5.12.2017
Hollolan työllisyyspalvelut- ja elinkeinopalvelut,
Hollola
Työllistämisen aktiivimalli 2017
Tykätty
1
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Hollolan työllisyyspalveluissa halusimme rakentaa aktiivisen työllistämisen mallin, jossa asiakas kulkee eteenpäin kohti työllistymistä. Halusimme selkeyttää prosessia ja luoda sille mallin. Meillä oli myös mahdollisuus palkata velvoitetyöllistymisen kautta yritysagentti, joka aloitti yritysyhteistyön etsien piilotyöpaikkoja. Tavoitteena oli saada yhä useampi asiakkaamme työllistymään.
Ratkaisu
Kehittämistyö tapahtui työllisyyspalvelut-yksikössä. Prosessia hiottiin yhteistyössä yritysagentin ja vastuuvalmentajien kanssa. Uutena meille tuli aktiivinen yritysten kontaktointi uuden resurssin myötä. Meillä ei ollut ulkopuolista rahoitusta, vaan lisäresurssin palkka oli työllisyysrahoista, kunnan velvoitetyöllistettynä. Käytännössä lisäkuluja ei siis tullut, koska henkilö oli työllistettävä joka tapauksessa.
Tulokset
Valmentajat saivat selkeän jatkumon asiakkaan polulle. Nyt olemme siinä vaiheessa, että ensimmäisiä sijoituksia on tehty, yritystiedot rakennetaan CRMn muotoon, jotta ovat helposti hyödynnettävissä, ja johon tulee ajantasaiset merkinnät kontaktoinnista. Yrityksiä on helppo lähestyä, kun hyvä pohjatyö on tehty. Jatkamme yhteistyötä uuden elinkeinopäällikön myötä, ja toivomme, että tämä lisää myönteistä kuvaa kunnasta ja saamme yhä useampia henkilöitä suoraan työllistymään eri tukien kautta. Säästöt syntyvät pitkällä tähtäimellä vähentyneenä kunnan TMT-maksujen vähenemisenä ja lisääntyneinä verotuloina. Merkittävää on myös kunnan imagon kirkastaminen yritysten suuntaan.
Liitteet
Työllistämisen aktiivimalli 2017.pdfYhteyshenkilöt
Anne Tapaila
anne.tapaila(ät)hollola.fi
Työllisyysvastaava
Hollolan kunta
anne.tapaila(ät)hollola.fi
Työllisyysvastaava
Hollolan kunta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Palvelu- ja kumppaniverkoston kehittäminen Palvelu- tai tuotantoinnovaatiot Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Palvelumuotoilu Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Työelämän laatu kokonaisuudessaan Työn imu ja innostus Yhteistyö yli yksikkörajojen