3.10.2025
Kanta-Hämeen hyvinvointialue,
Hämeenlinna
Kanava Oma Hämeen henkilöstön kehittämisideoille - Ideakirstu
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Oma Hämeen henkilöstön kehittämisideoiden kanava Ideakirstu sai alkunsa keväällä 2024, kun asiakaspalvelun erityisasiantuntijamme toi ajatuksen esille osallisuustiimille. Hän oli kuullut kansallisessa verkostossa Orchidea-alustan hyödyntämisestä henkilöstön kehittämisideoiden keruuseen. Tiimi suhtautui ehdotukseen innostuneesti. Samansuuntaisia kehitysajatuksia oli noussut esiin myös aiemmista organisaatioista tulleiden kokemusten pohjalta.Kanavan tavoitteena on vahvistaa henkilöstön osallisuutta organisaation kehittämiseen ja tuoda piilossa olevat ideat näkyviksi. Jokainen jätetty kehitysidea käsitellään ja arvioidaan ja idean jättäjä saa siitä palautteen. Tavoitteena on avoin vuoropuhelu sekä mahdollisuus ideoiden jatkokehittämiseen yhdessä. Haluamme varmistaa, että jokainen työntekijä ajan mittaan tuntee kanavan ja kokee sen hyödylliseksi.
Ratkaisu
Idean esittelyn jälkeen ryhmä eri toimialojen asiantuntijoita lähti viemään kanavan suunnittelua eteenpäin ja kehittämään konseptia. Päätimme pilotoida kehittämisideoiden kanavaa syksyllä 2024, tavoitteenamme kartoittaa sen toimivuutta ja prosessin onnistumista. Pilotin jälkeen keväällä 2025 toteutimme prosessin arvioinnin ja viimeistelimme toimintatavat mahdollisimman toimivaksi. Osaksi mallia rakennettiin myös palkitsemisjärjestelmä.
Huolellisen kehittämisen tuloksena Ideakirstu-niminen kehitysideoiden kanava avattiin henkilöstön jatkuvaan käyttöön kesäkuun 2025 alussa.
Tulokset
Henkilöstö pääsee tekemään kehitysehdotuksia alustalle, jossa ideat ovat kaikkien nähtävillä, idean etenemisen seuraaminen on tehty läpinäkyväksi, sekä ideoiden jatkotyöstö mahdollistuu kommenttikentissä, joihin kuka tahansa asiasta ymmärtävä tai muuten vaan kiinnostunut voi kommentoida. Läpinäkyvyys tuo tunteen siitä, että oma pieneltäkin tuntuva idea voi päätyä johtoryhmän käsittelyyn, ja tulla lopulta jopa palkituksi. Myös toimialat hyötyvät kehitysehdotuksista, kun ideat eivät jää jumiin yksiköihin, ja ne voivat tuottaa usein myös taloudellisia hyötyjä. Ideakirstu on otettu organisaatiossamme hyvin vastaan, ja olemme saaneet jo monia kehitysideoita henkilöstöltämme. Kesäkuun aloituksen jälkeen ideoita on kertynyt jo melkein 30 kappaletta.
Ideakirstusta kerätään jatkuvaa palautetta intran kautta, jolloin alustan kehitystyötä voidaan edistää.
Liitteet
Ideakirstu.pdfYhteyshenkilöt
Johanna Koskela
johanna.koskela(ät)omahame.fi
HR-asiantuntija, sisäinen viestintä
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
johanna.koskela(ät)omahame.fi
HR-asiantuntija, sisäinen viestintä
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Jenni Ylisaari
jenni.ylisaari(ät)omahame.fi
Projektipäällikkö
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
jenni.ylisaari(ät)omahame.fi
Projektipäällikkö
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät
Toimialat
Teemat
Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Organisaation/työyhteisön kehittämisosaaminen Palvelu- tai tuotantoinnovaatiot Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Palvelumuotoilu Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Sosiaaliset innovaatiot Tuottavuuden parantaminen Työn imu ja innostus Työntekijäkokemuksen kehittäminen Uuden teknologian hyödyntäminen ja digitalisaatio Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä Yhteistyö yli yksikkörajojen