14.10.2022
Hollolan Kunta, Elinvoiman palveluala, työllisyyspalvelut , Hollola

Työnhakija-asiakkaan jäljellä olevan työ-toimintakyvyn selvittäminen

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Työllisyyden Kuntakokeilun käynnistyessä havaitsimme asiakasryhmässämme olevan runsaasti asiakkaita, joiden työ- ja toimintakyvyssä oli epäselvyyksiä (tai heillä oli muita työllistymisen esteitä), joita ei ollut selvitetty tai selvittelyt olivat jääneet kesken ennen Kuntakokeiluun siirtymistä. Näistä syistä johtuen asiakkaiden työttömyys oli pitkittynyt ja usein asiakkaalla ei ollut selkeää käsitystä omasta työ-/toimintakyvystään.

Koimme, että ensin on tärkeää selventää asiakkaan realistinen tilanne asiakkaalle itselleen sekä meille. Jotta voi työllistyä, meidän täytyy selvittää, mitkä tekijät ovat asiakkaan työllistymisen esteenä ja millä tavalla niitä voidaan lähteä ratkaisemaan.

Tavoitteena on saada asiakas oikean palvelun, oikean etuuden äärelle ja oikea-aikaisesti. Tavoitteena selvittää meidän työnhakijamme asiakkaiden työllistymisen esteet ja saada ohjattua asiakas oikean palvelun äärelle.
Ratkaisu
Kehittämistyömme lähti selkeästi tarpeesta ja palvelusta, joita meillä ei ollut tarjota. Hollolan työllisyyspalveluiden tiimissä ideoitiin ja aloitettiin akuuttiin tarpeeseen etsimään ratkaisua. Esimiehen innostus ja kannustus kehittämistyöhön antoi tiimille rohkeutta ja intoa kehittää mallia sekä päästä ketterästi käytännössä kokeilemaan mallin toimivuutta asiakastyössä. Kehittämistyössä mukana oli työllisyyspalvelun henkilöstö ja esimies.

Oli selvää, että tarvitsemme haastattelun tueksi lomakkeen, johon kootaan asiakkaan tilanne. Lomakkeen tavoitteena on saattaa kootusti tietoa asiakkaan työtoimintakyvystä esim. lääkärin vastaanotolle ja työkyvyttömyyseläkehaun tueksi. Lomake on joustava ja muokattavissa asiakastilanteen mukaisesti.

Lisäksi tarvitsimme konkreettista näyttöä asiakkaan työtoimintakyvystä työpaikalla, jossa asiakas on ohjatusti työkokeilussa. Tähän tarvitsimme myös arviointilomakkeet. Työkokeilun kautta asiakkaalle itselleen alkaa selkiintyä oma jäljellä oleva työ- ja toimintakyky.

Hyödynnämme Hollolan kunnan työyksiköitä (mm. Hilkka& Pertti sekä Kunnontiimi), jossa asiakas voi olla työkokeilussa. Tarvitsimme myös työkokeilun arviointia varten lomakkeet, joita voimme käyttää yhteenvetohaastattelussa tukena sekä laatiessamme lausuntoa asiakkaamme tilanteesta.

Perehdytimme työvalmentajat ohjaamaan / arvioimaan asiakkaamme selviytymistä työpaikalla suoritettavassa työkokeilussa. Kehitimme lomaketta, joka on arvioinnin tukena. Palvelumme oli jo asiakkaille käytössä ja samalla testasimme asiakkaiden kanssa mallin toimivuutta sekä arviointilomakkeen toimivuutta.

Myöhemmin hyödynsimme verkostomme asiantuntevuutta ja kehitimme heidän kanssaan yhdessä arviointilomaketta, joka on nyt myös muiden toimijoiden käytössä. Lisäksi osallistuimme Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä-hankkeeseen (TTO), jossa olimme mukana pilotoimassa palvelupolkuja, joilla selkiytetään ja vahvistetaan työkyvyn tuen palvelupolkuja.

Otimme käyttöön lomakkeen työkokeilun työ- ja toimintakyvyn selvittämisen tukena, jossa valmentajilla on tärkeä rooli ohjauksessa ja arvioinnissa. Arviointilomakkeet työkokeilijalle ja työelämän edustajalle, lomake työ- ja toimintakyvystä, johon koostetaan yhteenveto ja jatkosuunnitelmat.

Meillä ei ollut ulkopuolista rahoitusta, vaan teimme kehittämistyön oman työmme ohessa aitoon palvelutarpeeseemme. Hyödynsimme oman työyhteisömme moniammatillista osaamista sekä verkostoa.
Tulokset
Asiakkaiden työkykyselvittelyille on tarjolla oman kunnan palvelu, joka helpottaa asiakasohjausta oikean palvelun selvittämisessä. Aiemmin tarjolla olleet palvelut mm. työttömien terveydenhoitaja ja kykyviisarin käyttö saivat konkreettisen osan lisäkseen ja toiminta tehostuu.

Asiakkaiden asiat selkiintyvät ja palveluohjaus helpottui. Asiakkaita ohjautui terveydenhuollon palvelun kautta esimerkiksi Kelan kuntoukseen, sairaslomalle, työkyvyttömyyseläkkeelle. Yhteistyömme alkaa vahvistua muiden toimijoiden kanssa.

Asiakkaiden ohjauduttua oikean palvelun äärelle ja oikealle etuudelle syntyy säästöjä. Asiakkaiden työttömyys oli pitkittynyt ja asiat eivät olleet edenneet. Nyt asiakas saa tilanteeseensa selvyyttä ja jatkosuunnitelmia. Tie oikea-aikaiseen ja oikean palvelun äärelle on selkeämpi laatia.

Kehittämistyötä jatketaan. Tavoitteena on selvittää asiakkaan tilannetta syvemmin jo työnhakijaksi tullessa, jotta saadaan selvitettyä asiakkaan työllistymisen esteet ja kyetään auttamaan mahdollisimman nopeasti oikean palvelun äärelle.

TTO- hankkeen kautta oli työkykykoordinaattorin palvelu SO-TE keskuksessa muutaman kuukauden kokeilussa, Hollolan työllisyyspalveluissa kokeilu koettiin erittäin hyvänä linkkinä terveydenhuollon puolelle yhteistyötä rakentaessa. Tämä kokeilu on jatkossa myös kehittämistyössämme mukana.

On tärkeää tarkastella oman työn sujuvuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta, ja huomatessaan palvelussa puutteita keskustella niistä yhdessä. Erittäin tärkeää on saada esimiehen 100% tuki ja kannustus sekä luottamus henkilöstön osaamisen hyödyntämiseen ja työn kehittämisen kannalta. Tämä tuo työyhteisöön positiivista intoa ja vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tämä kehittämistyö ei ole vielä valmis ja olemme avoimia uusille ideoille vahvistaa hankettamme.
Liitteet
Työ- ja toimintakyky Hollola 2022.pdf

Yhteyshenkilöt

Talvikki Kontro
talvikki.kontro(ät)hollola.fi
Omavalmentaja
Hollolan kunta Työllisyyden kuntakokeilut
Anne Tapaila
anne.tapaila(ät)hollola.fi
Työllisyyspäällikkö
Hollolan kunta Työllisyyden kuntakokeilut
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta