12.9.2025
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, tietohallintopalvelut ,
Seinäjoki
Teknologian ja asiantuntijuuden voima – yhdessä kohti parempia ikäpalveluita
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Kehittämistyö on alusta asti perustunut tiiviiseen yhteistyöhön ammattilaisten kanssa. Tavoitteena oli luoda yhtenäinen teknologiakokonaisuus ikäpalveluille. Teknologiasta kaikki hyöty irti -teeman alla on laadittu ja toteutettu yhteinen etenemissuunnitelma, joka on kulkenut mukana hankkeesta ja organisaatiosta toiseen. Pitkäjänteisen työn tulokset ovat nyt näkyvillä, ja ammattilaiset ovat edelleen innostuneita kehittämään ratkaisuja eteenpäin. Mukana ovat paitsi palvelualat ja johto, myös ohjelmistotoimittajat, jotka ovat sitoutuneet kehittämistyöhön.
Ratkaisu
Miten kehittämisessä edettiin? Kehittämisessä edettiin pitkäjänteisesti ja systemaattisesti, laaditun yhteisen etenemissuunnitelman mukaisesti. Suunnitelma on kantanut useiden hankkeiden ja organisaatioiden yli, varmistaen jatkuvan kehityksen.Mitkä olivat kehittämisen konkreettiset vaiheet ja toimenpiteet? Tärkeimmät vaiheet sisälsivät ammattilaisten ja muiden sidosryhmien yhteistyön yhtenäisen teknologiakokonaisuuden luomiseksi ikäpalveluihin. Jokaisessa vaiheessa pyrittiin saamaan "teknologiasta kaikki hyöty irti", ja prosessi sisälsi suunnittelua, toteutusta ja arviointia, johon eri toimijat osallistuivat.
Mitä kehitettiin: Kehittämistyö kattoi toimintamallien, työprosessien sekä työn tekemisen tapojen kehittämistä, tavoitteena tarjota yhtenäisiä ja laadukkaita teknologiapohjaisia palveluja ikääntyville.
Ketkä olivat mukana kehittämässä: johto, henkilöstö ja myös asiakkaat osassa kehitystyötä. Kehittämistyöhön osallistui laajasti eri toimijoita: ammattilaiset, palvelualat, johto ja ohjelmistotoimittajat. He olivat kaikki aktiivisesti mukana prosessissa. Tämä osoittaa moniammatillisen yhteistyön tärkeyden! Myös päättäjiltä on saatu kannustusta ja tukea matkan varrella.
Millaisia uusia työvälineitä tai toimintamalleja otettiin käyttöön? Uusia ohjelmistokokonaisuuksia, integraatioita, tekoälyä, ohjeistuksia, uusittuja prosesseja jne. jne. Kehitetyt ratkaisut keskittyivät hyödyntämään teknologiaa ammattilaisten työskentelyn sujuvoittamiseksi, ikäpalveluiden laadun ja yhtenäisyyden parantamiseksi.
Oliko ulkopuolista rahoitusta tai asiantuntija-apua vai tehtiinkö omin voimin? Hankerahoitusta on käytetty ja ostopalveluna jotain asiantuntija-apua matkan varrella, mutta pääsääntöisesti kehitystyö on tehty työajalla omien muiden töiden rinnalla ja oman organisaation budjetoimana. Kustannukset jakautuvat vuosien varrelle ja yhtenäistä laskentaa ei näistä ole toteutettu.
Tulokset
Kehitystyön myötä teknologian ja palveluprosessien kokonaisuus on tullut sujuvammaksi ja yhtenäisemmäksi. Ohjelmistojen ja työvälineiden koordinaatio on parantunut, mikä on vähentänyt päällekkäisyyksiä ja tehostanut työnkulkua.Työn arjessa teknologiset työkalut tukevat nyt ammattilaisten työtä paremmin. Tämä on lisännyt palveluiden vaikuttavuutta, sillä oikea-aikainen hoito ja laadukkaammat palveluprosessit parantavat asiakkaiden saamaa palvelua. Lisäksi yhteistyö johdon ja päättäjien kanssa on tehostunut, mikä vahvistaa kehityksen jatkuvuutta.
Kehittämistyö on tuonut merkittäviä säästöjä. Kun turhat ohjelmistot ja tehottomat työajat on karsittu, ja palvelut ovat sujuvampia, resursseja on voitu kohdentaa tehokkaammin. Oikea-aikainen hoito säästää myös hoitokustannuksia, parantaen palveluiden kustannustehokkuutta.
Kehittämistyö jatkuu edelleen innolla. Ammattilaiset ovat sitoutuneita jatkamaan sekä teknologiavälineiden että palveluiden sisällön kehittämistä, johdon ja päättäjien tukemana. Teknologiakokonaisuus elää ja kehittyy jatkuvasti, jotta palveluiden laatu pysyy korkeana ja resurssit optimoituna.
Yhteyshenkilöt
Riikka Jokinen
riikka.jokinen(ät)hyvaep.fi
tietojärjestelmäsuunnittelija
Hyväep tietohallinto
riikka.jokinen(ät)hyvaep.fi
tietojärjestelmäsuunnittelija
Hyväep tietohallinto
Jenni Laurila
jenni.laurila(ät)hyvaep.fi
tietojärjestelmäsuunnittelija
Hyväep tietohallintopalvelut
jenni.laurila(ät)hyvaep.fi
tietojärjestelmäsuunnittelija
Hyväep tietohallintopalvelut
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Luottamuksen vahvistaminen Organisaation/työyhteisön kehittämisosaaminen Palvelu- ja kumppaniverkoston kehittäminen Palvelu- tai tuotantoinnovaatiot Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Palvelumuotoilu Perehdytys ja perehdyttäminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Tekoäly ja robotit Toimintakulttuurin kehittäminen Tuottavuuden parantaminen Työelämän laatu kokonaisuudessaan Työhyvinvoinnin parantaminen Työkyvyn parantaminen Työn imu ja innostus Työntekijäkokemuksen kehittäminen Työturvallisuuden ja työympäristön parantaminen Uuden teknologian hyödyntäminen ja digitalisaatio Viestinnän kehittäminen Yhteiskehittäminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä Yhteistyö yli yksikkörajojen