#uutinen - 22.04.2025

Oppimiskulttuuri vaatii tavoitteita - Jyväskylä panostaa osaamisen kehittämiseen

Työelämässä tulee jatkuvasti vastaan tilanteita, joissa on opittava uutta ja kehityttävä. On arvioitu, että 80–90 prosenttia oppimisesta työuran aikana tapahtuu työtä tekemällä. Oppiminen ei siis ole koulutusta ja kursseja, vaan kehittymistä tapahtuu koko ajan työpaikan arjessa – keskusteluissa, yhteistyössä ja uusien haasteiden kautta. 

Nuorten verkosto osa 8 osaamisen kehittäminen

Oppimiskulttuurin rakentaminen ei kuitenkaan tapahdu hetkessä. Se vaatii strategiaa ja tavoitteita, aikaa ja mahdollisuuksia. Kun oppiminen tuodaan osaksi arkea, se lisää työntekijöiden motivaatiota ja työhyvinvointia ja lisää organisaation kyvykkyyttä vastata muutostarpeisiin.

Kunta-alan houkuttelevuutta pohtiessaan kunta-alan nuorten verkosto nosti osaamisen kehittämisen yhdeksi tärkeäksi tekijäksi lisätä alan vetovoimaa. Verkoston jäsen, Jyväskylän kaupungin johtava jätehuoltosuunnittelija Saana Minkkinen haastatteli Jyväskylän kaupungin henkilöstöpäällikköä Sari Uotilaa siitä, miten osaamista tuetaan käytännössä.

Osaamisen kehittäminen tukee työhyvinvointia

Jyväskylän kaupunki panostaa laajasti osaamisen kehittämiseen. Henkilöstölle on tarjolla koulutuksia, henkilöstövaihtoa, mentorointia, työnohjausta ja omaehtoisen opiskelun mahdollisuuksia. Lisäksi järjestetään työelämäkeskusteluja ja sisäisiä koulutuksia.

Mutta miksi osaamisen kehittäminen on niin tärkeää?

– Kun työntekijä kokee olevansa osaava työssään, hän voi hyvin, tekee työnsä turvallisesti ja on työkykyinen, Uotila kertoo.

Jyväskylässä osaamisen kehittämistä ei jätetä sattuman varaan. Uotila nostaa esiin esimerkkejä:

– Varhaiskasvatuksen mentorointihanke on valtakunnallisesti merkittävä. Olemme myös kouluttaneet omasta henkilöstöstämme kouluttajia, jotka voivat pitää esimerkiksi työturvallisuus- ja työhyvinvointikorttikoulutuksia. Lisäksi kaikille esihenkilöille on laadittu pakollinen koulutusohjelma, hän kertoo.

Sati Uotilan kommentti

Osaamisen kehittämisen arvostus motivoi

Onko jotain, mitä voisi vielä kehittää?

– Aina on mahdollisuus tehdä enemmän. Haasteena suuressa organisaatiossa on se, että samat ratkaisut eivät toimi kaikkialla. Perusosaamisen tarve kuitenkin säilyy vuodesta toiseen. Ei riitä, että kehitämme vain asiantuntijuutta – myös vuorovaikutus-, yhteistyö- ja palautteenantotaidot ovat aina tärkeitä, Uotila sanoo.

Osaamisen kehittämisen arvostus on keskeistä. Se tukee työntekijöiden motivaatiota ja työssä jaksamista riippumatta siitä, kuinka pitkä työura on takana.

– Työnantajan tehtävä on motivoida henkilöstöä koulutuksiin ja kehittymään sekä varmistaa, että osaamisen kehittämiseen on varattu aikaa myös työajalla, Uotila muistuttaa.

Vinkit oppimisen kulttuuriin

Lue Tekojen torin vinkit aiheesta ja ota ideat käyttöön työpaikallesi!

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, Seinäjoen keskussairaala

Osaamisen varmistaminen tehohoidossa

Heinolan kaupunki Heinolan kaupungin perusopetuksen matalan kynnyksen konsultaatiomalli | Tärkeissä Töissä

Iin kunta Mentorointimalli | Tärkeissä Töissä

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda, Yhteinen pöytä - osaamisen jakamista Teamsissa

Kouvolan kaupunki TorstaiTärskyt | Tärkeissä Töissä

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue Avaimet menestyksekkääseen johtamiseen - tukea esihenkilöille arjen johtamiseen | Tärkeissä Töissä

Oulun kaupunki Osaamisen kehittämistä klinikoiden avulla | Tärkeissä Töissä

Siilinjärven kunta/ ympäristöterveyspalvelut Vertaistuen kehittäminen ympäristöterveydenhuollossa

Vantaan kaupunki Vertaismentorointia peruskouluissa Vantaalla | Tärkeissä Töissä

Lue lisää aiheesta

Oppimiskulttuurin luominen 5 keinoa vahvistaa oppimiskulttuuria - Mukamas Learning Design

Osaaminen ja oppiminen työssä Osaaminen ja oppiminen työssä | Työterveyslaitos

Oppiminen työssä Vieraskynä: Onko oppiminen työssä uskon asia? | Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus

Osaaminen ekosysteemeissä Tulevaisuuden osaaminen syntyy ekosysteemeissä

Työelämän muutos Työelämän muutos | Työterveyslaitos

Teksti: Saana Minkkinen, Henna Honkalo ja Anna-Mari Jaanu

<   takaisin