26.9.2025
Lahden kaupunki, Sivistyspalveluiden seudullinen kehittäminen,
Lahti
Koulupoissaolojen systemaattinen seuranta yhteisötasolla
Yhteistyössä: Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki, Sysmä
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Päijät-Hämeessä tehtiin kehittämistyötä perusopetuksen koulupoissaolojen parissa vuosina 2021-2025. Kehittämistyötä tehtiin poissaolojen ennaltaehkäisyn, varhaisen puuttumisen ja poissaolojen seurannan parissa. Päijät-Hämeessä otettiin käyttöön yhteinen poissaoloihin puuttumisen malli perusopetukseen syksyllä 2023. Päijät-Hämeen peruskouluissa otettiin myös käyttöön OKM:n suosittelema poissaololuokitus, mikä mahdollistaa yhtenäisen poissaolotiedon keräämisen ja vertailun myös seututasolla. Syksyllä 2024 alettiin kehittämistyön osalta pohtimaan, miten kouluissa voitaisiin systemaattisemmin seurata ja tehdä näkyväksi poissaoloja luokka-, vuosiluokka- ja koulutasoilla. Poissaolotietoa haluttiin hyödyntää ennaltaehkäisevässä ja yhteisöllisessä opiskeluhuoltotyössä, koska tiedettiin, että poissaolotieto on hyvä indikaattori oppilaiden hyvinvoinnin mittaamiseen. Tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen apuväline rehtorin työhön, jonka avulla rehtori pystyisi seuraamaan yksikkönsä tilannekuvaa poissaoloista.
Ratkaisu
Poissaolojen seurantatyökalua (Excel) kehitettiin tulemaan rehtorin omaa työtä, yksilökohtaisen poissaoloihin puuttumisen ohjaamiseksi. Työkalu tuki oikea-aikaista puuttumista oppilaiden poissaoloihin ja sovittua toimintatapoja poissaolojen jatkoselvittelyssä. Työkalu rakennettiin MS Excel -pohjaiseksi, jotta sen käyttöönottoon olisi mahdollisimman matala kynnys. Esiin nousi kiinnostus, miten poissaolotietoa voidaan seurata ryhmätasoilla. Haluttiin perustaa tilannekuva "mutu -tuntuman" sijaan poissaolodatan antamaan objektiiviseen tietoon.
Seuraavaksi pohdittiin, miten poissaolotietoa voidaan jaotella niin, että saadaan muodostettua tilannekuvia, jotka kertovat meille kuinka hyvin oppilaat ovat kiinnittyneitä kouluun.
Oppilaiden poissaolotiedot voidaan eritellä Kearneyn ja Graczykin (2022) MD-MTSS
(Multidimensional multi-tiered systems of support) –viitekehyksen mukaisesti. Totesimme, että tämä viitekehys soveltuu dynaamiseen tiedon käsittelyyn ajankohdasta riippumatta. Viitekehyksen avulla voimme luoda nopeasti tilannekuvan koulupoissaoloista milloin tahansa kouluvuoden aikana. Seurantatyökalu mahdollistaa tämän tarkastelun eri tasoilla esimerkiksi luokittain tai luokka-asteittain. Työkalua rakennettiin niin, että poissaolomäärien lisäksi on mahdollista tehdä myös laadullista tarkastelua poissaololuokituksen mukaisesti.
Keväällä 2025 seurantatyökalua pilotointiin muutaman eri kunnan rehtorin kanssa. Haluttiin selvittää millä edellytyksin työkalu on mahdollista ottaa käyttöön myös muissa kunnissa.
Työkalun tekninen toteutus on rehtorin vastuulla osana omaa työtä. Lisäksi koko prosessissa on hyödynnetty projektikoordinaattorin osaamista ja verkostoja.
Tulokset
Tällä hetkellä koulussa saadaan täsmällinen tilannekuva koulupoissaoloista missä tahansa vaiheessa lukuvuotta. Visuaalinen esitysmuoto on selkeä tulkita ja tietoa voidaan hyödyntää myös poissaolojen kehityksen seuraamiseen lukuvuoden aikana. Rehtori pystyy työkalun avulla viemään ryhmätasoista poissaolotietoa helposti tulkittavassa muodossa yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön opiskeluhuoltoryhmälle ja koulun henkilöstölle. Nyt syksyllä 2025 poissaolojen seurantatyökalu julkaistiin Seudullisen kehittämisen -Pedanet -sivustolla ja on siellä vapaasti saatavilla. Samalta sivustolta löytyy myös tukimateriaalia työkalun käyttöönottoon, poissaolojen seurantaan ja poissaolotiedon hyödyntämiseen osana yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä. Työkalusta otetaan mielellään palautetta vastaan ja palautelinkki sisältyy työkaluun ja taustamateriaaliin.
Poissaolojen seurantatyökalu säästää rehtorin ja koko yhteisön työaikaa, kun poissaolotiedon koostaminen ei vie juurikaan aikaa ja visuaalisia tilannekuvia pystytään muodostamaan nopeasti.
Poissaolojen seurantatyökalun käyttöönoton tueksi järjestetään lokakuussa työpajoja, joita on markkinoitu Päijät-Hämeen rehtoreille. Kehittämistyötä jatketaan saadun palautteen avulla ja esiin tulevien tarpeiden mukaan.
Yhteinen visiomme on, että yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön panostamalla tuetaan jokaisen oppilaan hyvinvointia, säännöllistä koululäsnäoloa ja eheää koulupolkua kohti aikuisuutta. Tämä panostus todennäköisesti vähentää yksilökohtaisen, korjaavan opiskeluhuoltotyön tarvetta ja kohdentaa tarvittavan tuen oikea-aikaisesti niille oppilaille, jotka tukea tarvitsevat.
Linkit
https://peda.net/alueet/paijathame/perusopetuksen-sitouttava-kouluyhteisotyoYhteyshenkilöt
Heli Pätiälä
heli.patiala(ät)lahti.fi
Projektikoordinaattori
Sivistyspalveluiden seudullinen kehittäminen
heli.patiala(ät)lahti.fi
Projektikoordinaattori
Sivistyspalveluiden seudullinen kehittäminen
Mari Kiuru
mari.kiuru(ät)lahti.fi
vs. rehtori
Lahden kaupunki, Tiirismaan peruskoulu
mari.kiuru(ät)lahti.fi
vs. rehtori
Lahden kaupunki, Tiirismaan peruskoulu
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
toimijoiden verkosto
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Esihenkilötyö ja johtaminen Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Organisaation/työyhteisön kehittämisosaaminen Palvelu- tai tuotantoinnovaatiot Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Yhteiskehittäminen Yhteistyö yli yksikkörajojen