1.10.2020
Lempäälän lukio,
Lempäälä
Hyvinvointia Lempäälän lukiossa
Tykätty
24
kertaa.
Palkittu
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Viime kevään kestänyt etäopetus ja syksyllä jatkuvat erilaiset koronasta johtuvat varotoimet ovat aiheuttaneet koko kouluyhteisössä epätietoisuutta ja lisääntynyttä kannustuksen ja tuen tarvetta. Huomasimme, että tarvitsemme yhteisöllisiä ja arkea piristäviä tekoja sekä opiskelijoille että henkilökunnalle. Kehitimme ja kehitämme niitä koronavarotoimien sallimissa rajoissa.Ratkaisu
Lisäkurssit ja samanaikaisopetusToteutimme opiskelijoille heti syksyn alussa kyselyn mahdollisista tukitoiveista. Saatujen vastausten mukaan teimme valtionavustushakemuksen. Onneksemme saimme hankerahaa niin, että pystymme järjestämään lisäkursseja ja mahdollistamaan opiskelijan entistä paremman yksilöllisen tuen samanaikaisopetuksen avulla.
Toinen koulupsykologi ja psykiatrinen sairaanhoitaja
Avustuksen avulla palkkaamme myös määräaikaisen koulupsykologin ajalle 1.12.2020-31.5.2021. Hän on tavattavissa päivittäin Lempäälän lukiolla. Määräaikainen koulupsykologi työskentelee lokakuussa vakituisesti aloittavan koulupsykologin rinnalla. Opiskelijoidemme tukena on myös psykiatrinen sairaanhoitaja, kuraattori, terveydenhoitaja ja erityisopettaja.
Matematiikka- ja kielipajatoiminta
Opiskelija voi osallistua viikoittain matematiikan ja englannin sekä ruotsin kielen pajoihin, joissa käydään uudelleen läpi kursseilla opiskeltuja asioita aineenopettajan johdolla.
Hyvinvointiryhmä
Perustimme hyvinvointiryhmän, jonka tavoitteena on vahvistaa lelulaisten hyvinvointia. Ryhmään kuuluu opettajia ja opiskelijoita. Hyvinvointitapahtumissa pyritään hyödyntämään ryhmänohjaustuokioita ja jaksojen vaihtumispäiviä. Ensimmäiseksi ryhmä laati kyselyn, joka teetettiin kaikille opiskelijoille. Akuuttina asiana esille nousi lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden huoli erityisesti päättöviikosta. Hyvinvointiryhmä suunnitteli ensimmäisen hyvinvointitilaisuuden, joka suunnattiin ykkösille. Tapahtuman pääpaino oli erilaisten stressiä helpottavien vinkkien ja opiskeluohjeiden jakamisessa sekä lukion yhteishengen lisäämisessä. Vinkkejä jakoivat hyvinvointiryhmän jäsenet, tutorit sekä kuraattori. Seuraavassa tapahtumassa annetaan erilaisiin opiskelutekniikoihin liittyviä vinkkejä, käydään läpi opintojenseurantalomake sekä tehdään niskahartiajumppa.
Taimi-tiimi
Perustimme kestävän kehityksen Taimi-tiimin. Ryhmä pyrkii aluksi ”viherryttämään” kampusta esimerkiksi hankkimalla lisää viherkasveja ja tehostamalla muovinkeräystä (puhdas muovi). Myös tähän tiimiin kuuluu sekä opettajia että opiskelijoita.
Lukiomme kannattaa vihreitä arvoja ja meillä on vuonna 2018 toimintansa aloittanut Ilmastosoturit-ryhmä (http://vps.virtuaalikoulu.org/ilmastosoturit/) Ryhmällä on neljä tavoitetta:
a. Välittää tietoa ympäristönsuojelusta.
b. Innostaa ihmisiä tekemään ympäristön, luonnon ja ilmaston kannalta fiksuja
valintoja.
c. Vaikuttaa asioihin lähellä ja kauempana.
d. Tuoda esille toivon näkökulma kiinnittämällä huomiota edistysaskeleisiin.
Erilaiset oppijat -kehittämisryhmä
Ryhmään kuuluvat erityisopettaja, opinto-ohjaajat sekä opettajien edustajat joka aineryhmästä. Tämän ryhmän tavoitteena on kehittää ratkaisuja tukea tarvitsevien opiskelijoiden avuksi ja samalla auttaa opettajia löytämään erilaisia tukikeinoja sekä apua tuen tarpeen tunnistamiseen.
OPKH:n toimintaa
•Opiskelijakunnan hallitus organisoi Sydänpuu-keräyksen (https://www.kunteko.fi/katso/1303)
•Opiskelijakunnan hallitus hankki lukion kuntosalille uutta välineistöä ja julkistaa syksyn aikana Sportti-kisan, joka kannustaa ulkoilemaan. Tiedossa on hyviä palkintoja.
Pieniä arjen tekoja
Pyrimme lisäämään hyvinvointia ja viihtyvyyttä erilaisin pienin ilahduttavin teoin:
• söpöjä kissa/koiravideoita perjantain kunniaksi
• kukkasia ja kakkuterapiaa
• bingoa
• taukojumppia
• ilmaista puurotarjoilua päättöviikolla
• vohvelien ja kanelipullien tekoa päättöviikon kokeen jälkeen
• henkilökunnan ulkoilmatapahtuma
• muuta yhteistä tekemistä koronavarotoimien sallimissa rajoissa
Terveellisiä elämäntapoja sekä jaksamista tukevia toimintamalleja
•opiskelijoiden välipalatarjonnan parantaminen
•kantaaottavia nuuskaluentoja
•opiskeluhuoltotiimi eli kuraattori, psykiatrinen sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja pitävät ryhmänohjaajille yhteistapaamisia, joissa käydään läpi mieltä painavia asioita, mutta samalla myös tehdään ennaltaehkäisevää työtä
•tarjoamme henkilökunnalle lisäkoulutusta tarpeellisiksi koetuista aihepiireistä (etäopetustyökalujen käyttö)
•hankimme työskentelyä helpottavia työvälineitä (kokousmikit) ja uusimme työvälineitä (uudet kannettavat)
•lukion opinto-ohjaajat julkaisevat kannustavia postauksia sekä hyvinvointivinkkejä Instassa ja muilla some-kanavilla
•olemme mukana valtakunnallisessa ESR-hankkeessa "Ohjatusti kohti tulevaisuuden työelämää", jonka osana koulumme jokainen 2. ja 3. luokkalainen on saanut tehdä oman RSMP-motivaatioprofiilin, joka käydään läpi opinto-ohjaajan kanssa henkilökohtaisessa ohjauskeskustelussa
•järjestämme erilaista pajatoimintaa kampuksen opiskelijoille tiistai- ja torstai-iltapäivisin Tredun opettajien ja mahdollisesti nuorisotyön työntekijöiden vetäminä.
•Syksyllä alkavat espanjan kielen paja ja kokkipaja.
Tulokset
Lempäälän lukion kantavat arvot ovat sydämen sivistys, yhteisöllisyys, keskinäinen välittäminen ja huolenpito. Tavoitteemme on, että pystymme myös korona-aikana toimimaan arvojemme mukaan. Tämä näkyy siinä, että tuemme opiskelijoita ja henkilöstöä ja huomioimme heidät, jotka tarvitsevat erityisesti nyt tukea.
Yhteyshenkilöt
Taina Salonen
taina.salonen(ät)lempaala.fi
apulaisrehtori
Lempäälän lukio
taina.salonen(ät)lempaala.fi
apulaisrehtori
Lempäälän lukio
Erno Tossavainen
erno.tossavainen(ät)lempaala.fi
rehtori
Lempäälän lukio
erno.tossavainen(ät)lempaala.fi
rehtori
Lempäälän lukio
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät
Toimialat
Toiminnot
Erityisopetus Lastensuojelu ja perhetyö Lukiokoulutus Mielenterveys- ja päihdepalvelut Nuorten palvelut Vammaispalvelut
Teemat
Esihenkilötyö ja johtaminen Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Kestävä kehitys Monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus Palvelu- ja kumppaniverkoston kehittäminen Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Työelämän laatu kokonaisuudessaan Työhyvinvoinnin parantaminen Työn imu ja innostus Uuden teknologian hyödyntäminen