10.10.2023
Satakunnan hyvinvointialue / aikuisten sosiaalipalvelut,
Pori
Sosiaalipalveluiden segmentointi
Tykätty
3
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Taloudelliset haasteet, rekrytointihaasteet, työssä jaksamisen tukeminen. Mietimme mitä ja miten sosiaalipalveluissa pitäisi tehdä, että työ olisi vaikuttavampaa, selkeämpää ja monipuolisempaa. Miten voisimme purkaa häiriökysyntää ja sujuvoittaa prosesseja?Päätimme tavoitella koko maakunnan laajuista tehtäväkentän kirkastamista, jotta kaikilla alueilla toimittaisiin samalla tavalla, voitaisiin tarvittaessa sijaistaa eri alueita ja saada kollegiaalista tukea. Lisäksi saamme samalla tietoa asiakkaiden tilasta ja tarpeista.
Ratkaisu
"A bad system will beat a good person every time"Päätimme järjestää kaikille maakunnan aikuisten sosiaalipalveluiden ja työkyvyn tuen palveluiden henkilöstölle kehittämispäivän, jossa mallinnettiin asiakkaiden tuen tarpeita sektoreittain sekä työnkuvien porrastamista tuen tarpeen mukaan. Tämän jälkeen jakaannuttiin tiimeiksi, joiden tehtävänä oli siivota asiakastietojärjestelmää, pohtia työajanseurantaa, käytänteitä sekä tuloksekkaita tapoja tehdä töitä. Tärkeää oli keskusteleminen yhdessä.
Johdon sitoutuminen on olennaista. Kaikki tehtiin omin voimin, jotta homma saadaan toimimaan hyvinvointialueella.
Tulokset
Jatkamme kehittämistyötä ja uudet tiimit aloittavat uusin tehtävärakentein 1.1.24. Tavoitteena on tarjota asiakkaille oikea-aikainen ja oikean ammattilaisen palvelu. Tavoitteena on myös monialainen ja aito yhteistyö sekä toimivat kollegiaaliset rakenteet.
Yhteyshenkilöt
Anna Isoviita
anna.isoviita(ät)sata.fi
Sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen päällikkö
Satakunnan hyvinvointialue
anna.isoviita(ät)sata.fi
Sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen päällikkö
Satakunnan hyvinvointialue
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö
Toimialat
Toiminnot
Maahanmuuttajapalvelut Nuorten palvelut Talous- ja velkaneuvonta Toimeentulotuki ja sosiaalityö Työllisyyspalvelut
Teemat
Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Luottamuksen vahvistaminen Monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus Palvelu- tai tuotantoinnovaatiot Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Palvelumuotoilu Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Tuottavuuden parantaminen Työelämän laatu kokonaisuudessaan Työhyvinvoinnin parantaminen Työn imu ja innostus Työnantajamielikuvan kehittäminen Uuden teknologian hyödyntäminen ja digitalisaatio Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä Yhteistyö yli yksikkörajojen