22.9.2023
Asikkalan kunta/ Oltermannin ruokapalvelu sekä kaikki kunnan 3 muuta valmistuskeittiötä, Anianpellon, Vesivehmaan ja Vääksyn Yhteiskoulun keittiöt,
Asikkala
Somen voima - kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa!
Tykätty
12
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Asiakaspalautteet ovat tuoneen ilmi sen, että moni omainen haluaisi varmistua siitä, että läheinen joka on ateriapalvelun varassa, syö riittävästi. Myös koululaisten vanhemmat eivät välttämättä tiedä mitä nykypäivän kouluruoka on ja ruokalistanimikkeet eivät aina kerro kaikkea.Näitä haasteita päätimme lähteä ratkomaan somen avulla!
Asikkalan tukipalvelun Facebook-sivuille päivitetään päivittäin kuvat kotipalveluaterioista sekä kouluateriasta. Tästä saatu hyvää palautetta niin kotipalveluasiakkailta ja heidän omaisiltaa kuin myös oppilaiden vanhemmilta.
Ratkaisu
Kaikilla kunnan keittiöillä oli jo välineet somen käyttöönottoon. Omavalvonnassa käytössä olevat tabletit ja kännykät valjastettiin nyt myös Facebook-sovelluksilla. Yhdessä keittiöhenkilökunnan kanssa sovittiin päivitysten kuvasäännöt (miten ja missä kuvat otetaan) sekä tekstimuoto ja mahdolliset # hashtagit.Oltermannin ruokapalvelu tuottaa kotipalveluatriat ja he sovitusti niistä kuvat päivittävät someen ja koulujen valmistuskeittiöt (3 kpl) tekevät vuoroviikoin somepäivitykset koululounaasta ja välipalasta. Meillä siis tarjolla maksuton välipala kaikille koululaisille päivittäin. Tämä kuvataan koululounaan yhteydessä someen vaikka se tosin tarjoillaan eri aikaan.
Ainut resurssi mitä tarvittiin projektiin on innostus ja pieni hetki työaikaa valokuvan ottamiseen. Kun some on tullut työntekijöille tutuksi ja hyvää palautetta on saatu, niin se on myös innostanut päivittämään muitakin tapahtumia keittiöiltä Facebookiin. Hävikkiviikon tapahtumat, juurestori tapahtuma, leivontapäivän herkut jne.
Tulokset
Asiakastyytyväisyys on parantunut kun asiakkaat saavat nyt kaipaamaansa tietoa helpossa muodossa. Työntekijöiden ammattiylpeys on parantunut positiivisen palautteen myötä ja he ovat itse myös ylpeitä tekemästään hyvästä ja hyvän näköisestä ruoasta. Ravitsemuksen hyvä taso- ja laatu saadaan kaikkien näkyville eli koko organisaation laatu on näkyvää. Kehittämistyötä jatketaan koko ajan eli pyrimme saamaan näkyväksi myös tukipalveluun kuuluvaa siivous- ja kiinteistönhoitotyötä.
Linkit
https://www.facebook.com/people/Asikkalan-Tukipalvelu/100011234537360/Yhteyshenkilöt
Minna Pettinen
minna.pettinen(ät)asikkala.fi
Tukipalvelupäällikkö
Asikkalan kunnan Tukipalvelut
minna.pettinen(ät)asikkala.fi
Tukipalvelupäällikkö
Asikkalan kunnan Tukipalvelut
Marika Pukarinen
marika.pukarinen(ät)asikkala.fi
ruokapalveluesihenkilö
tukipalvelun ruokapalvelu
marika.pukarinen(ät)asikkala.fi
ruokapalveluesihenkilö
tukipalvelun ruokapalvelu
Suvi Lehmussaari
suvi.lehmussaari(ät)asikkala.fi
ruokapalveluesihenkilö
tukipalvelun ruokapalvelu
suvi.lehmussaari(ät)asikkala.fi
ruokapalveluesihenkilö
tukipalvelun ruokapalvelu
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö