, lehtiartikkelit, somepostaukset, kunnan uutiset jne. sekä jalkautumalla asiakkaiden ja ammattilaisten pariin. Markkinoinnissa kiinnitettiin huomiota ennaltaehkäisevään ja positiiviseen viestintään. Mainontaa kohdennettiin ulkonäöllisestikin tavoittamaan eri-ikäiset kohderyhmät; lapset, nuoret ja vanhemmat. Pyydä Neuvoa -napin viestien vastaanottaminen nivottiin yhteen Popsoten palveluneuvonnankehittäjän työnkuvaan.
Tulokset
Pyydä neuvoa -nappi mahdollistaa varhaisen yhteydenoton mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asiakkaalla on mahdollisuus kysyä nimettömästi, mikä myös madaltaa kynnystä. Kun asiakas saa avun oikea-aikaiseksi niin ongelmat eivät ehdi kasaantua, joka tuo säästöä myös kunnalle ja on myös asiakkaan kannalta inhimillistä. Palautetta on kerätty säännöllisesti ja sen kerääminen jatkuu edelleen. Asiakaspalautteet ovat olleet loistavia.
Liitteet
pyydä neuvoa -nappi.pngYhteyshenkilöt
Hanna Puranen
hanna.puranen(ät)liminka.fi
kehittäjä/ palveluneuvoja
Popsote/ Limingan Kunta
hanna.puranen(ät)liminka.fi
kehittäjä/ palveluneuvoja
Popsote/ Limingan Kunta
Maria Sipilä
maria.sipila(ät)liminka.fi
perhekeskussuunnittelija
Limingan Kunta
maria.sipila(ät)liminka.fi
perhekeskussuunnittelija
Limingan Kunta
Riitta Ruottinen
riitta.ruottinen(ät)liminka.fi
Hoito- ja hoivatyönjohtaja
Limingan Kunta
riitta.ruottinen(ät)liminka.fi
Hoito- ja hoivatyönjohtaja
Limingan Kunta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät