2.10.2025
Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme, Kehittämispalvelut, Hämeenlinna

Digipolku-malli ja useat julkaistut digipolut asiakkaan ja ammattilaisen tueksi

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Tunnistettiin tarve, että asiakkaan tulee tietää, miten hänen hoitonsa tai palvelunsa edistyvät, mitä tapahtuu seuraavaksi ja minne voi ottaa yhteyttä, jos joku mietityttää. Toisaalta tunnistettiin, että ammattilaisten työaikaa menee siihen, että he vastaavat asiakkaiden kysymyksiin asioista, jotka voitaisiin näyttää heille myös digisti. Digihoitopolkuja on muiden organisaatioiden toimesta tehty myös aiemmin, mutta tunnistettiin, että tässä muuttuvassa maailmassa niiden tekemiseen tarvitaan ketterä malli, jota on helppo monistaa uusiin digipolkuihin ja tuoda vakioitu ratkaisu asiakkaille tai myös mahdollisuus räätälöidä palvelua.

Digipolut valittiin nimeksi, koska se ei ota kantaa, onko kyseessä terveydenhuollon vai sosiaalipalveluiden polku. Työ on aloitettu yksittäisistä sairausryhmistä tai sosiaalipalveluista, mutta alusta lähtien on tunnistettu, että yhdellä asiakkaalla ei voi olla kovin montaa digipolkua, vaan tavoitteena tulisi olla jokaisen asiakkaan oma digipolku, jossa on kaikki hänen palvelunsa.
Ratkaisu
Oma Hämeellä on ollut käytössä itse kehitetty mobiilisovellus ja vastaavat palvelut kirjautuneena web-sivujen kautta. Asiakas asioi digisti tätä kautta. Mobiilisovellus rakentuu moduuleista ja tunnistimme, että yhden yhteistyökumppanimme toimesta voitaisiin alkaa kehittämään digipolkuja. Osioita kyseiseltä toimijalta oli jo aiemmin digialustalla, niin työtä laajennettiin tältä osin. Kehittämisen johtoryhmä, jossa on hyvinvointialueen johtoa, totesi idean olevan toimiva ja siellä vahvistettiin ensimmäiset digipolut. Tämän jälkeen lähdimme digikehitystiimin vetovastuulla yhdessä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa kehittämään digipolkuja.

Työ aloitetaan yhdessä ammattilaisten kanssa prosessin kuvaamisella, jolloin kartoitetaan toimet, jotka näkyvät asiakkaalle tai ohjaavat ammattilaisen tekemistä. Tekeminen vaatii oman työn lisäksi teknologiatyötä toimittajalta. Rahoitusta oli hieman alkuun RRP2:sta, mutta valtaosa rahoituksesta on tullut hyvinvointialueen it-teknologia investoinneista. Rahoitus kohdistui PROM-tietojen eli asiakkaan omavointi-tietojen keräämiseksi, joka toteutetaan digipolkuteknologialla käyttäen valtakunnallista mittaristoa EQ-5D-5L.
Tulokset
Ensimmäinen digipolku julkaistiin loppuvuonna 2024. Diabetesriskin tunnistamisen digipolku, johon kuka vaan voi liittyä ja tehdä riskitestin. Riskitestin pisteiden perusteella asiakas saa jatkohoito-ohjeet, joka palveluiden piiriin tai hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin.

Polkua on hyödyntänyt jo yli 800 asiakasta. Tämän jälkeen on julkaistu 9 muuta polkua ja loppuvuonna julkaistaneen vielä 4-5 polkua lisää. Aiemmin yhden polun tuottamiseen on mennyt paljon enemmän aikaa. Digipolku-mallin perusteella monistettavuus ja yhteiset kirjastopalvelut ohjeistuksille ovat nopeuttaneet tekemistä valtavasti. Samoin kehitetyt toiminnallisuudet ovat heti käytössä myös uusilla poluilla.

Säästöjä digipolkujen osalta syntyy siitä, että ammattilaisten aikaa säästyy, kun asiakkaat löytävät heitä koskevat tiedot, vastata omavointi-kyselyihin sekä voivat itse hoitaa ajanvarauksia, täyttää monenlaisia seurantoja, esitietoja tai lomakkeita, tutustua ohjeisiin ja palata niihin myöhemmin sekä viestiä turvallisesti heidän asiansa tuntevan ammattilaisen kanssa. Asiakkaita voidaan myös ohjata hyvinvointia ja terveyttä tukeviin palveluihin ja valmennuksiin. Digipoluilla asiointi on vähentää myös fyysisiä käyntejä, kun asiat saa hoidettua digisti.

Tänä vuonna julkaistavien polkujen lisäksi noin 10 polkua on työn alla ja ideoita uusiksi poluiksi on valtavasti, kiinnostus kaikilla toimialoilla on suurta. Työtä tullaan jatkamaan ja kun yksittäisten polkujen kautta sisältöä saadaan riittävästi, niin voidaan edetä kohti tavoitetta, että jokaisella asiakkaan on hänen oman elämänsä digipolku, tästä lasten ja nuorten polku on jo julkaistu, jossa voidaan mm. vuosittain muistuttaa ajanvarauksesta neuvolapalveluihin. Tämä on yksi hyvinvointialueen strateginen tavoite myös vuodelle 2026.
Liitteet
Digipalvelut_Tekojen tori_300925.pdf

Yhteyshenkilöt

Hanna Narsakka
hanna.narsakka(ät)omahame.fi
kehittämispäällikkö
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Johanna Rauhala
johanna.rauhala(ät)omahame.fi
Ict-palvelupäällikkö, digi
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta