23.9.2025
Tornion kaupunki, varhaiskasvatus,
Tornio
Tiimityön kehittäminen Torniossa "sunkhaan se tästä parane"
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Idea syntyi Tornion kaupunkistrategiasta, henkilöstöohjelmasta, koska tavoite on että, Tornion kaupunki olisi vuoteen 2030 Lapin vetovoimaisin kuntatyönantaja. Tornion varhaiskasvatuksessa päätimme vastata kaupunkistrategian tavoitteeseen kouluttamalla varhaiskasvatuksen henkilöstöä tiimityön kehittämiseen. Tiimityön rakentaminen aloitettiin keväällä 2022 yhdessä kouluttajien Samuli Rannan ja Thomas Nukarisen kanssa. Esihenkilöiden ja työntekijöiden kanssa päätettiin, että Tornion varhaiskasvatus panostaa tiimityön kehittämiseen pitkäkestoisella kaksivuotisella ammatillisella täydennyskoulutuksella.
Kahden vuoden koulutuksen aikana varhaiskasvatuksen ammattilaisilla oli aikaa pohtia ja keskustella syvemmin toimivan tiimityön merkitystä. Työpaikka on työn tekemistä varten, ja henkilöstön työhyvinvointiin panostaminen täydennyskoulutuksella on arvokasta.
Tiimityö on olennainen osa varhaiskasvatusta, ja usein se on kaikkea muuta kuin itsestään selvää. Tällä hetkellä maassamme varhaiskasvatuksen keskustelu painottuu kelpoisen henkilöstön saamiseen ja sijaisten palkkaamiseen. Tämä on totta, mutta tulisiko tämän lisäksi nostaa keskusteluun myös toimiva tiimityö varhaiskasvatuksessa? Varhaiskasvatus on vaativaa moniammatillista yhteistyötä, jossa hyvä toimiva tiimityö on lapsen etu. Tiimityön kehittämisessä Tornion varhaiskasvatuksessa on hyvä pöhinä päällä.
Koulutuksen aikana ja edelleen, kun koulutus on loppunut tiimityön pitkäkestoisella koulutuksella on ollut merkitystä työntekijöiden ja esihenkilöiden työhyvinvoinnissa. Tornion varhaiskasvatus on ollut kahtena vuotena kaupungin työhyvinvointikyselyjen tulosten perusteella paras palvelualue. Erityisesti muutos on näkynyt työelämän laadun parantumisessa ja henkilöstön halukkuudessa suositella työpaikkaa myös muille. Tiimityön kehittäminen jatkuu ja ehkäpä Tornion kaupunki voisikin olla Lapin vetovoimaisin kuntatyöantaja vuonna 2030. Tämä vaatii panostusta ja arvostusta kuntapäättäjiltä, ylimmältä johdolta, esihenkilöiltä sekä työntekijöiltä. " Son Torniojoki minun sielun maisema" tai Jo vain met tämä yhessä klaarathan.
Ratkaisu
Tiimityön tarkoitus oli se, että voidaan saavuttaa jotain enemmän, mihin yksin en pystyisi. Tiimityön ja työhyvinvoinnin kehittäminen on monimutkainen prosessi, johon on yhteydessä moni eri tekijä. Miten työntekijän osaaminen ja siihen liittyvä potentiaali ilmentyy itse työssä (lapsiryhmässä). Työntekijän toimintaan ja käyttäytymiseen vaikuttavat yhteisö, tiimi, tiimin kokoonpano ja osaaminen (tiimin ja henkilökohtainen) ja itse tiimin toiminta (johtajuus, auttaminen, kommunikointi ja arviointi). Ja, kun jokainen osa-alue on tasapainossa (ei tarkoita, että kaikki toimisivat aina ihanteellisesti), päästään laatuun.Lähdettiin tiimityön koulutuksen alussa keskustelemaan tutustu minuun - tutustu sinuun -tehtävän kautta, joka on konkreettinen esimerkki siitä, mille tasolle pyrimme keskustelua rakentamaan tiimeissä ja työyhteisöissä.
Tiimityöhön vaikutetaan eri tasoilla. Ja jokaisen toimijan panos on tärkeä. Ei osoitella sormea, miksi tiimi ei toimi, vaan mietitään mitä minä voin tehdä. Aina hallinnosta yksilötasolle. Tehtiin tiimityön kehittämisen vuosikello, eli yksi konkreettinen työkalu, jonka avulla tiimin toimintaa voi systemaattisesti lähteä kehittämään. Johtajille ja hallinnolle tehtiin oma vuosikello.
Tässä kaksivuotisessa tiimityönkoulutuksessa ei ensimmäisen vuoden aikana kertaakaan työskennelty omassa tiimissä. Meidän lähtökohta oli se, että tiimityön kehittäminen on pidempi prosessi kuin yksittäisen tiimin elinkaari. Se on ennen kaikkea työntekijän oman osaamisen kehittämistä. Näin on mahdollista saada aikaan pidempiaikaista myönteistä kehitystä.
Läpi toimikauden leikkaavia teemoja olivat:
-tiimin seuranta ja arviointi
-tiimin haastaminen, yhteistyö tiimijohtajien kanssa
-työnohjauksen tarjoaminen,
-toiminnan kehittäminen ja arvioiminen
-myönteisen ilmapiirin rakentaminen.
Mukana prosessissa olivat henkilöstöpäällikkö, varhaiskasvatuspäällikkö, päiväkodinjohtajat ja päiväkodin työntekijät.
Hankkeen tarkoitus oli tukea varhaiskasvatuksen henkilöstön ammattiosaamista, kehittää tiimityötä ja tukea opettajien kompetenssia toimia tiimin johtajina
Hankkeen kautta luotiin rakenteelliset ja osaamisen liittyviä työkaluja pedagogiseen johtamiseen, sekä tiimin hyvinvoinnin johtamiseen.
Tiimityön toimivuus vaikutti henkilöstön hyvinvointiin, sitoutumiseen työhön sekä lasten oppimiseen ja hyvinvointiin.
Hankkeen aikana luotiin toimintamalli, joka tukee kokonaisvaltaisesti toimintayksikön johtamista sekä lisää valmisuksia inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamiseen.
Koulutuksen avainsanat olivat: Tiimityö, tiimijohtajuus, hyvinvointi, pitovoima.
Koulutus rahoitettiin Tornion varhaiskasvatuksen budjetilla, eli rahat varattiin ammatilliseen täydennyskoulutukseen. Kouluttajien, tilojen ja tarjoilujen kustannukset maksettiin varhaiskasvatukseen varatuista rahoista.
Tulokset
Tiimityön kehittämisen tuloksena saimme johdettavuuteen helpottamista tiimityön rakenteellisten uudistusten ja kasvaneen osaamisen kautta. Esim. tiimien sisäinen ratkaisukeskeisyys lisääntyi ja osallisuuden kokemus vahvistui (säännölliset ammatilliset tiimipalaverit, sitouduttiin oli aikaa dialogiin jne.). Prosessin aikana saimme johtamisen tueksi tietoa, jota voidaan käyttää pitovoiman ja hyvinvoinnin lisäämisen tukena. Varsinaisesti säästöjä ei lähdetty hakemaan, mutta seurasimme sairauspoissaoloja ja ne vähenivät jonkin verran. Ilokseni voin todeta, että tiimityönkoulutuksella on ollut merkitystä. Tornion varhaiskasvatus on ollut paras palvelualue Tornion kaupungin työhyvinvointituloksissa kahtena viimeisenä vuotena. Kehittämistyötä jatketaan ja elokuussa 2025 aloitettiin kahden vuoden tiimityönkehittämisen koulutus koulunkäynninohjaajille ja esiopetuksen henkilöstölle. Tornion esiopetusta toteutetaan koulujen tiloissa ja yhteistyötä tehdään koulunkäynninohjaajien kanssa. Toisten toimintakulttuurien yhteen sovittaminen ja ymmärtäminen on tuiki tärkeää. Ensimmäinen koulutuspäivä on pidetty elokuussa ja siihen osallistui 130 henkilöä. Työntekijöiden palaute on ollut positiivinen. Koulutus jatkuu pienissä teamsryhmissä ja yhteisiä lähikoulutuspäivä pidetään tammikuussa, kesällä jne.
Lisäksi Tornioon rakennetaan uusi päiväkoti, joka aukeaa 1.8.2026.
Varhaiskasvatuspäällikkö, päiväkodin johtaja ja pedagoginen suunnittelija Thomas Nukarinen on ollut tammikuusta 2025 prosessissa mukana. Työnimi on Innostu tilasta- Tornion kaupungin päiväkotihanke. Lisäksi työntekijöillä on ollut mahdollisuus tuoda omia ideoita, lapset ovat saaneet vaikuttaa sekä unohtamatta huoltajia. Kaikilla varahaiskasvatuksen työntekijöillä on ollut mahdollisuus ilmoittautua uuden päiväkodin työntekijäksi. Kaikki halukkaat pääsevät uuteen päiväkotiin töihin. Heille on aloitettu koulutus keväällä ja jatkuu kesään 2026 saakka.
Aikataulu ja toiveet
• 11.9.2025 15.30-18.00: Työvointia lisäävän ympäristön
suunnittelu
• 6.11.2025 15.30-18.00: Inklusiivisen ympäristön suunnittelu
• 19.2.2026 15.30-18.00: Perheiden osallisuutta edistävän
ympäristön suunnittelua
• Kesäkuu 2026 yhteinen päiväkotiseminaari, Tornio (tarkempi aika
vahvistetaan lähempänä
Joten kehittämistyötä jatketaan. Tiimityöhön panostaminen on jatkuva prosessi Tornion varhaiskasvatuksessa.
Linkit
Liitteet
Yhteyshenkilöt
Riitta Keloneva
riitta.keloneva(ät)tornio.fi
Varhaiskasvatuspäällikkö
Tornion kaupunki / Varhaiskasvatus
riitta.keloneva(ät)tornio.fi
Varhaiskasvatuspäällikkö
Tornion kaupunki / Varhaiskasvatus
Riitta Keloneva
riitta.keloneva(ät)tornio.fi
Varhaiskasvauspäällikkö
Tornion kaupunki / Varhaiskasvatus
riitta.keloneva(ät)tornio.fi
Varhaiskasvauspäällikkö
Tornion kaupunki / Varhaiskasvatus
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Esihenkilötyö ja johtaminen Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Henkilöstön pysyvyyden edistäminen Organisaation/työyhteisön kehittämisosaaminen Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Sairauspoissaolojen vähentäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Työnantajamielikuvan kehittäminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä