25.9.2025
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue,
Espoo
Oima-palvelu palkkioperusteisten palvelujen hallintaan.
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Idea kehittämisestä syntyi, kun ennen projektin aloitusta tehtiin selvitys palkkioperusteisten palvelujen hallinnoinnista. Se auttoi määrittelemään Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tarpeet, tavoitteet ja vaatimukset. Tavoitteeksi asetettiin korvata manuaalinen paperityö digitaalisella ratkaisulla, joka yhdistää palkkiosopimusprosessin tiedot yhteen selainpohjaiseen järjestelmään. Opittiin, että hyvinvointialueen tulee ymmärtää omat tarpeensa kattavasti. Lisäksi tiedostettiin, mihin asioihin digitaalisella ratkaisulla halutaan parannusta, mitä konkreettisia asioita digitaalisella ratkaisulla oikeasti pystytään käytännössä ratkaisemaan, millä aikatauluilla, resursseilla ja kustannuksilla.
Ratkaisu
Kehitettiin toimintamalleja ja työprosesseja: toimintamallin ytimessä oli digitaalinen Oima-palvelu ja sen käyttöönotto hyvinvointialueella. Oima-palvelussa hallinnoidaan sosiaalihuoltolainsäädäntöön pohjautuvia, palkkioperusteisia palveluja, ja se mahdollistaa palkkionsaajien ja ammattilaisten tiedonsaannin ja raportoinnin yhdessä järjestelmässä, joka parantaa asiakaslähtöisyyttä, sujuvoittaa tietojen käsittelyä ja vähentää virheitä. Oima-palvelu tukee myös henkilöstöresurssien tehokkaampaa kohdentamista ja parantaa palvelujen laatua ja vaikuttavuutta.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelta kehittämisessä oli mukana ammattilaiset ja johto: lastensuojelun avohuolto, lastensuojelun sijaishuolto, lastensuojelun vastaanottoperhetoiminta, tukisuhdepalvelut, jälkihuolto, kotoutumista tukevat palvelut, seniori-info, ikääntyneiden asiakasohjaus, vammaispalvelut, digipalvelut, talous/kirjanpito. Kehittämistä tehtiin omin voimin.
Kehittämisen konkreettiset vaiheet ja toimenpiteet:
Suunnittelu: Laadittiin yksityiskohtainen suunnitelma hankintaprosessista, käyttöönottoprosessista, koulutuksista, viestinnästä ja tukipalveluista.
Koulutus ja viestintä: Toteutettiin koulutukset ja tiedotettiin Oima-palvelun käyttöönotosta. Tarjottiin koulutustallenteet ja materiaalit ammattilaisten ja palkkionsaajien käyttöön.
Käyttöönotto: Oima-palvelu otettiin käyttöön vaiheittain, alkaen vammaispalvelusta ja laajentaen ikääntyneiden palveluun, lapset, nuoret ja perheet sekä yhteiset sosiaali- ja terveyspalvelut palvelualueille. Tarjottiin jatkuvaa tukea ja neuvontaa käyttöönoton aikana.
Seuranta ja arviointi: Seurattiin ja arvioitiin käyttöönoton edistymistä ja kerättiin palautetta. Tehtiin tarvittavat muutokset ja parannukset palautteen perusteella.
Vakiinnuttaminen: Varmistettiin, että Oima-palvelu on vakiintunut osa arjen toimintaa. Muodostettiin Oiman pääkäyttäjien, toiminnallisten vastuuhenkilöiden sekä Oiman omistajaryhmät. Annettiin tukea tarpeen mukaan.
Projektilla oli RRP-rahoitus (P4, I4).
Tulokset
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelustrategian mukaan hyvinvointialueemme on osa hyvinvointiyhteiskuntaa, jonka reunaehdot muodostuvat valtiontalouden tasapainottamisesta, julkisen sektorin muuttuvasta tehtäväkentästä ja yhteiskuntapoliittisista kehitysluvuista. Hyvinvointialueella tulee toteuttaa vaikuttavia lakisääteisiä palveluja.Sosiaalihuoltolainsäädännön perusteella järjestetyissä palveluissa viranomaistehtävät ja vuorovaikutteinen palvelutoiminta ovat tiiviisti kytköksissä. Esimerkiksi omaishoidontuesta tai perhehoidosta tehdään viranomaispäätös, ja sähköisen sopimuksen valmistelu ja allekirjoitus Oima-palvelussa on tämän päätöksen toimeenpanoa.
Oima-palvelun toimivuutta arvioidaan jatkuvasti.
Virheiden havaitseminen: Jo projektin alkaessa havaittiin ja korjattiin useita virheellisiä käytäntöjä.
Osaamisen kasvu: Organisaation sisäisen yhteistyön tiivistyminen ja koulutukset ovat lisänneet osaamista.
Prosessien tehostuminen: Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto on tehostanut prosesseja.
Oima-palvelu on käytössä. Kustannuksia seurataan jatkuvasti.
Yhteyshenkilöt
Merja Tavi-Räisänen
merja.tavi-raisanen(ät)luvn.fi
Projektipäällikkö
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
merja.tavi-raisanen(ät)luvn.fi
Projektipäällikkö
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Timo Hokkanen
timo.hokkanen(ät)luvn.fi
Palvelualuejohtaja
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
timo.hokkanen(ät)luvn.fi
Palvelualuejohtaja
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Kestävä kehitys Monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus Organisaation/työyhteisön kehittämisosaaminen Palvelu- tai tuotantoinnovaatiot Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Uuden teknologian hyödyntäminen ja digitalisaatio Yhteiskehittäminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä Yhteistyö yli yksikkörajojen