16.10.2024
Vaalan kunta/Työllisyyspalvelut, Vaala

Työpolun taukokahvit

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Vaalan kunta on niitä harvoja kuntia, jotka eivät ole mukana työllisyyden kuntakokeilussa. Tietosuojasyistä emme saa esim. TE-toimistosta lainkaan listauksia työttömistä työnhakijoista. Kela ilmoittaa kuntaan tiedon työttömästä työnhakijasta, jos hän on ollut yli 200 pv/300 pv työttömänä ja kunta maksaa kuntalaisesta kuntaosuusmaksua Kelalle. Saamme siis kuntaan tiedot kuntaosuuslistalla olevien kuntalaisten nimistä, mutta ilman yhteystietoja.

Tavoitteena ja toiveena oli tavoittaa mahdollisimman moni kuntalainen, jonka työpolku on tauolla, ja tehdä kunnan työllisyyspalveluita tutuksi. Meillä on hyvät palvelut ja resurssit ohjata sekä tukea työnhakijaa työnhaussa ja työnhakutaidoissa kohti työelämää. Vaihtoehtoisesti voimme edistää osaamisen vahvistamista sekä työnhakijan polkua kohti opintoja.

Käytännön työssä on myös havaittu, että yhä suurempi osa työttömistä työnhakijoista on työkyvyttömiä ja siten väärällä etuudella. Autamme myös työkyvyn vahvistamisessa ja selvittelyssä, aina eläkeprosesseihin saakka. Kaikkeen mikä edistää työnhakijan työllistymistä, osaamisen vahvistumista tai oikealla etuudelle siirtymistä tarjoamme apua, ohjausta ja neuvontaa.

Keskeisiä tavoitteita olivat siis palvelujen vaikuttavuuden parantaminen, myönteisen vaikutuksen aikaansaaminen työnhakija-asiakkaiden elämäntilanteeseen ja tätä kautta myös kustannussäästöjen saavuttaminen kunnan taloudessa. Yhtenä tärkeänä tähtäimenä oli nostaa myös imagoa sekä luoda myönteistä mielikuvaa työllisyyspalveluista. Uudenlaisen toimintakulttuurin kehitys on oleellista, varsinkin nyt kun valmistaudumme TE24-uudistukseen.

TE24-uudistuksessa keskiöön nousee työnhakijoiden kasvokkaiset lähipalvelut. Rakennamme omaa mallia meidän palveluille ja haluamme jatkossakin panostaa erityisesti lämpimään sekä pehmeään lähestymistapaan. Emme kuitenkaan vielä tiedä keitä meidän kunnan työttömät ovat, joten miten voimme tavoittaa heidät sekä kutsua käymään tyyliin "tuukko nää kahaville? :)".
Ratkaisu
Kehittämisideana oli luoda mahdollisuus leppoisalle kohtaamiselle, jossa tutustuminen ja työnhakijan tarpeiden kartoitus toteutuisi kasvokkain, kahvikupposen sekä sämpylän äärellä. Nimitiedot meillä jo oli, mutta puhelinnumerohaun kautta löytyy vain minimaalinen osa työnhakijoiden yhteystiedoista, sillä tiedot ovat usein salaisia. Puhelimella tavoittaminen on myös osoittautunut nykyajassa pulmalliseksi, koska ihmiset eivät ymmärrettäväsi kovin mielellään vastaa tuntemattomiin numeroihin. Osoitetiedot saamme kuntaan KuntaNetin kautta, joten ei muuta kuin kirjallista kahvikutsua suunnittelemaan.

Kehittäminen tapahtui nopeasti ja alle tunnissa oli ensimmäinen raakilekutsu tulostettuna. Kahvikutsusta haluttiin tehdä houkutteleva ja työnhakijaa arvostava, ilman mitään turhaa pönötystä. Kutsun otsikoksi tuli ”Kahvihetki ja kuulumiset”. Toiveena oli, että kutsusta välittyy se, että työllisyyspalveluissa kohdataan ihminen ihmisenä, lämpimästi ja kunnioittaen. Teksti tehtiin mahdollisimman selkokieliseksi ja kuvasta välittyi mukava tunnelma sekä maksuton, maistuva välipala.

Kehittäminen oli ilmaista ja tehtiin ihan työntekijän omin voimin. Ainoat, pienet kustannukset ovat tulleet kahvikutsukirjeiden postituksesta sekä tarjottavista sämpylöistä. Sämpylöihin on panostettu, ne ovat isoja ja runsailla, terveellisillä täytteillä. Ja jos ei sämpylä sillä hetkellä maistu, on sen saanut kätevästi kotipakettiin. Tähän on tarttunut useampikin työnhakija.

Vaala on laaja kunta, välimatkoja määrittää osaltaan upea Oulujärvi ja kunnassa on paljon asuttuja sivukyliä. Vaalassa siirtymät kuntakeskuksen ovat siten usein pitkiä, joukkoliikennettä ei ole ja työnhakijoilla ei välttämättä ole autoilumahdollisuutta. Työnhakija saattaakin asua esimerkiksi 50 km päässä saaressa ja lossimatkan takana. Joten kahvihetkeen tarjottiin asiakaslähtöisesti myös etätapaamismahdollisuus.
Tulokset
Kahvikutsut ovat osoittautuneet erinomaiseksi tavaksi tavoittaa työttömiä työnhakijoita Vaalan kunnassa. Valtaosa kutsun saaneista kuntalaisista on saapunut kahville sekä sämpylälle ja sen kautta on saatu aikaan merkittäviä tuloksia. Mikä parasta, todella moni kahvilla piipahtaneista työnhakijoita on tapaamisen vaikutuksesta työllistynyt, aloittanut opinnot tai on prosessissa työkyvyn selvittelyssä.

Tapaamisissa on ollut paikalla työllisyyskoordinaattori ja osassa tapaamisista myös Vaalan kunnan työllistämistä edistävän hankkeen työntekijä. Kohtaamiset ovat tarjonneet henkilökohtaisen ja lämpimän tavan kartoittaa työnhakijoiden tarpeita. Samalla työnhakijoita on ohjautunut myös hankkeisiin tai muihin, kuten hyvinvointialue Pohteen palveluihin. Lisäksi suurin osa työnhakijoista, jotka eivät päässeet paikalle, ovat ottaneet ystävällisesti yhteyttä kertoakseen, että ovat jo työllistyneet tai heidän elämäntilanteensa on muutoin muuttunut. Kutsukirje selvästi vahvistikin kunnan työllisyyspalvelujen tavoitettavuutta.

Kokeilu on ollut kerrassaan positiivisesti onnistunut ja vain tuoreiden sämpylöiden hinnalla olemme saaneet arvokkaita kohtaamisia sekä yhteistyön aloituksia. Satsasimme siis kohtaamisiin pienesti ja palvelujen vaikuttavuus parani suuresti. Samalla tämä malli on tuottanut merkittäviä säästöjä kuntamme talouteen.

Ensi vuonna työ jatkuu ja silloinhan meillä on TE-uudistuksen myötä tiedossa kuntamme työnhakijat. Loppuvuosi etenee kuitenkin kahvikutsujen voimalla ja mahdollisuuksien mukaan myös ensi vuonna, sillä tästä jää varmasti paljon pysyvää hyötyä uusiin työllisyyspalveluihimme.
Liitteet
kahvikutsu_vaala.png

Yhteyshenkilöt

Anni Issakainen
anni.issakainen(ät)vaala.fi
Työllisyyskoordinaattori
Vaalan kunta
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta