19.9.2025
Servica Oy,
Kuopio
Monimuotoistuvat työyhteisöt
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Henkilöstö on Servican tärkein resurssi ja keskeinen voimavara. Servica tuottaa omistaja-asiakkailleen ruokapalveluja sekä puhtaus- ja välinehuollon, kiinteistötekniikan ja kiinteistöjen ylläpidon sekä logistiikan palveluita. Servican oman henkilöstön keski-ikä on noin 50 vuotta ja suurin ikäryhmä 55–59-vuotiaat. Servicasta eläköityy vuosittain noin 60–80 työntekijää ja tahti kiihtyy tulevina vuosina. Työskentelemme myös toimialoilla, jotka kärsivät jo nyt merkittävästä työvoimapulasta ja (esim. puhtauspalveluala ja ruokapalvelut) ja tilanne vaikeutuu suurten ikäryhmien eläköityessä. Toimimme hyvinvointiyhteiskunnan toimivuuden kannalta todella tärkeässä, ja osittain jopa kriittisessä roolissa. Hankkeen avulla voimme varmistaa myös palvelujemme jatkuvuutta, sillä olemme julkisomistaja- asiakkaillemme tärkeä palvelukumppani.
Hankkeen aihe on hyvin ajankohtainen vastuullisuuden merkityksen kasvamisen myötä sekä työelämän monikulttuurisuuden ja ikääntyvän väestön osuuden kasvun takia. Monilla aloilla on huutava pula työntekijöistä ja kilpailu työntekijöistä on kovaa. Hankkeen myötä lisäämme työyhteisömme diversiteettiä ja uskomme, että se on meille tulevaisuudessa kilpailuetu.
Tavoitteemme on tunnistaa aiempaa tarkemmin ne kohteet ja työtehtävät Servicassa, joihin voimme palkata heikolla kielitaidolla olevan tai työssä rajoitteisen. Tässä yhteydessä selvitämme myös työnmuotoilun tai pilkkomisen mahdollisuuksia.
Työnmuotoilulla tarkoitetaan työn räätälöintiä lähtökohtaisesti työntekijän tarpeiden mukaan ja tällöin mietitään ratkaisuja esimerkiksi osatyökykyisten työssäjaksamisen helpottamiseksi sekä sairauksista johtuvien poissaolojen vähentämiseksi. Työn muotoilua voidaan hyödyntää myös kohderyhmien osalta tehtävien räätälöintiin.
Työssä rajoitteisten osalta keskitymme hankkeen aikana neuropsykiatrisen diagnoosin vuoksi työssä rajoitteisiin (mm. autismin kirjo, Asperger, ADD) sekä kehitysvammaisuuden vuoksi työssä rajoitteisiin (mm. Downin syndrooma). Näiden osalta laajennamme rekrytoinnin verkostoja. Tällä hetkellä heitä ohjautuu työkokeiluihin lähinnä TE-palveluiden ja eri säätiöiden kautta.
Hankkeen aikana pyrimme konkreettisesti mallintamaan sitä, millä keinoin työssä rajoitteiset sekä heikolla kielitaidolla olevat saadaan integroitumaan osaksi suomalaista työväestöä. Edistämme työssä rajoitteisten ja maahanmuuttajien työllistymistä koko Pohjois-Savon alueella, jolloin tuemme samalla koko maakunnan elinvoimaa ja saamme kansainväliset osaajat jäämään maakuntaan.
Palvelualan organisaationa olemme riippuvaisia riittävästä henkilöstömäärästä ja ihmiset tekevät meillä työn. Servican uudessa strategiassa ihmiset ja yhteiskunnan sosiaalisen vastuun kantaminen ovat myös keskeisiä painopistealueita. Hankkeella on siis suora kytkös yrityksemme strategiaan. Hankkeen aikana haluamme kehittää yrityskulttuuriamme siten, että työssä rajoitteisten sekä heikolla kielitaidolla olevien työntekijöiden olisi helpompaa tulla Servicaan töihin, viihtyä osana työyhteisöämme ja olla työn kautta vahvasti osa Suomalaista yhteiskuntaa. Tavoitteemme on siis kasvattaa tietoisesti työyhteisön monimuotoisuutta.
Ratkaisu
Luodaan yhteistyöverkostoja kohderyhmien tavoittamiseen, jotta tulevaisuudessa meillä on systemaattinen toimintamalli työvoiman hankintaan. Hankkeen aikana tunnistetaan Servican eri palveluista kaikki kohteet ja työpisteet, joihin voimme palkata työssä rajoitteisen tai heikolla kielitaidolla olevan maahanmuuttajan. Tunnistetaan pilottikohteet, joissa työtehtäviä kyetään räätälöimään. Mukautetaan työtehtäviä osallistavilla keinoilla yhdessä henkilöstön kanssa. Kohdennetaan potentiaalisia työntekijöitä pilottikohteisiin ympäri Pohjois-Savoa. Hankkeen aikana kerätään kokemuksia pilottikohteista, joita hyödynnetään Servican yhteisen toimintamallin suunnittelussa.Luodaan toimintamalli, jolla työssä rajoitteisten on mahdollista integroitua osaksi Servican työyhteisöjä ja ennaltaehkäistään syrjäytymistä ja helpotetaan työvoiman kohtaanto-ongelmaa. Samalla myös kehitetään uusia tapoja perehdyttää ja kouluttaa työssä rajoitteisia ja maahanmuuttajia.
Huomioidaan erilaiset oppijat valmentamalla esihenkilöitä ja työyhteisön jäseniä. Tuotetaan työkaluja perehdytyksen ja työnohjauksen tueksi, kuten selkokielinen materiaali, videomuodossa olevia työohjeita ja videoiden tekstitys, työpisteisiin kuvakorttiohjeita.
Tarjotaan koulutusta työnohjaukseen monimuotoisuuskärjellä.
Kaikki perehdytysmateriaalit ja tulevan Servica Akatemiaan koulutusmoduulit löytyvät myös selkosuomenkielellä. Hankkeen aikana tarjotaan materiaaleja tekeville selkosuomenkielen koulutusta.
Lisätään myös monimuotoisuusaiheista viestintää intranetissä (Sentra). Vahvistetaan monimuotoisuuden johtamista kouluttamalla esihenkilöitä monimuotoisen ja monikulttuurisen työyhteisön johtamiseen. Koulutetaan henkilöstöä huomioimaan erilaiset oppijat.
Pedagogista koulutusta/valmennusta tarjotaan kaikille perehdytysroolissa toimiville
Luodaan uusilla toimintatavoilla perusta ja toimintatapa yrityksen monikulttuurisen tulevaisuuden ja erityisryhmien työllistämisen tueksi.
Hankkeen aikana haluamme myös vaikuttaa Servican työnantajamielikuvaan.
Kulttuurin tueksi tehdään viestintämateriaaleja esihenkilöille, työntekijöille ja asiakkaille
Henkilöstö valmennetaan monimuotoisen työyhteisön jäseniksi.
Tehdään kohderyhmiin kohdistuvia rekrytointitoimenpiteitä. Laaditaan selkokieliset työpaikkailmoitukset tehtäviin, joihin voimme palkata heikolla kielitaidolla tai työssä rajoitteisen henkilön.
Hankkeen aikana tavoitteena on kohderyhmään kuuluvien joustava käyttö työvoimatarpeisiin (oma sähköinen alusta käyttöön hankkeen aikana keikkatyöntekijöiden hallintaan). Tämä mahdollistaa meille oman keikkatyötä tekevien poolin, johon palkkaamme mielellämme heikolla kielitaidolla olevia maahanmuuttajia sekä työssä rajoitteisia. Tämä on rekrytointikanava myös pidempiin työsuhteisiin.
Hankkeen kohderyhmille suunnataan rekrytointitapahtumia (matalan kynnyksen kohtaamispäiviä), tehdään yritysesittelyitä (työmahdollisuuksista kertominen) kohderyhmään kuuluvien tavoittamiseksi heidän omissa verkostoissaan.
Kustannukset: ESR+ 80 prosenttia ja omarahoitus 20 prosenttia, yhteensä n. 300 000€
Tämä on Servican strateginen tahtotila ja tähän on sitoutunut Servican johto. Henkilöstöjohtaja ja kehitys ja strategiajohtaja olivat mukana hankkeen valmisteluissa. Hankkeessa on kaksi työntekijää, yksi 100% työaikaa tekevä ja yksi 30% työaikaa tekevä.
Tulokset
Me Servicassa uskomme, että jokaisella ihmisellä on vahvuuksia, jotka voivat rikastuttaa työyhteisöä – kunhan tehtävät ja tuki sovitetaan oikein. Siksi olemme alkaneet kehittämään uutta toimintamallia, jossa työtehtäviä muokataan yksilön tarpeisiin sopiviksi, perehdytys tehdään käytännönläheisesti ja tukea annetaan niin kauan kuin sitä tarvitaan.Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi selkokielisiä ja visuaalisia perehdytysmateriaaleja, ”kädet savessa” -ohjausta sekä työnkuvien luovaa räätälöintiä yhdessä esihenkilöiden kanssa. Työ ei ole vain yksittäisten ihmisten työllistämistä – se on koko työyhteisön vahvistamista, jossa erilaisuus muuttuu voimavaraksi.
Tulokset puhuvat puolestaan: ensimmäisten kuukausien aikana useita henkilöitä on jo työllistynyt hankkeen kautta – osa jopa kesken työkokeilun. Yhtä merkittävää on ollut se, että olemme rakentaneet työpaikkoihin uudenlaista ilmapiiriä, jossa monimuotoisuus otetaan vastaan ilolla ja ennakkoluulottomuudella.
Hankkeemme viestii: pienilläkin muutoksilla voi syntyä isoja onnistumisia. Kun uskaltaa kokeilla ja tukea, voi saada rinnalleen sitoutuneen, motivoituneen ja kiitollisen työntekijän. Tämä on malli, jonka soisi leviävän laajemmalle – sillä jokaisella on oikeus työpaikkaan, jossa voi kasvaa, oppia ja kuulua joukkoon.
Hanke on ollut vuoden käynnissä ja jatkuu vielä kaksi vuotta. Ensimmäisen vuoden aikana hankkeen kohderyhmäläisiä työllistyi 31 henkilöä. Kehitystyö jatkuu edelleen ja hankkeessa opimme joka päivä uusia asioita lisää.
Hankkeen tarkoituksena ei ole hakea säästöjä, vaan lisätä osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja mahdollisuuksien tarjoamista aliedustetuille henkilöryhmille työelämässä.
Yhteyshenkilöt
Anna-Mari Repo
anna-mari.repo(ät)servica.fi
Projektikoordinaattori
Servica Oy
anna-mari.repo(ät)servica.fi
Projektikoordinaattori
Servica Oy
Anna-Mari Repo
anna-mari.repo(ät)servica.fi
Projektikoordinaattori
Servica Oy
anna-mari.repo(ät)servica.fi
Projektikoordinaattori
Servica Oy
Teija Vuontisjärvi
teija.vuontisjarvi(ät)servica.fi
Henkilöstön kehittämispäälikkö
Servica Oy
teija.vuontisjarvi(ät)servica.fi
Henkilöstön kehittämispäälikkö
Servica Oy
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Esihenkilötyö ja johtaminen Monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus Perehdyttäminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Rekrytoinnin kehittäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Työnantajamielikuvan kehittäminen Työntekijäkokemuksen kehittäminen Viestinnän kehittäminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä